V priestoroch popradskej Tatranskej galérie sa uskutočnilo finále jubilejného ročníka celoslovenskej ekologickej súťaže základných škôl pod názvom Biodiverzita okolo nás. Zaujala práca o ropuche bradavičnatej.
Agentúrny text sme nahradili autorským článkom Novín Spiša.
POPRAD. Ktorý živočíšny druh by chceli žiaci ochraňovať a vrátiť do svojej lokality? To bola hlavná úloha súťaže Biodiverzita okolo nás, ktorá vyvrcholila v Poprade na Medzinárodný deň biodiverzity (22. máj).
Žiaci mali takéto zviera nakresliť alebo odfotografovať a napísať text, v ktorom vysvetlia svoj výber, objasnia, prečo je tento druh užitočný a navrhnú, ako je možné ho chrániť.
Na konci textu mali uviesť otázku pre vedca, ktorý sa špecializuje na otázky životného prostredia.
Do súťaže sa zapojilo 39 škôl z pätnástich miest a obcí Slovenska, samotných žiakov bolo viac než tritisícsto. Vyhrala 4. B zo ZŠ Sokolíkova v Bratislave.
Štyridsaťtisíc detí
Finálová porota vyberala z dvadsiatich prác. Jej predseda Miroslav Kot spomenul, že za desať rokov súťaže sa jej zúčastnilo približne štyridsaťtisíc detí a na rôzne aktivity venovali organizátori už spolu pol milióna eur.
„Cieľ tejto súťaže je šíriť osvetu pre deti v rámci ochrany životného prostredia,“ doplnil Kot.
Členka poroty Martina Procházková ocenila snahu detí a vyzdvihla kvalitu prác, ktoré sa stretli vo finálnom kole.
„Som rada, že deti chcú chrániť životné prostredie a majú zmysel pre ochranu prírody. Niektoré ich otázky kladené vedcom som si musela pozrieť, aby boli zodpovedané správne.“
Ropucha bradavičnatá zaujala
Na základe akých kritérií vyberala porota víťazné práce? Riaditeľka Tatranskej galérie Anna Ondrušeková prezradila, že si pri hodnotení výtvarnej stránky všímali farebnosť, zvládnutie celej plochy, nápaditosť i prirodzený detský prejav.
„Na mnohých prácach je vidieť zásah pedagógov a na mnohých nie. Vidieť tu aj posun modernejšieho prístupu jednej z víťazných prác formou akcie, v ktorej si žiaci najprv zvolili tému, potom sa priamo v prírode zúčastnili akcie záchrany živočícha, nafotili si to a z toho vznikla výsledná práca.“
To je podľa nej správny postup, pretože každá estetická práca má vychádzať z nejakého zážitku, aby to potom deti robili čo najprirodzenejšie.
„Presne tento cieľ splnila práca o ropuche bradavičnatej, je tam práca pedagógov a žiakov od záchrany tohto živočícha až po namaľovanie a sprostredkovanie tohto zážitku prostredníctvom výtvarnej práce,“ konkretizovala A. Ondrušeková.
Autor: Tomáš Šteidl
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.