Projekt Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Spotrebiteľské poradenské centrum ADR pre Prešovský a Košický kraj bude fungovať aj v tomto roku. Popradská spoločnosť získala v týchto dňoch dotáciu na fungovanie spotrebiteľskej poradne pod Tatrami.
POPRAD. Spoločnosť je už štvrtý rok k dispozícii pre spotrebiteľov bezplatne.
Na poradenské centrum sa môžu občania obrátiť v prípade problémov s reklamáciou, chybným produktom alebo službou, odstúpením od zmluvy, agresívnou reklamou, klamlivými obchodnými praktikami, bezpečnosťou výrobkov, pri problémoch s bytmi a nebytovými priestormi, vyúčtovaním energií, vody a plynu či s výrobcami a poskytovateľmi služieb, uviedla Petra Vargová Čakovská z S.O.S. Poprad.
"Projekt potrvá do 31. decembra, no poradenstvo poskytujeme kontinuálne aj v medziprojektovom období, pretože krajské inšpektoráty, mestské a obecné úrady, živnostenské úrady, úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, centrá právnej pomoci, ale i samotní predajcovia a poskytovatelia služieb a ich ombudsmanské strediská si už zvykli do nášho centra smerovať svojich klientov a spotrebiteľov priebežne," vysvetlil predseda združenia Michal Fáber.
Zachránili tisíce eur
V centre pôsobia kontaktné osoby, ktoré spotrebiteľom pomáhajú problém vyriešiť prioritne mimosúdnou cestou. Ak prípad nie je možné riešiť poradenstvom, kontaktná osoba podnet presmeruje na inštitúcie, ktoré by v danom prípade mohli pomôcť.
"Za štyri roky kontinuálneho pôsobenia združenia vzrástol objem finančných prostriedkov zachránených v prospech spotrebiteľov niekoľkonásobne. V roku 2012 počas trojmesačného pôsobenia to bolo 8560 eur. O rok neskôr 22 368 eur. V roku 2014 bola prvý rok v prevádzke aj spotrebiteľská poradňa v Bratislave a zachránili sme 42 578 eur v prospech spotrebiteľov. Vlani išlo o sumu 33 163 eur. K tomu treba prirátať odhadovanú hodnotu súdnych procesov, kde ide o 117 400 eur," informoval Fáber.
Ďalšie ciele
Okrem poradenstva a zastupovania spotrebiteľov v procesoch riešenia sporov má projekt i ďalšie ciele.
V praxi sa ukazuje ako užitočné vyhodnotiť a upriamiť pozornosť orgánov na najčastejšie reklamované tovary a služby či klamlivé obchodné praktiky predajcov a poskytovateľov služieb, uviedol predseda združenia, podľa ktorého je z pozície spotrebiteľského združenia dôležité otvárať kontroverzné témy a viesť verejnú diskusiu o aktuálnych problémoch ochrany spotrebiteľa, možnostiach prevencie a vymožiteľnosti práva.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.