Iniciatíva učiteľov nie je prednostne o platoch. Ich zamestnanie by mala verejnosť chápať skôr ako poslanie, povedali niektorí učitelia z cirkevného gymnázia v Starej Ľubovni.
STARÁ ĽUBOVŇA. Ako vidia situáciu v školstve sme sa opýtali pedagógov v zariadení, ktoré sa minulý týždeň ako jedno z mála v regióne zapojilo do štrajku.
„Štrajk je aj o tom, aby sa v spoločnosti zlepšilo postavenie učiteľa. Nie je to iba o platoch, ako to niekedy vyznieva,“ povedal učiteľ Ján Palša. Jeho i kolegov každá podpora zo strany verejnosti teší.
Učitelia na Spiši v štrajku pokračujúČítajte
Riaditeľ im štrajkovať nezakázal
Fakt, že nie všetci sú v štrajkovej pohotovosti podľa učiteľov nekopíruje skutočné presvedčenie, či názor väčšiny. „Vieme o viacerých, ktorí síce štrajk podporujú, no neprejavia sa z rôznych dôvodov,“ povedal J. Palša.
Podľa mnohých, pri štrajku záleží na vedení školy, ako sa k zamestnancom postaví. Riaditeľ na gymnáziu rozhodnutie nechal na pedagógov.
Učiteľka Mária Fabianová pracuje v školstve sedem rokov. Má skúsenosti i s prácou vo výrobnej sfére. „Aj keď je moje finančné ohodnotenie v školstve nižšie, práca ma napĺňa a beriem ju ako svoje poslanie,“ povedala.
K svojmu zapojeniu do štrajku dodala: „Mrzí ma, že verejnosť svojimi vyjadreniami často dehonestuje prácu pedagógov bez toho, aby mala dostatočné informácie o tom, čo všetko toto povolanie zahŕňa.“
To, že väčšina škôl neštrajkuje chápe. Učitelia sa v prvom rade boja, že prídu o zamestnanie. „Ak v našom regióne stratíte pracovné miesto, veľmi ťažko sa znova zamestnáte. Takže každý si to dobre rozmyslí,“ dodala.
Štrajkoval iba tri dni, aby mal z čoho budúci mesiac žiťČítajte
Pýtajú sa, prečo si vybrala školstvo
Učitelia sa podľa J. Palšu venujú svojim žiakom aj vo voľnom čase.
„Ak niekto hovorí, že v práci končíme o pol druhej a tým to pre nás padne, mýli sa. Našu prácu si nosíme aj domov a často sa na úkor rodinného života venujeme príprave na vyučovanie, či školským a mimoškolským aktivitám. Aj v čase voľna sa venujeme študentom, komunikujeme s nimi cez internet, radíme im, pomáhame pri školských prácach, opravujeme testy, pripravujeme rôzne aktivity, či projekty pre školu. Toto by ste iba počas vyučovacích hodín v žiadnom prípade nezvládli,“ povedal.
Jana Semanová pochádza z učiteľskej rodiny, na rovnakú dráhu sa dala po rodičoch. Uvedomuje si, že postavenie učiteľa v spoločnosti akoby kopírovalo aj niektoré reakcie ľudí.
„Neraz sa stane, že sa ma niekto opýta, či už som si musela vybrať práve školstvo. Vraj, či sa nič lepšie nedá robiť. To o mnohom vypovedá,“ povedala.
Tento text patrí k prémiovému obsahu SME.sk. Počas trvania štrajku učiteľov sme všetky texty o školstve odomkli a vyňali z prémiového obsahu. Chceme tak podporiť kritickú diskusiu o stave slovenského školstva.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.