Informačné centrá (IC) na Slovensku prechádzajú krízou, hlavným dôvodom je to, že ich počet neustále klesá.
POPRAD. Na tlačovej konferencii v Poprade to v utorok potvrdila prezidentka Asociácie informačných centier Slovenska (AICES) Ivona Fraňová.
"Len keď si to porovnáme, tak v Českej republike je okolo 600 funkčných IC, na Slovensku ich je momentálne len 53, ktoré spĺňajú základný štandard. Jedna z príčin klesajúceho trendu je, že sektor IC ako taký nebol vôbec vybudovaný. My sme teraz vybudovali akúsi kostru, sme zadefinovaní v zákone o podpore cestovného ruchu (CR), dostali sme sa do systému kvality CR, podarilo sa nám zadefinovať pre turistické informačné centrá (TIC) päť nových kvalifikácií, ktoré doteraz neexistovali. To sú piliere, na ktorých chceme stavať," uviedla Fraňová.
Problémy s financovaním
Bez neustálej a funkčnej podpory štátu, regiónu, privátneho sektora i samospráv sa však podľa nej tento stav nezlepší.
"Jedným z problémov je, že financovanie oproti iným štátom ostalo na Slovensku výhradne na pleciach zriaďovateľa. Nie je nastavený grantový systém pre TIC, neexistuje iný zdroj ich podpory. Je problém s prefinancovávaním centier ako takých a s ich udržateľnosťou. Zákon o podpore CR zadefinoval len oblastné organizácie (OO) CR, nie turistické informačné centrá, dokonca ani OOCR nemôžu zo svojho rozpočtu financovať fungovanie a prevádzkové náklady TIC," upozornila Fraňová.
Slabá kvalita
Na Slovensku je podľa nej veľa holých miest, kde IC vôbec nie sú, ďalšia vec je kvalita už existujúcich centier.
"Veľké množstvo z nich funguje pod mestami a obcami, čo AICES nepovažuje za najšťastnejšie riešenie. Mesto Poprad je napríklad pozitívnym príkladom, kde boli v minulosti problémy s IC, kým bolo pod mestom. Pracovník IC nesmie byť úradník. Tu sa podarila zmena a informačná kancelária funguje ako samostatný prvok s podporou samosprávy. Zástupcovia mesta Poprad prišli za asociáciou a našli dobrú cestu, IC je nastavené teraz omnoho lepšie a verím, že do budúcnosti ho budú podporovať. IC je výkladnou skriňou toho, ako celé to mesto a región v oblasti turizmu funguje. Podobne sú pozitívnym príkladom aj IC v Liptovskom Mikuláši a Bratislave," dodala Fraňová.
Potrebujú vlastné webové stránky
Ďalším veľkým problémom sú podľa AICES aj webové stránky. Hoci každé jedno centrum spravuje nejakú internetovú stránku, väčšinou nemajú svoje vlastné a pracujú na iných. Podľa AICES sú tak málo transparentné.
"Aj to je jeden z dôvodov, prečo IC zanikajú a je ich málo. Nové trendy prinášajú nevyhnutnosť mať svoju vlastnú webovú stránku. Momentálne ju má len 15 TIC. Webové stránky nahrádzajú IC vtedy, keď nepracujú, návštevník si najprv hľadá informácie na webe, až následne príde do IC. IC musia hlavne aktualizovať dáta, ktoré sú na týchto internetových stránkach, a sledovať trendy. V súčasnosti je toto veľmi slabé," konštatoval Miloš Šablatúra zo spoločnosti Weby group.
Vzdelávanie pracovníkov
Nutné je v tomto smere aj zlepšiť vzdelávanie pracovníkov. Ľudia sú zväčša prijímaní do IC bez akejkoľvek kvalifikácie, stačí, že ovládajú cudzí jazyk.
Zapojenie sa IC do Slovenského systému kvality služieb cestovného ruchu prináša pravidlá hry pre kvalitné fungovanie služieb poskytovaných TIC.
"Potrebujeme predovšetkým zastaviť ten klesajúci trend, hovoriť o tom so samosprávami a inými zriaďovateľmi, prevažne sú to mestá a obce), napr. VÚC nemá jediné TIC, problém je s udržateľnosťou TIC, nie s ich založením. Najlepšie časy pre TIC boli okolo roku 2004, keď fungovali dotácie, vzdelávanie a podobne, odvtedy počet IC klesá. Veľa vecí vzniká a veľmi rýchlo aj zaniká, je ťažké niečo tu udržať," uzavrela Fraňová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.