Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Slovenské potraviny sú v móde, nie každý však na ne má

Podiel pôvodom slovenských potravín na trhu je stále pomerne malý.

Nákup v potravinách. Ľudia si kupujú, čo im chutí, slovenské aj zahraničné.Nákup v potravinách. Ľudia si kupujú, čo im chutí, slovenské aj zahraničné. (Zdroj: Eleonóra Olšavská)



STARÁ ĽUBOVŇA. Niektorým spotrebiteľom záleží na tom, aby mali slovenské domáce výrobky aj napriek tomu, že si v obchode priplatia, iní sú nútení šetriť, a preto si slovenské potraviny často dovoliť nemôžu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka na základe hlásení obchodných reťazcov avizovalo, že v prvom polroku tohto roka došlo k miernemu nárastu predaja slovenských výrobkov.

Samotní výrobcovia ale žiadny väčší nárast predaja svojej produkcie nezaznamenali, aspoň nie tí, ktorí sú združení v Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komore.

SkryťVypnúť reklamu

Preto môže byť reálna domnienka, že mierny nárast spôsobili slovenskí dodávatelia, ktorí nie sú výrobcami, ale skôr prebaľovačmi a dovozcami niektorých tovarov.

Tie po prebalení získajú kód, začínajúci sa trojčíslím 858, ktorý charakterizuje Slovenskú republiku. Je pravdepodobné, že reťazce považujú takýchto dodávateľov - a teda aj ich tovar - za slovenský, pritom to tak v skutočnosti vôbec byť nemusí.

Stanislav Nemec, tlačový hovorca Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory, povedal: „Podľa nášho názoru sa stále na slovenskom trhu predáva málo domácich potravín a viac spotrebiteľov, vzhľadom na svoju nižšiu príjmovú úroveň, uprednostňuje pri nákupoch predovšetkým cenové aspekty a nie pôvod tovaru.“

Ľudia si vedia poradiť v každej situácii

Napriek tomu, že slovenské potraviny sú zväčša kvalitné, Slováci často radšej idú za hranice.

SkryťVypnúť reklamu

Stanislav Nemec vysvetlil: „Dá sa povedať, že prihraničné regióny sa skôr utiekajú k nakupovaniu potravín v zahraničí, regióny na juhu, ktoré majú bližšie do Maďarska, na severe, kde majú blízko do Poľska a na západe zasa do Čiech. Najviac sú preferované prihraničné regióny Poľsko a Maďarsko a to z toho dôvodu, že v týchto krajinách je na potraviny nižšia daň z pridanej hodnoty ako u nás, čo sa potom odrazí aj v ich cenovej úrovni na pultoch.“

Keďže aj spotrebitelia v regióne Starej Ľubovne či Kežmarku majú blízko do Poľska, mnohí zvyknú využívať možnosti nákupu v zahraničí.

Nemec hovorí: „Je to spôsobené aj tým, že tu je nižšia mzdová úroveň, ako napríklad na západnom Slovensku. Ľudia tu majú naozaj hlbšie do vrecka a každé euro otočia dvakrát, než ho vydajú. Keď majú možnosť niekde nakúpiť lacnejšie potraviny, tak ju využijú.“

SkryťVypnúť reklamu

Citeľný je rozdiel zárobkov v regiónoch ďalej od Bratislavy, čo sa premieta aj do skutočnosti, že ľudia sú v nich citlivejší na ceny potravín.

Nemec ďalej vysvetľuje: „Ľudia z tohto regiónu nemajú ďaleko k hraniciam. Zvyčajne im stačí prejsť niekoľko kilometrov do najbližších obchodov za hranicami a tam si mnohé potraviny nakúpia. Stále je to citeľné a brzdí to nárast predaja potravín na slovenskom trhu.“

„Aj keď v rôznych prieskumoch Slováci zväčša deklarujú, že uprednostňujú slovenské potraviny, v praxi, keď prídu do obchodu a majú priamo nakupovať, vyberajú skôr podľa cien a nie podľa pôvodu tovaru.“

Populárny je predaj z dvora

Na Slovensku sa vytvorila skupina spotrebiteľov, ktorí si zvykli chodiť priamo na farmy a kupovať výrobky priamo u výrobcu v rámci predaja z dvora.

Stanislav Nemec uviedol: „Stále sú to však len zlomky z predaja potravín, pretože približne 85 percent sa ich u nás realizuje v obchodnej sieti. Reťazce sú naďalej kľúčovým hráčom na trhu s potravinami, veď iba zvyšných asi 15 percent pripadá na menšie súkromné predajne, predaj z dvora, internetový obchod, donáškové služby a rôzne iné alternatívne formy odbytu.“

Najviac chcú ľudia slovenské mlieko a výrobky z neho, ale aj mäso, mäsové produkty, ovocie, zeleninu či viaceré ďalšie potraviny. Pravda, pokiaľ neuprednostňujú nízke ceny zahraničných, často však menej kvalitných potravín.

Pôvod vnímajú, ale rozhoduje chuť a cena

„Ja si kupujem potraviny, na ktoré mám chuť. Nezáleží mi, či sú slovenské alebo odinakiaľ, dôležitá je chuť, iné ma nezaujíma,“povedal Michal Pacanovský.

Ruženka Majerčáková vysvetlila: „Kupujem, ako veľká dietárka, výlučne slovenské potraviny. Ak sa mi človek pozrie do košíka, vidí tam naozaj iba slovenské potraviny.“

„Pri nákupe dávam prednosť slovenským výrobkom, ale niekedy si človek nenavyberá a zoberie to, čo majú v obchode,“ uviedla Galina Štosselová.

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 985
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 546
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 155
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 281
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 366
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 135
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 973
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 782
  1. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  2. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  5. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  6. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  7. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 740
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 819
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 599
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 136
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 125
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 496
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 144
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 663
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  2. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  5. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  6. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  7. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 740
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 819
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 599
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 136
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 125
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 496
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 144
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 663
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu