Priame spojenie medzi Popradom a Brnom zrušili železnice pre malú obsadenosť. Cestujúci však tvrdia, že by o obnovenie spoja mali záujem.
POPRAD. Priamy vlak z Košíc, prechádzajúci cez Poprad do Brna, je približne už tri roky minulosťou.
Ľudia, ktorí vlakom do moravskej metropoly dochádzajú za štúdiom či prácou, musia prestupovať v Bratislave.
Pre meškanie však často nestihnú prípoj a vo vestibule stanice na ďalší čakajú aj viac ako dve hodiny. Hoci by radšej cestovali vlakom, pre komplikácie mnohí čoraz častejšie uprednostňujú inú formu dopravy.
Cestujú autobusom, alebo si vyberú možnosť zviezť sa autom s niekým, kto ide rovnakým smerom.
Železnice: Záujem bol malý
Podľa Zuzany Červenej zo Železničnej spoločnosti Slovensko bol priamy lôžkový vozeň z Košíc cez Poprad do Brna zrušený pre nízku obsadenosť.
Cestujúci si myslia, že o obnovenie spojenia by bol v Poprade záujem.
Napriek prestupovaniu vlakové spojenie z Popradu do Brna využíva i Viktória Lichá. Na juh Moravy cestuje každý druhý či tretí týždeň.
„Vlak využívam najmä pre pohodlie a väčší priestor. Rovnako preto, že lístky na autobus je potrebné kupovať vopred, čo v prípade vlaku nemusím,“ vysvetlila Lichá.
Prekážajú jej ale prestupy, meškanie, nefungujúca wi-fi sieť či absencia priameho vlaku. Sama by obnovu spoja ocenila a využívalo by ho podľa nej i viacero Popradčanov, ktorí do Brna dochádzajú.
Okrem vlakov a autobusov inú formu dopravy nevyužíva. „Keďže nechcem jazdiť autom s cudzími ľuďmi, spolujazdou nechodím“ dodala.
Problém s meškaním si uvedomujú
Do Brna na jednu z fakúlt Masarykovej univerzity dochádza v priemere raz za mesiac i Viliam Fiedler z Veľkej.
„Zo začiatku som využíval vlakové spoje, pretože cestovanie vlakom je oveľa pohodlnejšie. Kvôli častým komplikáciám som ale začal využívať autobusy a spolujazdy,“ popísal študent.
Rovnako ako Lichej mu prekážalo časté meškanie vlakov, najmä tých medzinárodných. „Je to pochopiteľné, na dlhšej trase je pravdepodobnejšie, že sa to stane. Pri priamom spoji by mi to až tak nevadilo, ale keďže musí človek na ceste z Popradu do Brna či opačne prestupovať, znamená to značne dlhšie cestovanie,“ vysvetlil Fiedler.
Dodal, že ak je meškanie väčšie, musí čakať na ďalší spoj, pričom nikto negarantuje, že nebude meškať i ten.
Železnice sa vraj problémom s nestíhaním prestupu z rýchlika do medzinárodného vlaku v Bratislave zaoberajú.
„Železničná spoločnosť sa dlhodobo snaží predĺžiť prestupný čas od rýchlikov na vlaky Eurocity,“ potvrdila hovorkyňa spoločnosti Zuzana Červená.
V súčasnosti však podľa nej takéto predĺženie nie je možné, pretože rýchliky musia čakať na spoje, ktoré na ne nadväzujú v Púchove, Žiline či Vrútkach.
Cestujúci majú o spoj záujem
Priamy vlakový spoj do Brna by využíval okrem Lichej aj Fiedler. „Znamenalo by to urýchlenie celej cesty a vyšší komfort,“ zdôvodnil a dodal, že by si bol ochotný za takéto spojenie i trochu priplatiť.
Priame autobusové spoje do Brna, ktoré z Popradu jazdia niekoľkokrát denne, sú podľa neho skoro vždy naplnené.
Myslí si preto, že dochádzajúcich je dostatok na to, aby železnice uvažovali o priamom spojení.
„K záujemcom je treba prirátať aj tých, ktorí dnes využívajú spolujazdy, no ak by bola možnosť, využili by radšej vlak,“ doplnil študent.
Autor: Dominika Braná
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.