Letisko Poprad–Tatry od septembra minulého roka prepúšťalo. Prepúšťanie môže ohroziť jeho konkurencieschopnosť pri získavaní pravidelných liniek i samotnú prevádzku. Podľa ministerstva dopravy racionalizačné opatrenia nemajú vplyv na prevádzkyschopnosť ani bezpečnosť chodu letiska. Personálne škrty súvisia s krátením štátnych dotácií.
POPRAD. Ako sa nám podarilo zistiť, popradské letisko od septembra minulého roka začalo prepúšťať svojich zamestnancov.
Z celkového počtu viac ako 70 ľudí sa vo výpovedi z rôznych dôvodov ocitlo až 15 pracovníkov, dvaja odišli do dôchodku a ďalším dvom bol úväzok skrátený na polovicu.
Vplyvom personálnych turbulencií v januári letisko Poprad-Tatry zverejnilo na svojej internetovej stránke dve pracovné ponuky s nástupom od februára na plný pracovný úväzok.
Prepúšťanie sa dotklo aj technického personálu
V kruhoch odbornej leteckej verejnosti preto vyvstali pochybnosti, či zostávajúci personál dokáže zabezpečiť dopravnú obslužnosť a dostupnosť letiska pod Tatrami, najmä v prípade získania pravidelnej linky.
Počet zamestnancov totiž do značnej miery ovplyvňuje prevádzku a bezpečnosť letiska. Napríklad aj od počtu hasičov sa odvíja klasifikovanie letiska do požiarnej kategórie. Tá pozná stupnicu od 1 do 10 a priamo určuje možnosti pre pristátie dopravných lietadiel rôznych veľkostí.
Prvý stupeň predstavuje aeroklub, pri dosiahnutí kategórie 9 môžu pristávať lietadlá bez obmedzenia veľkosti a počtu cestujúcich. Koncom roka 2013 bola letisku Poprad–Tatry dočasne vyhlásená kategória 3, čo predstavovalo obmedzenie približne pre lietadlá s 10 cestujúcimi.
Ak teda chce pod Tatrami pristáť lietadlo spadajúce do čím vyššej kategórie, na letisku musí byť prítomný dostatočný počet hasičov. Medzi prepustenými zamestnancami sa však v Poprade ocitli aj hasiči, plniči, mechanici či ďalší technický personál.
Pokus o zefektívnenie chodu letiska
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ako vlastník takmer 98–percentného podielu akcií spoločnosti Letisko Poprad - Tatry, a. s. dlhodobo hovorí o strategickom význame najvyššie položeného letiska pre dopravné lietadlá na krátke a stredné vzdialenosti v strednej Európe.
Podľa ministerstva za výber pracovníkov, ich kvalifikačné predpoklady a prijaté opatrenia zodpovedá manažment letiska.
„Manažment letiska Poprad prijal racionalizačné opatrenia, ktoré majú zabezpečiť efektívnejší chod letiska. Manažment každej spoločnosti v rezorte dopravy má povinnosť správať sa hospodárne,“ uviedol v reakcii na prepúšťanie hovorca ministerstva Martin Kóňa.
Podľa ministerstva sa optimalizácia počtu zamestnancov na letisku má diať s dôrazom na zachovanie súčasnej miery bezpečnosti prevádzky.
O skrátení prevádzkovej doby letiska neuvažujú
Prevádzková doba popradského letiska je aktuálne od 7.00 do 19.00 hod., sedem dní v týždni. Podľa ministerstva dĺžka prevádzkovej doby letiska nikdy nie je pevne stanovená a nemenná.
„Jej nastavenie odráža potreby dopravcov a možnosti letiska. Štandardne sa stanovuje na nasledovné približne polročné obdobie. V súčasnej dobe vedenie letiska Poprad nad takouto možnosťou neuvažuje,“ vylúčil Kóňa prípadné skrátenie prevádzkovej doby.
Ako dodal, letisko si zároveň vytvára dostatočnú personálnu rezervu, aby mohlo prevádzkovú dobu pružne rozšíriť. „Tým môže pokryť aj mimoriadne požiadavky dopravcov tak, aby nebol žiadny let odmietnutý,“ doplnil.
Na letiská pôjde menej peňazí od štátu
Na konci januára v Poprade otvorili novú odletovú halu za viac ako 2,6 milióna eur. Na výstavbu novej odletovej haly získalo Letisko Poprad – Tatry, a. s. dotáciu zo štátneho rozpočtu.
Letiskom Poprad – Tatry prešlo vlani 24 815 cestujúcich, čo je v porovnaní s rokom 2012 mierny pokles. Pri pohľade do minulosti prešlo v roku 2007 bránami letiska až 60 176 cestujúcich a v roku 2008 to bolo 58 154 ľudí. Popradu v súčasnosti chýba predovšetkým pravidelná letecká linka. Tá by letisko nasmerovala k sebestačnosti.
Pri slávnostnom otvorení novej odletovej haly slovenský premiér Robert Fico (Smer–SD) zdôraznil, že nielen v súkromných rukách môže letisková spoločnosť prosperovať. Podľa jeho slov môže byť dobrým podnikateľom aj štát, najmä ak ide o strategickú polohu, akú Poprad, bezpochyby, má.
Popradské letisko je značne závislé od dotácií zo štátneho rozpočtu, a to nielen v súvislosti s investíciami, ale aj prevádzkou.
Oproti minulému roku sa dotácie zo štátnej kasy pre všetky regionálne letiská na Slovensku scvrkli o takmer 5 miliónov eur na tohtoročný 1 milión eur.
„V snahe optimalizovať svoje náklady z toho vyplývajú aj takéto nepopulárne opatrenia, pričom prevádzkovateľ letiska musí byť schopný personálne zabezpečiť všetky činnosti v rámci deklarovanej prevádzkovej doby letiska a ich bezpečný výkon,“ uzavrel hovorca ministerstva dopravy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.