Tunel bude dvojrúrový. Po jeho otvorení bude rýchlosť pre motoristov obmedzená na 100 km/hod.
ROŽŇAVA. V zasadačke mestského úradu Rožňava sa v stredu začalo územné konanie o umiestnení stavby Rýchlostná cesta R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou.
Informoval o tom odbor výstavby Okresného úradu Košice na internetovej stránke mesta Rožňava, ktorý súčasne nariadil aj ústne pojednávanie spojené s miestnym zisťovaním.
Je to prvý zásadný krok k realizácii tejto stavby. Stavba bude v katastrálnych územiach obcí Brzotín, Rožňava, Jovice, Krásnohorská Dlhá Lúka, Lipovník a Jablonov nad Turňou.
Okrem zástupcov dotknutých obcí by sa konania malo zúčastniť aj 40 dotknutých štátnych orgánov a organizácií.
Stavebné práce majú trvať 5 rokov
Národná diaľničná spoločnosť podľa zverejnených informácií predbežne predpokladá začiatok stavby v roku 2015 a ukončenie v roku 2020.
Ako vyplýva so zverejnených materiálov, na základe technickej štúdie bola spracovaná Správa o hodnotení vplyvov stavby na životné prostredie (EIA) s odporučeným tunelovým variantom. Ministerstvo životného prostredia vydaním záverečného stanoviska rovnako odporúča realizáciu tunelového variantu.
Celková dĺžka rýchlostnej cesty R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou je 14 100 metrov, vrátane dvojrúrového tunela popod Sorošku.
Navrhovaný úsek rýchlostnej cesty R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou bude po uvedení do prevádzky samostatným úsekom, na ktorý sa v budúcnosti napoja úseky R2 Gombasek - Rožňava zo západnej strany a Jablonov nad Turňou - Včeláre z východnej strany.
Vzhľadom na celkový rozsah je stavba rozdelená na 209 častí s možným rozdelením na samostatne funkčné časti: rýchlostná cesta R2 s tunelom Soroška, stredisko Jablonov nad Turňou, odpočívadlo Jovice.
Tento úsek rýchlostnej cesty R2 je navrhnutý pre rýchlosť 120 km/h, pričom v tuneli Soroška bude rýchlosť znížená na 100 km/h.
Cestný tunel postavia pod železničným
Samotný tunel Soroška je navrhnutý ako dvojrúrový s jednosmernou premávkou. Južná tunelová rúra bude mať dĺžku 4 282 metrov a severná 4 270 metrov. Kuriozitou je, že tunel rýchlostnej cesty povedie 50 metrov pod železničným tunelom trate Košice - Zvolen.
V tuneli Soroška ako bezpečnostné opatrenia je navrhnutých päť núdzových zálivov, päť priečnych prejazdných prepojení a 12 priečnych priechodných prepojení pre osoby vybavených deliacimi stenami a posuvnými protipožiarnymi dverami.
Má tu byť aj jedno priečne prepojenie pre odvetranie tunelových rúr do vetracej šachty. V tuneli budú umiestnené aj SOS hlásky a výklenky pre hydranty. Súčasťou tunela je aj centrálny riadiaci systém situovaný v operátorskom pracovisku.
Z odpočívadla bude výhľad na Krásnu Hôrku
V pláne je aj výstavba strediska Jablonov nad Turňou, ktoré bude zabezpečovať riadenie, správu a údržbu tunela Soroška ako aj priľahlých úsekov rýchlostnej cesty R2.
Súčasťou strediska je prevádzkový objekt hasičského a záchranného zboru, budova polície a budova správcu komunikácie - Národnej diaľničnej spoločnosti. V areáli bude parkovacích miest a garáže pre techniku.
Súčasťou stavby je aj veľké odpočívadlo Jovice s výhľadom na hrad Krásna Hôrka. Je tu rezervovaná plocha pre stavbu čerpacej stanice a objekt rýchleho občerstvenia.
Na odpočívadle bude odstavná plocha pre 71 osobných áut, z toho dve státia pre dobíjanie elektromobilov.
Parkovať tu bude môcť 9 autobusov, 33 nákladných vozidiel a 4 karavany. Chýbať nebude ani detské ihrisko a zelené plochy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.