Rekonštrukcia časti historického Námestia Majstra Pavla v Levoči je ukončená. Včera ju slávnostne dali do užívania. Prvá etapa obnovy námestia si vyžiadala 830-tisíc eur. Na vynovené chodníky použili žulu z Číny. Kamenné kocky na ceste pochádzajú z domácich, ale aj z poľských či maďarských dodávok.
LEVOČA. Práce na obnove námestia odštartovali v júli 2012. Zrekonštruovaná je asi tretina námestia, obnovilo sa približne 1 500 metrov štvorcových plochy.
„Našou snahou bolo, aby objekty na námestí po rekonštrukcii ešte viac vynikli,“ uviedla hlavná projektantka zrekonštruovaného námestia Mária Čutková.
Obnovou prešla časť Námestia Majstra Pavla v nadväznosti na Novú ulicu. Zrekonštruovali aj prepojovaciu bezmennú uličku medzi Novou a Vysokou ulicou.
Pôvodný asfalt na ceste vystriedal kameň, presnejšie dlažobné kocky z prírodného kameňa, čadiču a andezitu.
Podľa architektov zrekonštruovaného námestia práve tento prírodný kameň do historického centra jednoznačne patrí.
„Plochy, ktoré slúžia pre chodcov, sú prispôsobené aj pre ľudí s obmedzeným pohybom či pre nevidiacich, keďže Levoča je mestom nevidiacich. Do akej miery sa nám to podarilo, ukáže čas. Budeme radi, ak nám ľudia dajú vedieť prípadné ďalšie požiadavky,“ zdôraznila projektantka – architektka.
Pôvodný travertín na chodníkoch vystriedala žula.
„Žula je zaujímavá z pohľadových vlastností aj z hľadiska chôdze. To, že je dovezená z Číny, je vecou peňazí. Jednoducho bola lacnejšia, no nie na úkor kvality,“ doplnila M. Čutková.
Chodníky z čínskej žuly sú v rámci Slovenska jediné práve v Levoči.
Vysoké kandelábre
Ukončenie rekonštrukcie privítali najmä podnikatelia z prevádzok, ktorých sa obnova najviac dotkla. Mesiace fungovali v obmedzenom režime.
O náročnosti zákazky hovoril aj dodávateľ prác, Jaroslav Martiš z TSS Grade, a. s., Trnava.
„Stavali sme v historickom centre, za chodu prevádzok aj s nevyhnutnými obmedzeniami. Preto sme spojovaciu ulicu robili ako prvú, aby bolo zabezpečené zásobovanie prevádzok. Našťastie, chodníky sa urobili včas. Trocha boli problémy s kameňom na cestu. Okrem slovenského bolo potrebné riešiť aj náhradné dovozy z Poľska či Maďarska. Našťastie to nespôsobilo výrazné časové zdržanie a zákazku sme odovzdali v plánovanom termíne. Nenavýšilo to ani celkový rozpočet na rekonštrukciu,“ zdôraznil J. Martiš.
Na vynovenú časť námestia sme sa pýtali aj Levočanov. Viacerým sa nepozdávali stĺpy verejného osvetlenia.
„Keď sme videli tie stĺpy, mysleli sme, že na námestí stavajú lanovú dráhu. Potom na ne dali lampy. Neviem, prečo tam nenechali tie pôvodné nízke lampy s lampášmi. Keď príde turista a bude si chcieť odfotiť nejaký dom, to aby si zrezal ten vysoký kandeláber, aby mu pri fotení neprekážal?“ zamyslel sa Milan Hutlák bývajúci na Vysokej ulici.
Rovnako ho prekvapilo, že práve táto ulica sa rekonštrukcie nedočkala. Navyše, keď paralelná Nová ulica i prepojovacia ulička, spájajúca Novú a Vysokú ulicu, obnovené boli.
„Zrejme na tú ulicu sa už nezvýšil materiál,“ dodal Levočan.
Ako M. Čutková zdôraznila, nové lampy boli takto naprojektované. Výška korešponduje s dvoma lampami, ktoré sú na každom zo stĺpov. Jedna nižšie, druhá vyššie uložená umožňujú lepšie nasvietenie budov v historickom centre mesta.
Čo sa týka Vysokej ulice, podľa projektu v pláne prvej etapy rekonštrukcie južnej časti námestia nebola.
Mesto už podalo žiadosť o nenávratný finančný príspevok na rekonštrukciu pešej zóny námestia vo výške 2,2 milióna eur. Rekonštrukcia historického námestia má prebehnúť v troch etapách.
Verejné osvetlenie. Vysoké stĺpy sa niektorým Levočanom nepozdávajú.
Foto: šim
Zrekonštruovaná časť námestia.
Foto: šim
Autor: šim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.