Novovešťanov pobavil Kvaszov vandrovný cirkus. Dolnozemský Slovák A. Kvasz letel na lietadle, ktoré sám skonštruoval. V Iglove, ako sa vtedy mestu hovorilo, vystúpil 4. októbra 1913 o tretej hodine popoludní.
SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Okolnosti letu zachytil sám A. Kvasz, ktorý o ňom napísal priateľovi zo Spišskej Novej Vsi Júliusovi Poneváčovi st.
Ten v meste vlastnil zámočnícku dielňu. Podrobnosti o prvom leteckom dni nám priblížil Novovešťan Ján Petrík.
Lietadlo padlo nosom do Hornádu
Sám A. Kvasz označil tento let v meste za tragickú i komickú udalosť svojho života zároveň. Ako sa v zachovanom liste píše, lietadlo sa po krátkom rozbehu ľahko odpútalo od zeme a začalo dobre stúpať. Pre silný vietor však pilot neubral plyn, nepriškrtil motor.
„V okamihu, keď som priletel nad Hornád, prejavilo sa vertikálne vzdušné prúdenie. Podo mnou bol Hornád a prudko sa približoval. Lietadlo sa rútilo priamo do vody. Výškové kormidlo zaberalo celkom naprázdno. Darmo ťahám, darmo tlačím, nijaký účinok. Oboma rukami som uchopil oceľové tyče pyramídy (nosníka), vytiahol som sa zo sedadla, nohami som sa odrazil od lietadla a povedľa stroja som skočil dolu hlavou rovno do vĺn Hornádu. Dnes už neviem, či som bol vo vode prvý ja, či lietadlo. Isté je, že obaja sme sa poriadne okúpali. Ešte chvíľu ma prúd unášal, potom sa nado mnou zľutoval a vyhodil ma na ľavý breh ako kus handry,“ citujeme z listu pilota.
Na Slovensko sa ešte vrátil
Prvý letecký deň sa skončil nie celkom slávne. Ale Spiš žil lietaním a to je skutočný začiatok aviatiky na Spiši. Motor a kolesá podvozku lietadla sa podarilo zachrániť. Vrtuľa bola na triesky, trup pokrivený, krídla rozbité. Veľa súčiastok ostalo v Hornáde.
„Ochotní ľudia z radov divákov pristavili konský povoz, naložili trosky lietadla a povoz smeroval do zámočníckej dielne majstra Poneváča. Pokus opraviť lietadlo sa nezdaril. Všetko, čo sa zachránilo z lietadla, naložili na vlak do Budapešti. Vlakom odišli aj príslušníci Kvaszovho vandrovného cirkusu,“ doplnil udalosti J. Petrík.
A. Kvasz bol priekopník letectva a konštruktér. S Aladárom Zsélyim vybudovali prvý letecký hangár v Budapešti. Kvaszov vandrovný cirkus prakticky usporiadal prvé letecké dni na Slovensku.
V rokoch 1910 – 14 celkovo skonštruoval šesť lietadiel typu Kvasz. V roku 1953 mu Medzinárodná letecká federácia za jeho priekopnícku činnosť udelila Tissandierov diplom.
„Slovensko navštívil naposledy v roku 1964. Bol v Trenčíne na V. majstrovstvách Slovenska v leteckej akrobacii ako hosť,“ dodal J. Petrík.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.