VYDRNÍK. Cestujúci vo vlakoch na hlavnom ťahu z Popradu do Košíc by sa mali od pondelka pripraviť na meškanie. Na železničnom úseku Poprad-Tatry – Vydrník sa začína rekonštrukcia koľajiska.
Staré, opotrebované koľaje však nenahradia novými, ale už použitými.
Starosta Vydrníka Peter Slobodník (SDKÚ) netají rozhorčenie.
„Ostal som nemilo prekvapený, keď som zistil, že súčasné staré koľaje nahradia síce novšími, ale už používanými. Človeka to zarazí. Všetko nové sa robí na západe a k nám na východ dajú už použité koľajnice. Ako je to možné, že niekde sú koľajnice už staré, dajú ich k nám a tu zrazu vyhovujú?“ pýta sa Slobodník.
Pri vydrníckej železničnej stanici sú uložené koľaje, ktoré použijú na rekonštrukciu trate.
Rekonštrukcia je len dočasná
Súčasné koľaje sú podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) v takom stave, ktorý nedovoľuje súpravám ísť maximálnou povolenou rýchlosťou.
Zníženie rýchlosti malo za následok meškanie vlakov a obmedzenú priepustnosť trate. Preto sa pripravila rekonštrukcia trate.
Železnice považujú takýto model rekonštrukcie za štandardný. Podľa slov hovorkyne ŽSR Martiny Pavlíkovej pochádzajú koľajové polia zo stavieb v rámci prebiehajúcej modernizácie traťových úsekov medzi Trenčínom a Púchovom.
„Predmetné užité koľajové polia plne vyhovujú pre zapracovanie do traťových úsekov v prostredí ŽSR. Avšak v tomto prípade je tento postup využitý len do času, kým bude v tomto úseku realizovaná modernizácia trate v rámci Operačného programu Doprava,“ ozrejmila zmysel rekonštrukcie hovorkyňa.
Táto rekonštrukcia trate je teda len dočasná. Po nej bude nasledovať modernizácia trate, ktorá postupuje od západu na východ Slovenska.
Obec čaká na modernizáciu
Starosta obce pochybuje, či sa región dočká sľubovanej modernizácie.
„Trať mali modernizovať už v tomto roku v rámci úseku Poprad-Tatry – Krompachy. Modernizácia trate by priniesla ďalšie pracovné miesta, bola by to ďalšia vzpruha pre región,“ vysvetlil jej prínos Slobodník.
V rámci modernizácie trate v okolí Popradu má byť vyrazený nový tunel a postavené nové zákruty s väčším polomerom tak, aby mohli vlaky premávať rýchlosťou až 160 kilometrov za hodinu.
Súčasťou modernizácie je okrem iného aj nová železničná stanica Vydrník, ktorá má byť približne 50 metrov bližšie k obci.
Na otázku, kedy sa ráta s modernizáciou aj na úsekoch pri Poprade, Pavlíková odpovedala, že o presnom harmonograme, zaradení jednotlivých projektov a výške financovania sa aktuálne rozhoduje v rámci Európskej únie.
Podľa slov hovorkyne železníc je jasné jedine to, že región by sa mal dočkať novej, modernej železnice v rozpätí rokov 2014 - 2020, teda v nasledujúcom programovom období Operačného programu Doprava.
Od pondelka sa pripravte na meškanie vlakov
Železničná spoločnosť Slovensko upozorňuje cestujúcich, že medzi stanicami Poprad - Tatry - Vydrník na trati číslo 180 bude od pondelka 7. októbra obmedzená doprava až do odvolania.
„Výluka sa začne v pondelok o 7. hod,“ informovala riaditeľka Odboru komunikácie ZSSK Jana Morháčová.
Vlaky budú jazdiť len po jednej koľaji, preto môžu meškať. Počas výluky druhej koľaje budú cestujúci na zastávkach Spišský Štiavnik a Gánovce nastupovať do osobných vlakov a vystupovať z nich v smere Košice - Žilina na opačnej strane.
Obmedzenie bude trvať pravdepodobne nepretržite do 7. decembra.
sita
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.