Vysoké Tatry v súčasnosti praskajú vo švíkoch, no turisti sa tam potýkajú s problémami so službami. V mnohých prípadoch sú odkázaní cestovať Tatranskou elektrickou železnicou bez lístka. Cestovný doklad si totiž buď nemajú ako kúpiť, alebo sa k nemu nevedia dostať.
VYSOKÉ TATRY. Železnice v rámci redukcie a spustenia automatizácie cestovania zrušili sprievodcov v tatranských električkách ešte v roku 2004, no z finančných dôvodov sa ich v júni 2011 rozhodli do vlakov vrátiť.
Železničná spoločnosť to vtedy odôvodnila veľkými únikmi na tržbách, ročne mali prichádzať o približne 150-tisíc eur.
Pilotný projekt sa realizoval predbežne do konca októbra 2011 s tým, že ho mali železnice následne vyhodnotiť. Sprievodcovia napokon v električkách a zubačke vydržali až do konca roka 2012.
Od začiatku roka znova bez sprievodcov
Železničná spoločnosť Slovensko (ŽSSK) s platnosťou od 1. januára 2013 opätovne zaviedla samoobslužný výpravný systém na tratiach vo Vysokých Tatrách.
„Vlaky nebudú sprevádzané vlakovým personálom. Cestujúci nastúpi do vlakov s už vopred kúpeným cestovným lístkom, ktorý je povinný bezprostredne po nástupe do vlaku označiť v označovači,“ informovala vtedy Zuzana Červená z odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko.
Dôvodom opätovného zavedenia samoobslužného výpravného systému bol jednotný systém vypravenia cestujúcich a zníženie finančných nákladov.
„Vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko pristúpilo k tomu kroku najmä z dôvodu šetriacich opatrení a úspory nákladov spoločnosti,“ ozrejmila vtedy zmenu Zuzana Červená.
Chýbajú alternatívne spôsoby nákupu lístkov
Časté zmeny podmienok v preprave spôsobujú najmä medzi zahraničnými turistami a návštevníkmi Tatier veľké zmätky.
Za únikom peňazí v Tatrách sa neskrývajú iba čierni pasažieri, ale aj nedostatočný počet predajných stánkov na predaj lístkov.
Množstvo tatranských zastávok je bez pokladne či predajného automatu. Vo vlaku sa cestovný lístok nedá kúpiť ani formou SMS správy.
Rodinu Čermákovcov sme stretli na zastávke Dolný Smokovec. Nachádza sa tu iba čakáreň bez možnosti zakúpenia lístka, no oznam v slovenčine poukazuje na možnosť kúpy lístka v miestnom penzióne.
„Tam sme zvonili, ale penzión nemá stálu recepciu. Lístok nemáme a chceme sa dostať do Starého Smokovca. Nevieme, ako si ho máme kúpiť,“ potvrdil beznádejnú situáciu otec rodiny.
So ženou a synom chodí do Tatier každý rok. „Služby v Tatrách sú dlhodobo kritizované. Na zastávkach by mal byť aspoň automat. Ide síce o drobnosť, ale kazí celkový dobrý dojem z pobytu v horách,“ dodal s tým, že plánovať si horské túry a popritom myslieť na to, na ktorej zastávke sa lístok dá, či nedá kúpiť, je nemožné.
Keďže Čermákovci načierno cestovať nechceli, vybrali sa počas poludňajšej páľavy do centra Vysokých Tatier peši.
Električky prestavujú obľúbenú formu dopravy v Tatrách. Foto: mn
Namiesto sprievodcu príde revízor
Cestovný doklad si turista nekúpi ani u sprievodcu, pretože aktuálne namiesto neho chodí revízor. Ten ľuďom bez platného cestovného lístka rozdáva pokutu vo výške 30 eur a cestujúci súčasne musí uhradiť i plnú cenu cestovného.
Problém s platným cestovným lístkom čiastočne rieši projekt zľavovej karty hosťa regiónu Vysoké Tatry. Jej držiteľ má totiž cestovanie na TEŽ zadarmo.
Železnice v Tatrách prevádzkujú samoobslužný dopravný systém podobne ako v Bratislave či Košiciach.
„Predávame lístky cez vlastné pokladnice alebo cez zmluvných partnerov, ide približne o 40 miest,“ uviedla hovorkyňa ŽSSK Jana Morháčová.
Dostupnosť je však daná otváracími hodinami či dobou prevádzky predajného partnera, ktorú železnice nevedia ovplyvniť.
Zoznam všetkých predajných miest je na každej zástavke. Sieť predajcov považujeme za dostatočnú, ale pre posilnenie predaja uvažujeme od budúceho roka zaviesť predaj prostredníctvom rušňovodiča,“ pokračovala Morháčova.
Takto kúpený lístok však bude drahší, keďže sa bude dať kúpiť len celodenný v hodnote 4 eur. Naproti tomu jednorazový lístok má cenu podľa kilometrickej vzdialenosti od 50 centov po 2 eurá.
Automaty zrušili pre vandalizmus
Železnice v Tatrách skúšali aj ďalšie formy predaja, ale neúspešne.
„Predaj prostredníctvom automatov sa testoval v minulosti cez 15 automatov (v roku 2006), ale bol zrušený pre vandalizmus. Prakticky nepretržite boli automaty vylamované a znefunkčňované,“ vysvetlila.
ŽSSK sa snažila sprevádzkovať aj predaj lístkov prostredníctvom SMS správ špeciálne len pre TEŽ.
„K dohode s mobilným operátorom však nedošlo,“ uzavrela hovorkyňa ZSSK.
Názor
Dopravný systém sa mení často
Nepružnú predajnú sieť železníc kritizujú nielen návštevníci Tatier, ale aj miestni poskytovatelia služieb.
Tomáš Huber zo Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry vidí dopravné služby v slovenských veľhorách ako ich dlhodobý problém.
„Často sa tu mení dopravný systém, čo ľudí mätie, pretože väčšina z nich chodí do Tatier raz za rok. Zmeny tak nestíhajú vnímať,“ vysvetlil Huber.
To, že sa na mnohých miestach návštevníci k lístkom nevedia dostať, vidí ako veľký hendikep. „Pritom na mestskú dopravu sa v rôznych mestách či centrách turistického ruchu dajú kúpiť rôznymi formami, čo v Tatrách absentuje,“ dodal s tým, že aj keď existuje rozšírená sieť predajných miest v hoteloch či penziónoch, ľudia na to musia myslieť dopredu a informovať sa.
mn
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.