DOBŠINÁ. Pre organizátorov pretekov Dobšinský kopec (DK) prišiel moment, keď si môžu trochu vydýchnuť. No len na chvíľu. Jubilejný „kopec“ skončil úspešne, no už je tu príprava na ročník nový. O tom ako videl uplynulý ročník sme sa porozprávali s jeho riaditeľom Marcelom Kollárikom.
Ako hodnotíte jubilejný kopec po športovej stránke. Prekvapil nový rekord, alebo ste ho tak trochu aj očakávali? Ktoré súboje zaujali?
„Tohtoročný jubilejný Dobšinský kopec hodnotíme veľmi dobre. Spočiatku sme sa trocha obávali vysokého čísla prihlásených jazdcov, ale napokon sme sa s tým popasovali. Aj napriek menším nepríjemnostiam počas pretekov sme sa zmestili do predpokladaného časového harmonogramu. Nedeľňajšia prvá súťažná jazda priniesla našim pretekom nový traťový rekord. Vlani padol rekord v čase 2:23,85 min. a to v chladnom a premenlivom počasí. Keďže tento rok nám počasie hralo do karát a podmienky aj na trati boli ideálne, tak môžeme konštatovať, že sme ho tak trocha očakávali. Rekordérom DK sa opäť stal 'fantóm kopcov' a pomaly už šesťnásobný majster Európy taliansky pretekár Simone Faggioli s časom v hodnote 2:21,898 min., pričom svoj minuloročný čas zlepšil až o dve sekundy. Veľmi nás prekvapil náš domáci jazdec Vlasto Majerčák na Mitsubishi Lancer EVO IX. Tento rok sa mu na DK veľmi darilo o čom svedčí aj to, že sa mu podarilo pokoriť nielen všetkých európskych jazdcov zaradených do triedy N nad tritisíc cm kubických a ako jediný zo všetkých dosiahol vynikajúci čas pod tri minúty.“
Aktuálny ročník mal aj iný rozmer, spoločenský. Určite nebolo jednoduché vybrať ocenených činovníkov, či vytvoriť knihu. Zapotili ste sa veľmi?
„Ocenených činovníkov, ľudí, ktorí sa na DK podieľali roky dozadu sme vyberali veľmi zodpovedne a o všetkom sme rozhodovali spoločne ako organizačný výbor. Žiaľ, nemohli sme oceniť všetkých ľudí, ktorých sme chceli, keďže ich je veľmi veľa. Napokon sme vybrali „jedenástku“ ocenených, ktorí sa podieľali na organizovaní DK dlhé roky s obetou a nadšením. Boli nimi Ján Kuchár, Jozef Slivenský, Ľudovít Bukovinský, Anna Vidóová, Jozef Proschinger, Albert Lipták, František Tvrzický a mimoriadne ocenenie In memoriam patrí Henrichovi Kollárikovi, Jánovi Vozárovi, Jánovi Ruppovi st. a Jánovi Ruppovi ml. Šesť mesiacov sme pracovali aj na knižnej publikácii Dobšinský kopec 1973 – 2013. Za zrodom knihy samozrejme nebol len organizačný výbor DK, ale aj množstvo bývalých jazdcov, organizátorov a taktiež aj priateľov motoristického športu. Títo ľudia nám pomáhali so zhromaždením množstva materiálov v podobe textov, spomienok alebo fotiek, ktoré sme napokon použili v knihe. Myslím si, že čas, ktorý sme jej venovali stál za to a spoločne sa nám podarilo vydať veľmi krásnu publikáciu, ktorá poteší nielen milovníkov rýchlych kolies. Táto kniha bola pokrstená v piatok 19. 7. 2013 najprv v kultúrnom dome pre pozvaných hostí a neskôr aj pre verejnosť. Dlho sme zvažovali kto bude krstný otec, ale nakoniec sme sa zhodli na osobnosti, ktorá má asi najväčšie právo zhostiť sa tohto obradu. Rozhodli sme sa pre Jula Končeka, 'nášho' pretekára, ktorý nám robil reklamu po všetkých kopcoch a má z doterajších ročníkov jednoznačne najviac účastí a to až 21. Julo našu knihu pokrstil kvapkami motorového oleja, tak ako sa to na motoristického jazdca patrí. Napokon si návštevníci DK počas celého podujatia knihu mohli zakúpiť. A tí, ktorí ju ešte stále nemajú a zároveň majú chuť si ju prečítať, tak aj v dnešných dňoch si ju ešte môžu kúpiť v TIC Dobšiná, prípadne si ju objednať.“
Napriek dobrému počasiu sa preteky nevyhli prestojom. Čo všetko ste museli zvládnuť?
„Už v sobotu počas prvej jazdy sme museli riešiť veľké znečistenie trate, ktorá bola na úseku asi 400 metrov zasiahnutá olejom z poškodeného vozidla. S tým sme sa však vyrovnali v relatívne krátkom čase. Neskôr, v úvode druhej tréningovej jazdy havaroval jeden z predjazdcov. Okamžite sme prerušili preteky. Pretekára odviezli do nemocnice, odkiaľ nám neskôr hlásili, že utrpel len pár pomliaždenín a že jeho stav vôbec nie je vážny. Počas druhej jazdy sme znova museli preteky prerušiť, kvôli lesnému požiaru a tak sme museli umožniť prejazd požiarnych vozidiel. Nedeľňajšie preteky sa už odohrával v podstatne bezproblémovejšom tempe.“
V minulom roku sa hovorilo o návšteve 20–tisíc divákov. Máte už porátané koľko divákov ste mali v tomto roku? Ak nie skúste to aspoň odhadnúť.
„Veľmi ťažko sa hádajú takéto čísla. Aj napriek tomu, že vieme koľko vstupeniek sa predalo, je to nepresný údaj. Trať sa jednoducho nedá hermeticky uzavrieť a ako vlani, aj tento rok bolo veľa ľudí, ktorí si nevážia našu prácu a nechcú podporiť toto európske podujatie. Hľadajú preto rôzne iné cestičky ako sa dostať k trati, bez platenia. Veľmi si vážime všetkých, ktorí svojou vstupenkou podporili naše preteky a verte nám, je to len zlomok toho, čo takáto akcia skutočne stála. Snažili sme sa pre divákov aj tento rok pripraviť nové divácke miesta, nové lavičky, veľkoplošné obrazovky, kvalitnejšie občerstvenie či iné atrakcie, aby vedeli, že nám záleží na nich a pre nich to hlavne robíme.“
Máte za sebou druhý, tiež vydarený ročník ME. Uvidíme Európu v Dobšinej aj o rok?
„To, či sa v Dobšinej budú konať preteky majstrovstiev Európy aj o rok záleží na viacerých okolnostiach. Prvým predpokladom je dobre zvládnutý DK 2013 po športovej stránke, čo sa nám fantasticky podarilo. Prišla nám už aj záverečná správa medzinárodného pozorovateľa FIA, ktorým bol tohto roku Flavio Candoni z Talianska a môžem prezradiť, že je viac ako priaznivá. Zostáva nám 'už len' vyrovnať všetky záväzky, poďakovať sa všetkým partnerom a činovníkom, aby sa mohli kolesá organizačného tímu nastaviť na nový rok 2014. A to je najväčší problém. Získať potrebné prostriedky na udržanie takéhoto podujatia spolu so sprievodnými akciami a dokázať to všetko zorganizovať na úplne amatérskej báze.“
Autor: pp
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.