Odborníci motoristom odporúčajú navštíviť po každej zime autoservis. Autá by mali prejsť preventívnou prehliadkou. Realita je však iná. Rozbité cesty nútia motoristov navštevovať automechanikov v týchto dňoch s poškodenými vozidlami.
SPIŠ. V spišskonovoveskom aj levočskom autoservise, ktorý sme navštívili, nám zhodne tvrdili, že zákazníkov majú dvojnásobok a všetci poriadne nadávajú.
„Po zime k nám prichádzajú majitelia áut s poškodenými podvozkovými časťami. Ide hlavne o čapy, tlmiče, silentbloky. Práve tieto časti auta sa ničia, ak motoristi často jazdia po cestách s výtlkmi. Pri náraze totiž stuhnutá kvapalina pretlačí gumičky a tlmič je potom nefunkčný. Podobne je to aj s čapmi či silentblokmi. Je to vlastne len guma, ktorá je v zime stuhnutá. Po náraze sa môže preto poškodiť. Pre výtlky majú vodiči problémy aj s geometriou, nastáva potom veľké opotrebenie pneumatík,“ opísal nám automechanik František Baláš zo Spišskej Novej Vsi.
Tvrdí, že po zime peňaženky Spišiakov dostávajú poriadne zabrať. Keďže Spiš je chudobný región, motoristi si veľmi preventívne prehliadky svojich áut nemôžu dovoliť.
Prevažne prichádzajú už s konkrétnymi chybami, ku ktorým prišli vďaka deravým cestám.
Taxikári, živnostníci a podnikatelia
„Iba tlmič na jedno koleso vyjde od niekoľko desiatok eur, v prípade drahších aut sú to aj stovky eur. Nečudo, že motoristi hromžia. Od rána sa nezastavíme s opravami, máme nárast zákazníkov asi o 50 percent,“ dodal F. Baláš.
Podľa jeho slov, najviac postihnutými výtlkmi sú taxikári. „Jazdia hlavne po regióne, auto je v premávke 24 hodín. Počas zimy som na týchto vozidlách dvakrát opravoval podvozok,“ dodal F. Baláš.
Podobné skúsenosti má aj levočský automechanik Anton Pitoňák. „So zničenými autami k nám prichádzajú hlavne živnostníci a podnikatelia, ktorí pre prácu musia veľa jazdiť. Zákazníkov máme oveľa viac ako vlani po zime. Je ich dvojnásobok.“
Aj on tvrdí, že prevenciu Spišiaci zanedbávajú. „Prídu, až keď počujú klepot v prednej náprave alebo keď vidia, že na jednej strane je pneumatika viac opotrebovaná. Vtedy je už narušená geometria,“ dodal A. Pitoňák.
Cesty sú príšerné
Spišiaci svorne tvrdia, cesty máme príšerné.
„Minule som išla cez Nálepkovo. Myslela som, že sa zbláznim. Cesta samá diera, ani sa nedalo kľučkovať,“ povedala nám Ivana Demočková.
„Všimla som si, že na niektorých miestach cestári jamy vysypú štrkom, je to však zbytočné,“ povedala nám zase Bibiana Krajníková, ktorá cestuje denne autom z Gelnice do Nálepkova.
„Je to hanba ako vyzerajú cesty v Spišskej Novej Vsi. Len tŕpnem, kedy rozbijem svoje len trojročné auto,“ povedal zase 25-ročný Lukáš zo Spišskej Novej Vsi.
Chýba im takmer milión eur
Ako nám povedala hovorkyňa Úradu Košického samosprávneho kraja Zuzana Bobriková, cestári už pracujú, s opravami začínajú tam, kde je situácia najkritickejšia.
„Vo štvrtok 25. apríla pracovali okrem iného v Spišskej Novej Vsi,“ upresnila Z. Bobriková.
Kým po iné roky na opravy výtlkov vystačili v celom Košickom kraji s miliónom eur, v tomto roku im treba až tri milióny.
„Milión eur má k dispozícii Slovenská správa ciest. Od vlády SR sme dostali 1,1 milióna eur. Zvyšok peňazí zatiaľ nemáme,“ dodala Z. Bobriková.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.