Zrejme pôjde o státisíce eur. Záležať bude na dodávateľovi, za koľko ponúkne opravu.
STARÁ ĽUBOVŇA. Zákazku v predpokladanej hodnote 1,6 milióna eur presadilo vedenie mesta cez väčšinu poslancov. Niektorí však boli proti, v návrhu radnice videli nejasnosti.
Všetci poslanci sa zhodli, že oprava ciest v meste je potrebná. Niektorým však prekážalo, že radnica ich v prípade riešenia postavila pred hotovú vec.
„Ku hociktorému zámeru mesta vytvárame rôzne komisie, ale v tomto prípade, kde má ísť o zákazku 1,6 milióna eur máme okamžite zdvihnutím ruky zahlasovať,“ poznamenal Pavol Gurega (KDH).
Dodal, že z materiálov mesta k oprave ciest mu nie je jasné najmä financovanie. „Jednoducho sme sa mali pracovne stretnúť a v zákazke hľadať plusy i mínusy.“
Materiály radnice sa nepozdávali ani poslancovi Františkovi Orlovskému (KDH). „Chýba mi v nich finančná analýza s dopadom na rozpočet mesta.“
Poslankyňa Jana Priputníková (KDH) z materiálov nezistila, či prípadný úver na cesty je pre mesto rizikom. Nepriama odpoveď od hlavnej kontrolórky či zástupcov mesta bola, že každá investícia nesie isté riziko.
Opravu si mesto zrejme dovolí iba v jednej etape
Opravu ciest mesto naplánovalo do troch etáp. Všetkých sa dotýka odhadovaná čiastka 1,6 milióna eur.
Podľa všetkého si však mesto bude môcť dovoliť iba prvú etapu. V tej majú byť zahrnuté najproblematickejšie úseky ciest.
„Je ilúziou domnievať sa, že by sme mohli v najbližších rokoch robiť všetky tri etapy. Mesto si bude môcť podľa mňa dovoliť úver do 500-tisíc eur. Ak dáme takéto zdroje do ciest, nebudeme si môcť dovoliť ďalšie potreby v meste. Nezabúdajme napríklad na škôlku na Vsetínskej,“ poznamenal v debate poslanec Milan Knapík (nez.) – zároveň šéf finančno-ekonomickej komisie v meste.
Poslanec Valent Jaržembovský upozornil, že investíciou do ciest môže mesto zaviazať budúcich primátorov i poslancov až na ďalšie dve volebné obdobia.
„Nevieme, ako sa v budúcnosti budú vyvíjať príjmy, ako to bude vo veľkej ekonomike. Prijímame záväzok, ktorý presiahne volebné obdobie až do rokov 2018 - 2022. Nechcem, aby sme sa zbavovali zodpovednosti.“
Primátor Michal Biganič (nez.) reagoval, že staré záväzky rieši aj jeho vedenie. Dlhy z minulosti v podobnej sume, o akú má ísť na cesty, však nevedel konkretizovať.
Poslanci: Poriadne cesty sú nevyhnutné
Podľa poslanca Petra Sokola (Smer) o investícii do ciest netreba rozmýšľať.
„Cesty využívame všetci. Dnes majú niektorí po dve - tri autá. Ich oprava je nevyhnutná,“ poznamenal.
Jeho kolega Štefan Karaffa (Smer) v debate podotkol, aby popri nutnej potrebe úveru v meste viac uvažovali a hľadali ďalšie možnosti príjmov. „Aj tu treba vidieť rezervy.“
Poslanci napokon väčšinou rozhodli, že cesty v meste opravovať budú. Za akú sumu a odkiaľ ju zoberú, to sa ešte len rozhodne. Prebehnúť najprv musí súťaž na dodávateľa stavby. Pôjde o elektronickú aukciu.
„Aby to bolo čisté, preto sa robí elektronicky. Chcem poprieť akékoľvek pochybnosti a špekulácie,“ poznamenal Michal Biganič.
Podľa prednostu mesta Rudolfa Žiaka bude najdôležitejším kritériom v súťaži cena za meter štvorcový.
„Vyhrá ten, kto ponúkne najnižšiu cenu. Nemali by sme sa obávať, v súťaži sme zadali, myslím si, dosť tvrdé podmienky,“ povedal.
Stavbu chce mesto financovať úverom z banky alebo od dodávateľa. Pôžičku chce splácať štvrťročne po dobu sedem rokov.
Fakty
Opravy ciest v Starej Ľubovni
- predpokladaná hodnota zákazky je 1,6 milióna eur
- projekt počíta s opravou mestských ciest s rozlohou
- 66 378 metrov štvorcových. Všetko v troch etapách
- stavebné úpravy majú zahŕňať frézovanie nevyhovujúceho krytu vozovky, spojovací postrek, vyrovnanie podkladu povrchu vozovky asfaltobetónom, pokládku súvislého krytu vozovky pre teplé technológie – asfaltový betón o hrúbke 5 centimetrov s potrebným sklonom pre odvodnenie
- trvanie zmluvy alebo lehoty s dodávateľom v prvej etape je 7 rokov
- termín prípravy a vyhotovenia prác je od júna do septembra 2013
- dodávateľom stavby nemôže byť firma v konkurze, či rôznymi nedoplatkami
- dodávateľ musí vlastniť prostriedky aspoň 2 milióny eur. Jeho ročný obrat zo stavebnej činnosti musí byť aspoň 6 miliónov eur
- mesto žiada záruku na cesty počas 7 rokov.
rin
Plány
V prvej etape naplánovala radnica osem úsekov
- celková dĺžka úsekov v prvej etape je 3 615 metrov na ploche 27 322 metrov štvorcových
- Námestie gen. Štefánika v dĺžke 195 metrov na ploche 1228,50 metrov štvorcových
- Ulica 17. novembra v dĺžke 145 metrov na ploche 956 metrov štvorcových
- Ulica 1. mája v dĺžke 251 metrov na ploche 2259 metrov štvorcových
- Okružná v dĺžke 1708 metrov na ploche 14 005,60 metrov štvorcových
- Mierová v dĺžke 559 metrov na ploche 4 192,50 metrov štvorcových
- Tatranská v dĺžke 205 metrov na ploche 1 312 metrov štvorcových
- Tehelná v dĺžke 140 metrov na ploche 784 metrov štvorcových
- Obrancov mieru v dĺžke 412 metrov na ploche 2 554,40 metrov štvorcových.
rin
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.