Ani 1 500 podpisov v petícii za zachovanie premávky motoráčika na trati Spišské Podhradie – Spišské Vlachy nezabralo. Lokálka so 120– ročnou tradíciou cez víkend končí. Rozhodol o tom rezort dopravy, v novom grafikone s ňou už nepočítajú. Podľa ministerstva dopravy je trať najmenej vyťaženou na Slovensku.
SPIŠSKÉ PODHRADIE. Niekoľko mesiacov bojovali obe mestá Spiša a jej obyvatelia o zachovanie premávky na trati.
V mestách sa rozbehli petície. Spolu 77 petičných hárkov s 1 500 podpismi odovzdali na rezortné ministerstvo.
Mestá na kompetentných apelovali zachovaním zamestnanosti v regióne, rozvoja cestovného ruchu a v neposlednom rade aj lokalitou UNESCO. Zbytočne. Odpoveď z ministerstva bola zamietavá.
Jazdu vlakom si prišiel nafilmovať
V stredu popoludní na podhradskej stanici čakalo na motoráčik niekoľko cestujúcich. Išlo o jednu z posledných jázd vlaku.
Podhradčan Vladimír cestuje vlakom raz do týždňa do práce do Spišských Vlách a späť. Zrušenie premávky na trati neprivítal s nadšením.
„Myslím si, že vlakové spojenie využívalo dosť ľudí, či už do práce, do školy. Vlakom cestovali ráno, cez deň i
večer. Zrušenie vnímam ako negatívny krok,“ zamyslel sa Vladimír. Do Spišských Vlách bude musieť cestovať autom, čo ho bude stáť viac ako vlakom.
Na odchod vlaku pred pol treťou popoludní na podhradskej stanici čakal aj Milan Biroščák, rodák zo Spišského Podhradia, ktorý dlhé roky žije v Spišských Vlachoch. Do rodného mesta prišiel, aby sa odviezol na vláčiku.
„Idem sa len previezť. Doniesol som si so sebou aj kameru, že si nasnímam túto jazdu. Je to jedna z posledných a tým pádom aj nostalgických jázd,“ poznamenal Milan.
Vlakom medzi oboma mestami kedysi cestoval pravidelne do práce dlhé roky. „Kedysi na tejto trati premávala ešte parná lokomotíva, volali sme ju Šimon. Neskôr prišiel motorový vlak Anička. Zrušenie trate je veľmi zlým signálom, končí po dlhých rokoch. Vlak tu premával v oveľa horších časoch, ako sú dnes a dnes ho zrušia. Je to škoda,“ zdôraznil M. Biroščák.
Sezónne oživenie trate?
Spišské Podhradie (okres Levoča) a jeho okolie si v roku 2013 pripomenie 20. výročie zápisu do zoznamu Svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.
A práve táto významná lokalita bola jedným z argumentov radných, prečo zachovať dopravu na tejto trati.
Osemdesiat ľudí, ktorí denne cestovali vlakmi v oboch smeroch rezortu nepostačovali na to, aby dopravu zachoval.
Podľa ich údajov, za prvý polrok 2012 prepravila táto železnica o 782 ľudí menej ako v rovnakom období roka 2011. Pričom číslo neustále klesalo.
Zrušenie premávky Podhradčanov nepotešilo. „Život ide ďalej, boli tam veľmi ťažké ekonomické argumenty, ale aj tak sa nevzdávame. Určite sa otvorí ešte rokovanie ohľadom využitia pre cestovný ruch, podobne ako Čierny Balog alebo železnička v Košiciach v Čermeli,“ zdôraznil viceprimátor Spišského Podhradia Michal Kapusta (KDH).
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.