Doplnili sme stanovisko predsedu KDH Jána Figeľa a reakciu dodávateľskej firmy.
Podľa ministra dopravy je politická zodpovednosť tragédie plne na strane bývalého šéfa rezortu Jána Figeľa. Ten to popiera.
BRATISLAVA/ILIAŠOVCE. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek (Smer) si bol pri obci Iliašovce na vlastné oči pozrieť miesto tragédie, pri ktorej na stavbe mosta zahynuli štyria robotníci.
Zodpovednosť podľa neho nesie zhotoviteľ, politickú má podľa Počiatka jeho predchodca Ján Figeľ (KDH).
Podľa Figeľa zodpovedný je štát aj zhotoviteľ
K tragédii sa na štvrtkovom brífingu vyjadril aj Figeľ. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podľa neho zanedbala vlastný stavebný dozor, pričom bez jej súhlasu sa nemohla začať betonáž, počas ktorej spadla podperná konštrukcia.
Figeľ tak poprel tvrdenie ministra dopravy Jána Počiatka zo začiatku tohto týždňa, že za nešťastie nesie plnú zodpovednosť len dodávateľ stavby, združenie v zložení Váhostav SK a Bögl a Krýsl.
"To je lož, to je klamstvo," vyhlásil Figeľ. Pri stavbe mostu bol podľa neho použitý iný typ skruže, ako mal byť. Zmluva o dielo medzi NDS a zhotoviteľom totiž počíta s využitím výsuvnej skruže namiesto použitej pevnej.
Skruž, ktorá bola použitá pri stavbe mosta, tam podľa exministra dopravy nemala čo robiť a zmena nemohla byť uskutočnená bez vedomia NDS ako investora stavby a dozoru.
"Keďže ide o eurofondovú stavbu, takáto zmena musela byť konzultovaná a odsúhlasená aj s Európskou komisiou, musela o tom vedieť sekcia ministerstva pre riadenie projektov. Inak to nejde financovať," dodal Figeľ.
Podľa neho za vlády Ivety Radičovej, keď bol on ministrom dopravy a šéfom NDS Ján Kotuľa, takáto zmena nebola odsúhlasená.
"Toto sú jasné dôkazy o zavádzaní, ba priam klamstvách ministra dopravy Jána Počiatka," uzavrel predseda KDH.
Ak by si podľa neho štát a zhotoviteľ v tomto prípade plnili všetky svoje povinnosti a zodpovednosť v plnom rozsahu, k nešťastiu nemuselo prísť.
Figeľ opätovne odmietol, že by cena mohla byť príčinou tragédie pri stavbe diaľničného mosta. Podľa neho náklady na výstavbu diaľnic na Slovensku sa v čase, keď bol ministrom dopravy znížili z 10 mil. eur za kilometer na 8 mil. eur za kilometer, čo je na úrovni Nemecka a Slovinska.
Počiatek kritizoval Figeľa
Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) podľa súčasného šéfa rezortu Jána Počiatka (Smer-SD) ukazuje znova svoju nekompetentnosť, keď ani nevie, čo vysúťažil. Počiatek to uviedol v reakcii na dnešné Figeľove vyjadrenia v súvislosti s pádom mosta pri Kurimanoch.
Podľa Figeľa sa pri výstavbe mosta použila iná podporná konštrukcia ako tá, ktorá bola uvedená v zmluve. Použiť sa mala výsuvná skruž, a nie podporná posuvná skruž, ktorá sa opiera o zem.
"Takáto skruž tam nemala čo robiť. V zmluve o dielo a v tendrových podmienkach sa jednoznačne hovorí o takzvanej výsuvnej skruži, ktorá je napríklad použitá pri výstavbe na rýchlostnej ceste R1," opísal Figeľ.
Nie je tak podľa neho pravda, že zodpovednosť za tragédiu nenesú štát, NDS ani ministerstvo dopravy.
"Posuvné skruže ako spôsob výstavby sú jasne uvedené vo Figeľom súťaženom projekte aj v technickej správe, ktorá je súčasťou projektovej dokumentácie," reagoval minister Počiatek.
Vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) z čias Jána Figeľa pritom podľa jeho slov dalo explicitne zhotoviteľovi voľnú ruku v spôsobe výstavby, ak výsledné dielo bude vyzerať tak, ako bolo naprojektované.
"Figeľ ďalej zahájil stavbu aj napriek tomu, že nebol schopný zabezpečiť externý dozor na stavbu. Dnes sa sám prihlásil k nominácii dozoru, ktorý paradoxne zároveň kritizuje," dodal Počiatek.
Plná zodpovednosť je podľa jeho slov na zhotoviteľovi stavby. "Mieru pochybenia jednotlivých článkov môže po preskúmaní príčin určiť až vyšetrovateľ, preto ma zaráža, že pán Figeľ si trúfa vynášať takéto závery už dnes," doplnil minister.
Dočasnú podpernú konštrukciu odstrelia
Počiatek v Iliašovciach vyjadril úprimnú sústrasť všetkým pozostalým a nádej, že tí, čo mali šťastie a prežili, sa čo najskôr zotavia.
Dočasná podperná konštrukcia, ktorá je v kritickom stave, sa podľa Počiatka zrúti riadeným odstrelom. Zlaďujú sa detaily s firmami, ktoré to budú realizovať. Kedy k tomu dôjde, však zatiaľ minister povedať nevedel.
Práve odstránenie tejto ešte stojacej podpernej konštrukcie by malo byť základným krokom pri zabezpečení staveniska. Tá totiž momentálne predstavuje pre akýkoľvek pohyb robotníkov na stavenisku najväčšie riziko.
"Keď dôjde k úspešnému odstráneniu konštrukcie, bude možné pristúpiť k odstraňovaniu sutiny, samozrejme za podrobného dozoru vyšetrovateľa, aby neboli znehodnotené dôkazy," ubezpečil šéf rezortu dopravy.
Okrem toho sa musí staticky posúdiť aj trvalá, už vybetónovaná časť mosta. Odborníci následne rozhodnú, či bude nutné pristúpiť k jej deštrukcii.
Počiatek zdôraznil, že všetky technologické postupy si po uzatvorení zmluvy s investorom pripravuje už zhotoviteľ, v tomto prípade združenie firiem Váhostav-SK, a. s., a Bögl & Krýsl, k.s.
Na stavbe pracovali najmä subdodávatelia
Podľa Počiatka je tiež pozoruhodné, že na tomto objekte bolo percento prác realizovaných združením firiem Váhostav a Bögl & Krýsl minimálne.
"Všetko realizovali subdodávateľské firmy, tu ja vidím ten problém. Extrémny tlak na cenu môže priniesť kompromisy tam, kde by nemali byť," upozornil.
Ministerstvo po páde mosta na Spiši okamžite zastavilo výstavbu na predmetnom úseku diaľnice. Následne rezort zakázal používanie kritizovaného typu podpornej skruže na akejkoľvek stavbe.
"Požadujeme dvojitý a nezávislý statický výpočet na akúkoľvek používanú skruž," doplnil Počiatek.
Dodávateľská firma sa ohradila
Podľa výkonného riaditeľa Bögl & Krýsl Josefa Krýsla je celá vec stále predmetom vyšetrovania a bez jeho výsledkov nie je možné robiť žiadne závery alebo niekoho obviňovať.
"Ľudsky ide o tragédiu. Je nám hrozne ľúto ako obetí, tak zranených. Zástupcovia spoločností Semos a B & K v minulých dňoch navštívili všetkých zranených, ktorým to dovolil zdravotný stav. Firmy sa dohodli, že zraneným dorovnajú rozdiel medzi nemocenskou a mzdou, rodinám obetí potom v nasledujúcich mesiacoch budú naďalej vyplácať mzdu a ponúknu ďalšiu pomoc," avizoval Krýsl.
Bögl & Krýsl je v združení so spoločnosťou Váhostav SK generálnym dodávateľom stavby diaľnice D1 Jánovce - Jablonov. V tejto súvislosti zodpovedá za stavbu celkom piatich mostov. Štyri z nich stavia sama, k stavbe mosta pri Kurimanoch využila služby subdodávateľa - slovenskej spoločnosti Semos.
Zrútené podskruženie mostu dodala nemecká firma Skruže Weise.
"Spoločnosť B & K poskytuje od samého začiatku príslušným štátnym orgánom všetku potrebnú súčinnosť pri vyšetrovaní príčin nehody. K vlastnej nehode a jej vyšetrovanie sa spoločnosť nemôže vyjadrovať vzhľadom k informačnému embargu, ktoré vyhlásila slovenská polícia," dodala v stanovisku firma.
K pádu mosta došlo minulý týždeň v piatok (2.11.), pričom dvaja robotníci zahynuli na mieste, jeden pri prevoze do nemocnice a ďalšia obeť tragédie podľahla zraneniam v košickej nemocnici.
Reakcia firmy Bögl & Krýsl
Spoločnosť B & K sa dôrazne ohradzuje proti výrokom odbornej aj neodbornej verejnosti vrátane niektorých slovenských politikov, ktorí bez toho, aby počkali na odpratanie trosiek a prešetrenie príčin nehody, zvaľujú všetku vinu za nešťastie pri Kurimanoch na českú spoločnosť.
Neuvážené výroky významným spôsobom poškodzujú kredibiltu a odbornú povesť firmy nielen v očiach verejnosti, ale najmä u jej obchodných partnerov. Zároveň neprospievajú ani dôveryhodnosti tých, ktorí ich bez faktickej znalosti veci vyslovujú.
Tomáš Jelínek, Donath Business & Media
Autor: ešl, r
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.