Ani 77 petičných hárkov s 1 500 podpismi, ktoré Spišiaci odovzdali na ministerstve dopravy, nezabrali. Linka medzi Spišským Podhradím a Spišskými Vlachmi je podľa rezortu najmenej vyťaženou na Slovensku, preto s ňou v novom grafikone nepočítajú.
SPIŠSKÉ PODHRADIE. Za zachovanie premávky motorového vláčika so 118–ročnou tradíciou medzi dvoma mestami zabojovali obyvatelia aj petíciou.
V Spišskom Podhradí apelovali najmä lokalitou UNESCO, v oboch mestách argumentovali aj zachovaním zamestnanosti miestnych obyvateľov.
Snahy Spišiakov sú zatiaľ neúspešné. Odpoveď z ministerstva dopravy bola zamietavá.
„Na tejto trati jazdí všetkými vlakmi dokopy denne priemerne 80 ľudí, čo, bohužiaľ, naozaj nie je dosť na to, aby sme mohli tento vlak nechať premávať. V priemere to vychádza menej ako deväť ľudí na vlak, čo je zúfalo málo. Ide o najmenej vyťaženú železničnú linku na celom Slovensku. Navyše toto číslo neustále klesá,“ uviedol hovorca rezortu Martin Kóňa.
Ako zdôraznil, za prvý polrok 2012 prepravila táto železnica o 782 ľudí menej ako v rovnakom období roka 2011.
„Mestá sú prepojené cestnou komunikáciou, ktorá leží asi 2,5 km od železničnej trate a lepšie obsluhuje obce na trase. Po nej premáva denne 30 autobusových spojov,“ vysvetlil M. Kóňa.
Viceprimátor Spišského Podhradia Michal Kapusta (KDH) uviedol: „Ak by sme to považovali za definitívu, išli by sme sami proti sebe. Určite ešte zabojujeme. Podnikneme kroky na úrovni VÚC, cez mestá v UNESCO, ktorých sa železničná doprava dotýka, iniciujeme stretnutie s primátorom Spišských Vlách a dohodneme si spoločný postup. Či sa nám to podarí zachrániť, nevieme. Ťažko je bojovať, ťažko je argumentovať, no nevzdávame sa.“
Budú mestá prevádzkovať vlaky?
V stanovisku ministerstva sa píše, že hoci dôjde k zastaveniu premávky, neznamená to, že dôjde k zrušeniu trate.
Rezort je pripravený rokovať o ďalšom využití trate so zástupcami samosprávy. Ako sme sa dozvedeli, pre ministerstvo je jednou zo schodných ciest zveriť túto a podobné trate samospráve.
„Prvou lastovičkou je elektrifikovaná úzkorozchodná trať Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice, na ktorej bola ešte v marci 2012 zastavená osobná doprava a ktorá je v súčasnosti prevádzkovaná na náklady obce Trenčianska Teplá a neziskovej organizácie Čiernohronská železnica. Obec napríklad odkúpila depo a vozne jazdiace na tejto trase za 1 000 eur. Otázkou však zostáva, či by prevádzkovanie samosprávou vyriešilo problém zúfalého nezáujmu cestujúcich o túto linku,“ poznamenal M. Kóňa.
„Je teraz ťažké povedať, či by sme do toho išli. Musí to byť dohoda oboch miest a hlavne treba zvážiť ekonomický dopad. Ak by aj došlo k takej situácii, určite by tie vlaky jazdili možno len dvakrát do dňa,“ vysvetlil M. Kapusta.
Primátor Spišských Vlách Ľubomír Fifik (nez.) si takúto situáciu zatiaľ teoreticky vie predstaviť. Ako železničiar však vie, čo obnáša údržba a kontrola železničnej trate.
„Dôležitý je aj ekonomický efekt. Je to ťažké. Určite som však presvedčený, že železničná doprava je ekologickejšia ako cestná. V tom by mal zohrať úlohu štát, dívať sa do budúcnosti a správať sa ekologickejšie,“ zamyslel sa Ľ. Fifik.
Otázka
Načo obnovovali most na tejto trati?
Hovorcu ministerstva dopravy sme sa opýtali, či za nehospodárne nepovažuje aj investovanie 800-tisíc eur do obnovy železničného mosta na tejto trati.
Most cez Hornád v meste Spišské Vlachy poškodila povodeň v roku 2010. Na niekoľko mesiacov bola premávka zastavená, kým v marci 2011 neosadili nový most. Po viac ako roku rezort premávku na trati zastavuje.
Podľa hovorcu k obnove povodňou zničeného mosta došlo v marci 2011 ešte pred konečným rozhodnutím ministerstva o koncepcii úsporných opatrení v železničnom sektore. Kľúčová štúdia mapujúca intenzitu cestujúcich bola ministerstvu doručená v júli 2011.
„I napriek obnove mosta považujeme s ohľadom na všetky uvedené fakty ďalšie udržiavanie osobnej železničnej dopravy na tejto trati za plytvanie verejnými prostriedkami. Preto na nej nebola ministerstvom – v súlade s týmto naším presvedčením – pri objednávke výkonov železničnej osobnej dopravy počas grafikonového obdobia 2012/2013 objednaná prevádzka osobných vlakov. Vlakokilometre, ktoré dotujú všetci obyvatelia Slovenska svojimi daňami, sme presunuli na linky, kde existuje skutočný záujem cestujúcich o prepravu po železnici,“ dodal M. Kóňa.
šim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.