Návrh zákona, ktorý zabezpečí menej veľkoplošných reklám okolo ciest, privítajú nielen motoristi, ale aj úradníci. Z podtatranských ciest by tak zmizli raritné bilbordové lesy z okolia Popradu, Svitu či Štrby.
POPRAD. Bilbordom a reklamným pútačom v okolí cestných komunikácií možno už čoskoro odzvoní.
Do Národnej rady SR smeruje návrh poslankyne Zmajkovičovej (Smer), ktorá navrhuje odstrániť všetky reklamné panely prostredníctvom ochranného pásma v dĺžke 250 metrov po oboch stranách ciest.
Na cestách pod Tatrami je skutočným rajom bilbordov okolie cesty medzi Popradom a Vysokými Tatrami, Svitom či Tatranskou Štrbou.
„Pri ceste z Popradu do Starého Smokovca už dva roky neboli povolené a ani načierno postavené nové reklamné tabule. Naopak, od mája 2011 boli odstránené tri bilbordy a dva bilbordy musia majitelia odstrániť,“ informoval Emil Môcik z Obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Poprade.
Podľa Môcika sa reklamy z okolia cesty postupne likvidujú s problémami, nakoľko odstránenie samotných stavieb spadá do kompetencií stavebného úradu.
Podobne je na tom aj cesta medzi Štrbou a Tatranskou Štrbou, kde už tretí rok prebieha konanie o odstránení bilbordov.
Zákonná úprava nutná k skroteniu bilbordových lesov
Kto si chce postaviť pútač, stačí mu držať sa stavebného zákona.
„Tak ako platí aj pre iné stavby, kde je jednou z podmienok získať stanovisko cestného správneho orgánu, polície a cestárov,“ uviedol Môcik k postupu výstavby nového bilbordu v blízkosti akejkoľvek cesty.
Iniciatívu legislatívnej úpravy takýchto stavieb Emil Môcik víta: “Je potrebné konečne prijať presnú zákonnú normu pre umiestňovanie reklamných a informačných tabúľ pri cestách.“
Rovnako sa zasadzuje aj za prísne postihy pre nedodržanie predpisov pri stavbe reklamného zariadenia.
„Najviac nepovolených reklamných tabúľ stavajú veľké nadnárodné reklamné spoločnosti, ktoré majú dostatok peňazí na pokuty a tiež na zaplatenie najkvalitnejších právnických kancelárií,“ komentoval aroganciu niektorých reklamných agentúr.
Vo Svite prehodnocujú každý pútač
Cesta I. triedy pretínajúca mesto Svit prekvitá reklamnými panelmi. Stavebný úrad vo Svite sa pri povoľovaní reklamných, informačných a propagačných zariadení riadi platnými zákonnými nariadeniami a vyhláškami.
„Stavebný úrad vo Svite vydal v roku 2012 povolenia na umiestnenie desiatim reklamným zariadeniam. Nejde o nové reklamné panely, ale o pôvodné povolenia, ktoré stratili platnosť a prehodnocujú sa znova,“ uviedol referent stavebného poriadku mesta Svit Stanislav Lach.
Proces prehodnocovania umiestnenia reklám sa začal vo Svite v roku 2011 a v súčasnosti stále prebieha.
„Na základe výziev stavebného úradu boli mnohé neaktuálne a staré zariadenia ich vlastníkmi odstránené,“ povedal Lach.
Ako ďalej informoval, stavebný úrad v roku 2012 nezamietol žiadnu žiadosť o umiestnenie reklamných, informačných a propagačných zariadení.
„V súčasnosti žiadatelia podali celkovo šesť žiadostí na umiestnenie deviatich nových reklamných zariadení. Rovnako sa posudzuje povolenie troch, ktoré stratili platnosť,“ dodal.
Mesto Svit víta návrh legislatívnej úpravy. „Obrovský prínos by to malo hlavne z estetického hľadiska a zároveň by sa výrazne zlepšila aktuálna situácia s umiestňovaním reklamy v okolí cesty,“ uzavrel Stanislav Lach.
Zaujalo nás
Reklamné pútače znižujú bezpečnosť na cestách
Podľa dopravného psychológa Petra Kuceka agresívne reklamné kampane v okolí ciest ohrozujú všetkých účastníkov cestnej premávky.
„Na bilbordoch vidíme rôzne farebné kombinácie, reflexné nátery, apely či výzvy, ktoré vodič podvedome registruje a zvykne ich čítať. Potom svoju pozornosť sústredí práve na tieto nežiaduce podnety,“ vysvetlil Kucek.
Pri zhoršenej viditeľnosti v hmle a večerných hodinách môžu vzniknúť paradoxné efekty.
„Pri pohľade do väčšej vzdialenosti môže bilbord pripomínať odstavené auto, alebo pokračujúcu cestu. Existuje veľa faktorov, ktoré negatívne vplývajú na zrakové vnímanie cesty a koncentráciu vodiča,“ dôvodil dopravný psychológ.
Zaujímavé by podľa Kuceka bolo sledovať, ako sa prejaví odstránenie bilbordov od ciest na nehodovosti.
„To sú excesívne výzvy, ktoré si človek jednoducho chce pozrieť už len zo zvedavosti a tým odvedie pozornosť od riadenia auta,“ zhodnotil častý obsah bilbordov, na ktorých sú obnažené ženské vnady.
„Keďže bilbordy sú reklamné materiály a ich cieľom je upútať, nerieši sa pri nich to podstatné, že vodič sa má venovať predovšetkým vedeniu vozidla a nie sledovaniu reklamných plôch,“ uzavrel Kucek.
mn
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.