Cyklistika je obľúbeným spôsobom aktívneho trávenia času.
POPRAD. Bicyklovanie je obľúbeným športom najmä v letnom období. Jeho popularita vzrástla aj po tohtoročných úspechoch Petra Sagana. Z Popradu vedie niekoľko cyklotrás.
„Do dnešného dňa vybudovalo mesto Poprad tri cyklistické chodníky v celkovej dĺžke 11,67 km, na realizáciu ktorých vynaložilo 2 162 452 eur,“ informovala vedúca oddelenia dopravy, architektúry a výstavby na Mestskom úrade v Poprade Mária Poráčová.
Najstaršia a najdlhšia cyklotrasa spája Poprad so Svitom. Dá sa na ňu dostať zo sídlisk Západ a Juh III. a vedie popri rieke Poprad. Končí za Svitom na vjazde do Lopušnej doliny.
K tejto trase v roku 2010 dobudovali ďalšie kilometre chodníka, ktoré vedú zo sídliska Juh III ku strelnici v Kvetnici.
Treťou trasou je chodník zo sídliska Juh VI k lesoparku v Kvetnici. Táto trať je špecifická tým, že jedna polovica je rozšírená o pruh pre chodcov, druhá polovica je ohradená dreveným plotom kvôli pasúcemu sa dobytku.
„Trasa Juh VI - Kvetnica a trasa Strelnica - Juh III - Svit je prepojená existujúcou lesnou účelovou komunikáciou so zmiešanou dopravou, avšak s povolením vjazdu len obslužným vozidlám,“ uviedla Poráčová.
V súčasnosti mesto pripravuje výstavbu cyklotrasy z Popradu cez Gerlachov do Starého Smokovca.
Mesto Poprad sa pre budovanie trás rozhodlo z viacerých dôvodov. „Naším hlavným cieľom bolo a aj je vytvárať pre všetkých obyvateľov mesta podmienky pre rozvoj rekreačných a športových aktivít, pre rozvoj cykloturistiky spojenej s poznávaním okolia a environmentálnym vzdelávaním,“ vysvetlila Poráčová.
Ako ďalší dôvod uviedla záujem vytvárať podmienky pre rozvoj alternatívnej cyklodopravy, zlepšovanie dopravnej situácie a bezpečnosti účastníkov cestnej premávky.
Cyklotrasy sú intenzívne využívané
O tom, že sú cyklotrasy intenzívne využívané, svedčí aj prieskum využitia chodníka vo Svite, ktorý prebehol v období od 26. júna do 7. júla.
Historicky prvý monitoring využívania cyklistického chodníka na Slovensku narátal v tomto období takmer 24 000 ľudí v oboch smeroch. Užívateľov spočítavala technológia francúzskej firmy pomocou smerových infračervených senzorov.
„Podrobnejšie analyzovať teraz môžeme hodinový a denný chod návštevnosti v priebehu dvoch týždňov, ale aj kapacitu chodníka alebo vplyv počasia na počet ľudí,“ uviedol Juraj Švajda z Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, ktorá mala projekt organizačne na starosti.
V dotazníkovom prieskume väčšina respondentov uviedla ako dôvod návštevy chodníka rekreáciu a šport.
Šesťdesiat mužov a 51 žien vo všetkých vekových kategóriách na otázku, čo na cyklistické chodníky nepatrí, uvádzali ako odpoveď najmä zvieratá, detské košíky a chodcov. Zhruba polovici respondentov chýba viac cyklotrás a ich lepšie prepojenie.
Ľudia hlavne bicyklujú a korčuľujú
Cyklotrasy využívajú aj milovníci kolieskových korčúľ. Jednou z nich je Popradčanka Eva Gurniková: „Chodím sem športovať aj na bicykli. Pre korčuliarov sú super najmä preto, že chodníky v meste sú často rozbité. Najvhodnejšia je trasa do Svitu, pretože na nej nie sú výrazné stúpania. Na chodníkoch mi nič nevadí. Beriem ich také, aké sú.“
Štefan Repiščák zvykne pravidelne športovať, aby sa udržal v kondícii. „Keď je vhodné počasie, takmer každý deň absolvujem trasu medzi Svitom a Kvetnicou. Nejdem len pod les, ale pokračujem až k bývalému liečebnému ústavu. Som rád, že nemusím bicyklovať po ceste pre autá, pretože to je nielen nebezpečné, ale ani si nemôžem držať vlastné tempo,“ uviedol. Na cyklistických chodníkoch mu vadia najmä chodci.
Všetky cyklotrasy pravidelne využíva i Božena Repková: „Navštevujem dcéru v Spišskej Teplici a mám záhradku vo Svite. Väčšinou idem niekam cielene, ale bicyklujem aj rekreačne. Ak nefúka vietor, ktorý sťažuje pohyb, tak idem aj na Kvetnicu. Nič mi tu nevadí, ani chodci, ak sú ohľaduplní a dávajú pozor. Veď nie sme pretekári.“
Všimli sme si
Cyklisti často vyznačený pruh na námestí nepoužívajú
Mesto Poprad vyznačilo minulý rok cyklotrasu aj cez Námestie sv. Egídia. Snažilo sa tak zabrániť stretom chodcov a cyklistov, ktorí jazdili cez pešiu zónu. Cyklisti sa však pohybujú na bicykli aj mimo vyznačenej trasy. „Cyklista sa môže pohybovať v pešej zóne predovšetkým v tomto pruhu. Na iných miestach musí tlačiť bicykel. Ak tak nekoná, môže byť za jazdu mimo stanoveného pruhu pokutovaný. Mestskí policajti riešia takéto skutky najmä napomenutím. Ak dochádza k bezohľadnému pohybu cyklistu medzi chodcami, respektíve ak dochádza k poškodeniu verejnoprospešného zariadenia, policajti riešia aj takéto skutky pokutami,“ uviedol náčelník Mestskej polície Poprad Jaroslav Marušin.
Značenie je nejasné. Trasa, ktorá vedie od Podtatranského múzea k parkovisku na druhej strane námestia, má odlišné vodorovné a zvislé dopravné značenie. Vodorovné značenie určuje, že cyklotrasa je pre cyklistov. Pre chodcov sú vyznačené priechody. Avšak zvislá značka povoľuje voľný pohyb chodcov po cyklotrase. „Cyklotrasa na Námestí sv. Egídia je dopravným značením určená pre cyklistov a chodcov - zvislou dopravnou značkou C12. V takomto prípade sa obe skupiny účastníkov cestnej premávky môžu po vymedzenom pruhu pohybovať. Cyklista nesmie ohroziť chodca,“ vysvetlil Marušin. Ako ďalej informoval, k problematike značenia cyklotrasy prebehne operatívne rokovanie.
ls
Autor: Lenka Schmidtová
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.