Korzár zisťoval, ako sa pri nákupoch správajú Spišiaci.
SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Kvalita, cena, ale aj určitý druh vlastenectva. Toto všetko zohráva úlohu pri predajných pultoch v obchodoch v Spišskej Novej Vsi.
Spiš, podobne ako iné regióny, sužuje finančná kríza. Práce je menej, podobne nižšie sú aj zárobky. Napriek tomu veľa ľudí si rado kúpi práve slovenské výrobky, aj keď za ne čo-to priplatia. Korzár navštívil dve obchodné prevádzky, ktoré predávajú výlučne slovenské výrobky.
Štefánia Suchá predáva textilný tovar. „Máme stálych zákazníkov, ktorí prídu k nám, pretože chcú len slovenský výrobok bez ohľadu na cenu. Je to náročnejšia skupina, vypytujú sa, žiadajú informácie. Druhá polovica zákazníkov však dáva veľký dôraz na cenu. Chcú síce bavlnené slovenské výrobky, rozhodujúca je však cena. Kríza zohráva svoju úlohu. V minulosti sme bežne predali pyžamo za dvadsať eur, dnes už zákazníci váhajú,“ porozprávala nám táto pracovníčka v predajni so slovenskými výrobkami.
Potrebujú aj informácie
„Tradičné slovenské výrobky chcú hlavne zákazníci strednej a staršej generácie, pretože tvrdia, že práve na takých boli odchovaní. Potom sú to aj mladé rodiny, ktoré chcú slovenské výrobky kvôli deťom,“ opísal nám zase správanie Spišiakov vo svojej predajni Miroslav Endel.
Z rôzneho spektra tovaru vraj idú najviac na odbyt potraviny, a to mliečne výrobky. Podľa skúsenosti toho predajcu, tí ktorí si potrpia na slovenské výrobky sú vraj nároční zákazníci.
„Zaujímajú sa o presné zloženie, hlavne pri mäsových výrobkoch, kto je výrobca a podobne, aj odkiaľ presne ich dovážame. Je bežné, že im poskytujeme podrobné informácie,“ opísal nám zase tento predajca.
Mlieko nekupujú v obchode
V uliciach Spišskej Novej Vsi sme sa pýtali ľudí, či majú doma aspoň jeden slovenský výrobok.
„Naša rodina nekupuje v obchode mlieko. Pravidelne ho kupujeme zo súkromného dvora. Cena je len o trocha vyššia a mlieko je neporovnateľné s tým z obchodu. Robíme z neho napríklad smotanu či tvaroh. Čo sa týka oblečenia, rád by som kupoval len slovenské, aj tak je však všetko vyrobené v Číne,“ povedal nám 67-ročný Jozef z Agátovej ulice zo sídliska Tarča.
Jozef Hritz je štyridsiatnik, povedal nám, že nesleduje aký tovar kupuje. „Je mi to jedno, odkiaľ mám oblečenie či obuv, hlavné je, že sa cítim pohodlne. Sem tam kúpime domov tvaroh od súkromného chovateľa, ale nie je to nič pravidelné,“ povedal nám zase tento Novovešťan.
Kupovať ju učil syn
Jaroslava Gurová si zase na slovenské výrobky veľmi potrpí, zvlášť na potraviny. „Naučil ma to syn. Povedal mi, radšej kupuj menej a kvalitu. Potraviny nakupujem len v jednom slovenskom supermarkete, nikde inde. Stále pri mäsových výrobkoch pozerám na obsah mäsa. Tie naše slovenské majú určite 90-percentný podiel mäsa. Kozmetiku si síce nekupujem slovenskú ale z katalógu, pretože je na prírodnej báze,“ vysvetlila nám Novovešťanka.
Michal Lacuš musí mať slovenské mäsové výrobky a chlieb, na ostatnom mu až tak nezáleží. „Navštevujem kvôli tomu len tie isté predajne,“ odpovedal na našu otázku tento obyvateľ Spišskej Novej Vsi.
Kupujú hlavne čistiace prostriedky
Podľa spomínanej celoslovenskej ankety ľudia z domácich výrobkov najviac kupujú čistiace prostriedky. Je ich až 82 percent. Na druhom mieste je káva – 72 percent. Zákazníkom najviac chýba v predajniach slovenský alkohol. Tvrdí to 51 respondentov. Ďalších 31 percent opýtaných by chcelo mať v predajniach viac slovenských syrov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.