Národný park Slovenský raj má najhustejšiu sieť turistických chodníkov v rámci celého Slovenska. Peší turisti tu majú vyše 300 km chodníkov, ďalších takmer 130 km sú cyklochodníky. Tie sa rozšírili o ďalšie tri nové trasy. Cyklochodníky vedú poväčšine po okrajových častiach národného parku, prejsť na bicykli krížom cez Slovenský raj je v súčasnosti možné len so sprievodcom. Jazda mimo vyznačenej trasy môže cyklistu stáť až 66 eur.
SLOVENSKÝ RAJ. Základná sieť cyklotrás vznikla v roku 2003. Ochranári získali z grantu peniaze, vyznačili cyklotrasy – modrá, zelená, žltá a červená, osadili infotabule, vydali cyklomapy.
O tri roky neskôr pri vydaní návštevného poriadku schválili ďalšie cyklotrasy, v teréne sú označené štvorcovou značkou C. V ochrannom pásme ich je takmer 70 km, v národnom parku 40 km.
Ďalšie tri pribudli v ostatnom období. Prvý je 12–kilometrový okruh v severnej časti parku na trase Košiarny briežok – Lesnica – Čingov – Košiarny Briežok. Druhou je trasa Podlesok – Betlanovská dolina – Podlesok. Je to pekný, asi 3-kilometrový okruh po Betlanovskej doline aj pre rodiny s deťmi. Obe už figurujú v aktuálnej cyklomape pre túto sezónu.
„Tretí cyklochodník sa do mapy nestihol dostať ešte pred jej vydaním, ale je oficiálne sprístupnený i vyznačený v teréne. Je to trasa z Novoveskej Huty, cez Flajšer, Pod Medveďou hlavou až na Košiarny Briežok. Asi 4 km ide trasa už po existujúcom cyklochodníku, ďalších 12 km je nových. Je aj pre náročnejších cykloturistov,“ uviedol Peter Olekšák zo Správy Národného parku Slovenský raj.
Krížom cez Raj len so sprievodcom
Cyklotrasy sú takmer všetky vedené po okrajových častiach národného parku. Dostať sa naprieč parkom je možné len v sprievode cyklosprievodcu po Glackej ceste, tiahnucej sa zo severu na juh parku.
Tu je povolených len maximálne osem cyklistov so sprievodcom. Ten zodpovedá za to, že nezídu mimo vyznačeného chodníka i za ich bezpečnosť.
„S cyklistami, ktorých sprevádzame po tejto trase, nie je problém. No často tu natrafíme na cyklistov, ktorí sú tu nelegálne, teda bez sprievodcu. Cez víkend je ich 30, niekedy aj 40. Ak by sa táto cesta stala oficiálnym cyklochodníkom, myslím si, že by s tým problém nebol. Žiadosť sme poslali, ale neprešla. Myslím si, že aj kontrola by mala byť dôslednejšia,“ zdôraznil Jozef Lipták.
Poskytuje sprievodcovské služby aj bicykle na Podlesku, na vrchu Suchej Belej i na Kláštorisku. Za sezónu poskytne služby pre takmer 4 000 cykloturistov.
Mimo jazdia najmä domáci
Skúsenosti s cyklistami mimo vyznačených trás či bez sprievodcu na Glackej ceste majú aj ochranári. Cyklista môže využiť cyklotrasy, cestné či iné účelové komunikácie v ochrannom pásme, pokiaľ mu to nezakazuje zákon o ochrane prírody či lesný zákon.
„Zahraniční turisti sú v tomto uvedomelí. Rešpektujú vyznačené trasy. Sú na to zvyknutí z domova. Je to aj pre bezpečnosť, je to pre nich neznámy terén. Stane sa, že sa dostanú mimo, ale to skôr z dôvodu, že poblúdili. Bohužiaľ, musím povedať, že najčastejšími porušovateľmi pravidiel sú domáci. Tí poznajú dobre terén a často sa púšťajú aj tam, kde je to zakázané. Snažíme sa to kontrolovať, ale nie je to možné stále. Niektorých sme už aj pokutovali, no ľudia to vnímajú rôzne,“ doplnil ochranár.
„Do Slovenského raja chodievam takmer každý rok. Povinnou výbavou mi je bicykel. Je to naozaj krásne a oddýchnem si tu. Jazda na bicykli v raji má svoje čaro. Vyskúšal som už aj Glackú cestu so sprievodcom a bolo to nezabudnuteľné,“ prezradil Pavel Vydrák z Českej Lípy.
Fakty
Trate pre deti aj adrenalínových cyklistov
Podľa P. Olekšáka najvyužívanajšou trasou je Kopanecká cesta, ktorá spája Podlesok s Dobšinskou ľadovou jaskyňou. Ideálny cyklochodník pre rodiny s deťmi je podľa J. Liptáka na Blajzloch. Pre adrenalínových cyklistov odporúča jazdu na Kláštorisko, plnú kamenia i blata. „Len vtedy sú spokojní, keď prídu s pásom blata na bruchu i na chrbte,“ poznamenal.
Hoci má národný park najhustejšiu sieť chodníkov, v pláne je vybudovanie ďalších. Prvým je spojnica z Čingova cez Spišské Tomášovce až na Podlesok, tzv. cesta Ukrajina, ako ju miestni volajú. V súčasnosti vedie väčšinou po poľnohospodárskej pôde, ktorá sa aktívne využíva. Súbežne s ňou by sa vybudoval cyklochodník, ktorý by umožnil spojenie týchto najnavštevovanejších stredísk.
Ochranári i sprievodcovia sa zhodujú v tom, že ideálnou cyklotrasou by mohla byť aj cesta vedúca na vrchol Suchej Belej z Podlesku. Cestu však využívajú autá štátnych lesov. „Aj pre bezpečnosť cyklistov to nie je možné. Mohlo by dôjsť ku kolíziám medzi autami s drevom a cyklistami,“ uviedol P. Olekšák.
„Každý návrh novej trasy sa starostlivo zváži. Vyjadria sa k nemu zainteresované strany. Dôležitý je aj názor horských záchranárov, ktorí chodník zvažujú aj z hľadiska bezpečnosti,“ dodal.
šim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.