Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Nový most dva roky po povodniach opäť spojil Orlov

Cez rieku Poprad v obci Orlov prešli prvé autá po novom oceľovom moste, pôvodný zničili povodne v júni 2010.

Osádzanie mostnej konštrukcie v novembri 2011.Osádzanie mostnej konštrukcie v novembri 2011. (Zdroj: SITA/Rastislav Ovšonka)

Cez rieku Poprad v obci Orlov dnes prešli prvé autá po novom oceľovom moste, pôvodný železobetónový most zničili povodne v júni 2010.

ORLOV. Obyvatelia Orlova v okr. Stará Ľubovňa už nebudú musieť pri prechádzaní z jedného konca obce na druhý používať 12-kilometrovú obchádzku cez Plaveč.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prešovský samosprávny kraj dnes odovzdal do užívania nový most cez rieku Poprad. Po moste ako prvá prešla tatrovka, ktorá cez most prešla ako posledné vozidlo pred jeho zničením povodňami v roku 2010.

Predseda PSK Peter Chudík nazval nový most mostom vďaky, radosti a lásky. Zároveň sa poďakoval Orlovčanom za to, že vydržali čakať dva roky na postavenie mosta cez rieku Poprad. Nový most posvätil biskup Ján Babjak.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodný most zničili povodne

Most v Orlove vážne poškodili povodne v júni 2010. Prívalová povodňová vlna podmyla pilier starého betónového mosta, celý most klesol a prelomila sa vozovka, takže most bol neprejazdný.

Poškodenie železobetónovej nosnej konštrukcie bolo také rozsiahle, že prešovskí cestári boli nútení odstrániť celý pilier a dve mostné polia.

Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja preto v decembri 2010 starý most odstránila, pričom náklady na to presiahli 380 000 eur, informovala hovorkyňa PSK Veronika Fitzeková.

V novom projekte navrhli projektanti v záujme bezpečnosti počas povodní jeden oceľový priehradový oblúkový nosník dlhý 60 metrov, ktorý rieku Poprad preklenul bez pilierov.

Zhotoviteľom stavby boli Inžinierske stavby, a. s. Košice, ktoré začali rekonštrukciu mosta v júni minulého roka.

SkryťVypnúť reklamu

Oceľovú nosnú konštrukciu s hmotnosťou približne 135 ton zmontovali na pravom brehu rieky Poprad.

Pomocou žeriavu Demag s hmotnosťou 472 ton a za použitia ďalších 300 ton ako protiváhy novú mostnú konštrukciu 29. novembra 2011 stavbári osadili na miesto. Celková hmotnosť mosta po dobudovaní ostatných prvkov predstavuje 224 ton.

Počas stavby mosta pristúpili k dvom väčším technickým zmenám. Na konštrukciu mosta stavbári osadili vodovod a na základe požiadavky starostu obce bolo na moste doplnené osvetlenie chodníka.

Ako osádzali mostnú konštrukciu v novembri 2011

V kraji výnimočná stavba

Most Orlov je prvá stavba mosta na území Prešovského samosprávneho kraja s oceľovou nosnou konštrukciou od prevzatia kompetencií samosprávnym krajom.

SkryťVypnúť reklamu

Z hľadiska zložitosti a technického riešenia ide o výnimočnú stavbu na území kraja. Stavebné rozpočtové náklady tohto unikátneho diela dosahujú 1,23 mil. eur, na jeho financovanie použil samosprávny kraj prostriedky na odstránenie povodňových škôd vyčlenených vládou v roku 2010.

Pre peších bol most provizórne sprístupnený v decembri minulého roka. Dnes sa na most dostali už aj automobily.

Prívalové dažde, zdvihnuté hladiny riek a zosuvy pôdy počas povodní v roku 2010 spôsobili na cestách v správe Prešovského samosprávneho kraja škody za vyše 22 mil. eur.

V Orlove išlo o najväčšie poškodenie mostnej stavby od roku 2004. Následky povodní bude samosprávny kraj odstraňovať ešte niekoľko rokov.

Starý most zničili povodne v júni 2010. Foto: Peter Rindoš

Povodne

Ilustračné foto.

Niekoľko ďalších ľudí je nezvestných.


TASR
Poškodená cesta v Babíne.

Ľudia v ten deň sadili úrodu, voda všetko vzala.


TASR

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 699
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 206
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 135
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 250
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 059
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 934
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 786
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 321
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu