Nový cestovný poriadok železníc by mal obmedziť aj zrušiť niektoré vlakové spojenia. Od decembra sa, okrem iného, nepočíta s dopravou na trati Spišské Vlachy a Spišské Podhradie. Dôvodom je stratová prevádzka motorového vlaku, ktorý tu roky premáva. Mestá s rušením nesúhlasia, spisujú petície.
SPIŠSKÉ VLACHY. Zmenený cestovný poriadok v osobnej vlakovej doprave bude platiť od 9. decembra. V týchto dňoch sa s rámcovým návrhom zoznamujú samosprávy. Pripomienky môžu zaslať na krajský odbor dopravy.
Návrh nového cestovného poriadku na rok 2012/2013 pripravila Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) na základe objednávky výkonov od ministerstva dopravy a objednávky žúp.
Podľa riaditeľa odboru komunikácie ZSSK Tomáša Šarlušku zohľadnili požiadavku rezortu na zavedenie taktovej dopravy. Ministerstvo uhrádza poskytovateľovi dopravných služieb vo verejnom záujme, teda ZSSK, stratu maximálne do výšky limitov výdavkov schválených na tento účel v zákone o štátnom rozpočte.
Ako uviedla hovorkyňa Košického samosprávneho kraja Soňa Jakešová, ministerstvo si objednalo v ZSSK konkrétne podľa jednotlivých tratí objem vlakových kilometrov.
Mestá spisujú petície
„Ministerstvo zadalo konkrétny počet vlakov včítane ich obmedzenia, prípadne ak išlo o taktovú dopravu, tak aj taktový čas (napr. odchod v párnu hodinu, 5. minútu). Na tratiach Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany, Spišské Vlachy – Spišské Podhradie, v úseku trate Turňa nad Bodvou – Plešivec (jazdia len rýchliky) ministerstvo neobjednalo žiadne dopravné služby v regionálnej doprave. Dôvodom je nízke využitie vlakov a vysokostratová prevádzka tratí,“ vysvetlila S. Jakešová.
„Spustili sme petíciu, nesúhlasíme so zrušením dopravy na tejto trati,“ informoval nás primátor Spišských Vlách Ľubomír Fifik (nez.).
Odštartovanie petície potvrdil aj jeho kolega, podhradský primátor Jozef Bača (KDH). Železnice im už zaslali list o stratovosti premávky v tomto úseku. Na trati denne cestuje 2x 70 cestujúcich, čo je pre rezort neakceptovateľné.
Bača je však presvedčený, že čísla nie sú všetko: „Počuli sme, že lokálku zrušili v Banskej Štiavnici a teraz idú aj našu. Mesto a okolie je v zozname UNESCO. Takýchto lokalít nie je veľa. Myslím si, že by kompetentní mali nad tým pouvažovať. Nie hneď rušiť, ale hľadať možnosti, ako to zachovať. Petíciu zašleme kompetentným, aby sa ňou zaoberali.“
Podľa Baču motorový vlak využívajú nielen obyvatelia oboch miest, ale aj ľudia z okolia či turisti, ktorých cieľom je Spišský hrad, Spišské Podhradie alebo Spišská Kapitula.
Peter Pavlík jazdí motoráčikom každý deň do aj z práce: „Spojenie mi úplne vyhovuje. Neviem si predstaviť, že by ho zrušili. Dochádzanie s autobusom mi nevyhovuje, do práce by som meškal, z práce dlho čakal na odchod domov. Autom sa mi to tiež nevyplatí, cesta by sa mi predražila. Petíciu určite podporím a verím, že sa vec vyrieši.“
Rozhodnú v júli
Obce majú na pripomienkovanie čas do 19. júna. „Odbor dopravy ich prerokuje so zástupcami ZSSK (pokiaľ to budú menšie zmeny a bude možné ich vyriešiť v kompetencii ZSSK) a ŽSR. V prípade požiadaviek týkajúcich sa napr. zavedenia vlakov, zastavenia osobnej dopravy, zmeny taktových časov, zašleme konkrétne požiadavky na ministerstvo. Kritériá na zrušenie vlakov určuje rezort,“ zdôraznila S. Jakešová.
„Keďže ide o návrh cestovného poriadku, ZSSK bude naďalej rokovať s ministerstvom o pripomienkach a návrhoch na zmenu a takisto o oprávnených požiadavkách príslušných žúp. Prípadné pripomienky je možné zaslať do 8. júla,“ dodal T. Šarluška zo ZSSK.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.