Popradskí poslanci schválili predaj a prenájom mestských pozemkov Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR). Tie ich potrebujú na modernizáciu železničného spojenia na koridore Bratislava – Žilina – Čierna nad Tisou. Začiatok stavebných prác je naplánovaný po roku 2015 a trvať má približne 25 mesiacov.
POPRAD. Podtatranci sa môžu po dlhých rokoch čakania začať tešiť na modernú železnicu. Tá im prinesie okrem zlepšenia životného prostredia, vyššej kultúry cestovania a zvýšenia bezpečnosti aj vyššiu cestovnú rýchlosť vlakov až do 160 km/h.
Samotná stavba koridoru medzi Liptovským Mikulášom a Popradom je rozdelená na niekoľko etáp. V rámci samostatných stavieb sa opraví a zmodernizuje železničná trať medzi Popradom a Tatranskou Štrbou.
Kompletnou rekonštrukciou prejde aj železničná stanica v tejto podtatranskej obci, kde môžu turisti presadnúť aj na ozubnicovú železnicu na Štrbské Pleso.
„Návrh modernizácie železničnej trate v úseku Poprad - Štrba sa snaží využívať existujúcu železničnú trať. Nevyhnutné odchýlky sú vynútené technickými podmienkami pre dosiahnutie požadovaných rýchlostných parametrov novej trate,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Dana Šinková.
Najrozsiahlejšou zmenou v novom návrhu trasovania modernizovanej železničnej trate s ohľadom na existujúcu trať je preložka železničnej trate v úseku medzi Svitom a Štrbou. Jej celková dĺžka bude takmer tri kilometre.
„Po stavebných úpravách sa dĺžka modernizovaného úseku skráti zo súčasných 12 868 m na 12 700 m, pričom takmer 22 percent trate bude vedenej na novom telese,“ ozrejmila dôvody vedúce k novým záberom územia.
„Všetky terajšie úrovňové kríženia železničnej trate s komunikáciami budú zrušené a nahradené mimoúrovňovými – nadjazdy a podchody,“ zdôraznila Šinková.
Jeden z nich vznikne aj v Poprade na Teplickej ulici. Zrušenie úrovňového priecestia na Teplickej ulici vyvolá výstavbu napojenia tejto ulice na cestu III. triedy do Vysokých Tatier a podchodu pre peších.
„Tieto objekty odovzdáme po ich realizácii bezodplatne do majetku mesta Poprad,“ uzavrela hovorkyňa železníc.
Cestujúci skeptikmi
Po tom, čo v Poprade zrekonštruovali a zmodernizovali železničnú stanicu aj s nástupišťami, cestujúci pod Tatrami privítali aj výstavbu modernej železnice európskych parametrov.
„Osobne ma to síce teší, ale kto vie, kedy po nej budeme aj naozaj jazdiť,“ zamyslel sa Jozef Serenčin.
Podľa jeho slov sme na Slovensku zaspali dobu. „Jazdím do Čiech za prácou, tam majú modernú trať medzi Prahou a Ostravou už niekoľko rokov,“ dodal.
Rovnaký názor na plánované zmeny má aj Ľubomíra Pristašová. „Dúfam, že so železnicou to nebude ako s diaľnicami. Mali byť hotové už pred desaťročiami a stále na ne čakáme,“ poznamenala.
Termín začatia stavby závisí od zabezpečenia finančných zdrojov, ktoré budú pochádzať aj z európskych fondov.
Údaje o stavbe
Celková dĺžka modernizovaného úseku trate: 12,7 km.
Dĺžka preložky žel. trate: 2,637 km.
Nové železničné mosty: 2.
Rekonštruované železničné mosty: 5.
Mosty a priepusty na búranie: 1 + 4.
Úprava cestného nadjazdu: 2.
Nové podchody: 1.
Rekonštruované podchody: 1.
Protihlukové steny - celková dĺžka: 7 068 m (Poprad, Veľká, Batizovce, Svit, Lučivná).
Traťová rýchlosť v traťových úsekoch a hl. staničných koľajach: 160 km/hod.
mn
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.