POPRAD. Kométa potrebuje pomoc. Historická električka, ktorá bude mať 15. marca presne 100 rokov, je odkázaná na pomoc nadšencov a milovníkov nielen železníc, ale aj histórie.
V roku 2010 blesk poškodil trakčný motor tejto „babičky“ tatranských železníc. Už druhý rok tak milovníci histórie železníc z Veterán klubu železníc v Poprade len s nostalgiou spomínajú na jazdy tejto historickej električky vo Vysokých Tatrách.
Pomocnú ruku sa im rozhodol podať Tatranský okrášľovací spolok, ktorý spolu s veteránistami zorganizoval verejnú zbierku na záchranu Kométy. Zbierka má povolenie ministerstva vnútra. Oficiálne sa zbierka začala 1. marca a potrvá do 28. februára budúceho roku.
Historická električka Kométa je symbolom celej zbierky. Jej iniciátori by chceli z prostriedkov vyzbieraných vo verejnej zbierke opraviť a obnoviť aj ďalšiu historickú električku, ktorou je „Škoduľa“ z roku 1931 a tri otvorené vozne, tzv. „letniaky“, ktoré jazdili v Tatrách od roku 1924.
Chceli by ju mať opravenú na výročie
Len na obnovu električky Kométa potrebujú železniční veteránisti približne 30 000 eur. Okrem obnovy poškodeného trakčného motora chcú nadšenci z Veterán klubu železníc v Poprade opraviť aj niektoré ďalšie poškodené časti, prípadne vymeniť opotrebované súčiastky storočnej električky.
Kométa by mala dostať po obnove aj nový náter. Prianím Jána Sabaku z Veterán klubu železníc je, aby Kométa bola opravená ešte v tomto roku, keď si storočnicu pripomína nielen Kométa, ale aj samotná trať tatranských železníc.
Presne 16. augusta 1912 bol daný do prevádzky posledný úsek elektrických železníc medzi Tatranskou Poliankou a Štrbským Plesom. „Je 90-percentná šanca, že na storočnicu TEŽ-ky by Kométa mohla byť v prevádzke,“ uviedol Sabaka.
Plánujú opraviť aj Škoduľu
Oprava električky Škoduľa, ktorá je momentálne nepojazdným exponátom, bude podľa Sabaku trvať oveľa dlhšie a bude stáť oveľa viac peňazí.
Hoci na prvý pohľad vyzerá táto električka pekne, vo vnútri treba urobiť kompletnú rekonštrukciu motora a ďalších súčastí, aby mohla vôbec jazdiť po tratiach. Škoduľa absolvovala poslednú jazdu v roku 1983 a odvtedy stojí v popradskom Rušňovom depe.
Veteránisti chcú obnoviť aj tri historické letné vozne a aj tie by sa mali v budúcnosti objaviť na tratiach tatranských elektrických železníc. Vo svojej dobe boli tieto otvorené vozne veľkým lákadlom pre turistov, keďže úplne na začiatku nemali nielen okná, ale ani strechu. Cestujúci tak mali priamy kontakt s prírodou. Letniaky stiahli z prevádzky až po príchode nových vozňov pred Majstrovstvami sveta v lyžovaní 1970.
Celá zbierka na obnovu
Tatranský okrášľovací spolok už oslovil aj Škodu Praha a Tatravagónku Poprad so žiadosťou o pomoc, ako výrobcov týchto vozidiel.
Podľa Patrika Kolesára z Tatranského okrášľovacieho spolku budú všetky peniaze, získané zo zbierky, určené priamo a výlučne len na rekonštrukciu a obnovu historických koľajových vozidiel.
Jediné náklady na zbierku sú spojené iba s vedením účtu v banke a 1 % z hodnoty SMS bude určené pre prevádzkovateľa verejnej telekomunikačnej siete, ktorý bude zabezpečovať systém darovania prostredníctvom SMS správy. Všetky ostatné financie budú určené na obnovu koľajových vozidiel,“ uviedol Kolesár.
Prvou etapou celého projektu je obnova Kométy. Viac informácií o celej zbierke nájdu záujemcovia na stránke Tatranského okrášľovacieho spolku www.tos-tatry.sk.
Kométa.
Škoduľa. Foto k článku: TASR/Adriána Antošková
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.