Poslanci mestského zastupiteľstva (MZ) sa stretli na neformálnom stretnutí. Hlavnou a jedinou témou diskusie boli Technické služby mesta Rožňava (TSMRV, ďalej len TS).
ROŽŇAVA. Technické služby mesta Rožňava sú dlhodobo najkritizovanejšou príspevkovou organizáciou mesta. Špinavé ulice, deravé cesty a chodníky, neupravená verejná zeleň, v zime klzisko na námestí či nezvládnutá situácia na mestských komunikáciách v dôsledku snehovej kalamity.
Aj za tieto zanedbané povinnosti boli v posledných rokoch TS vystavené, možno nie vždy celkom oprávnene, atakom zo strany médií či verejnosti.
Manažment TS sa bránil vždy tým, že robí všetko, čo môže vzhľadom na nedostatok finančných prostriedkov a zastaraný vozový park.
Zo strany vedenia mesta v dlhšom časovom horizonte nevzišla žiadna konštruktívna iniciatíva volajúca po zmene.
Ich pokoj však začínajú čoraz viac narúšať hlasy poslancov. Niektorí z nich by TS ako také najradšej zrušili.
Väčšina poslancov chce zmenu
Na neoficiálnom stretnutí koncom januára poslanci MZ po prvýkrát od zvolenia diskutovali o budúcnosti TS.
Poslanci sa zaoberali predmetom činnosti, rentabilnosťou firmy a tým, kto prevezme po zániku 1. Rožňavskej, a. s., jej úlohy a povinnosti.
Žiadne konkrétne východisko neprijali. Napriek tomu je dnes aspoň jasné, ako si približne predstavujú zabezpečovanie služieb pre občanov.
V rámci diskusie boli vyhranené tri názorové smery. Najmenej poslancov je takých, ktorým súčasný stav vyhovuje a sú ochotní pristúpiť iba na kozmetické zmeny.
Ďalší poslanci sú za to, aby TS fungovali naďalej ako príspevková organizácia mesta. Pripúšťajú, že niektoré činnosti by sa dali obstarať dodávateľskou formou.
Taktiež sú ochotní prehodnotiť predmet činností vykonávaný TS. Poslednou skupinou sú takí, ktorí navrhujú, aby TS zmenili právnu formu spoločnosti tak, aby fungovala ako samostatný podnikateľský subjekt.
Mesto sa od riešenia situácie v TS dištancuje?
Riaditeľ TS Ivan Demény si myslí, že najefektívnejšou formou správy a údržby mestského majetku je vlastná príspevková organizácia. Tvrí, že mesto viackrát upozorňoval na rôzne spôsoby, ktoré by pomohli zefektívniť chod TS. Zdá sa, že bezvýznamne.
„O tom, akú formu majú TS, rozhodujú poslanci mestského zastupiteľstva. Na ešte efektívnejšie využitie vlastného strojového parku , ako aj pracovných síl, sme navrhovali už viackrát, aby mesto v rámci účelových príspevkov zadávalo práce TS. Taktiež na výkon stavebného dozoru má TSMRV dvoch pracovníkov, čo by zabezpečilo, že financie určené na tieto účely by ostali v mestskom rozpočte,“ tvrdí Demény.
To, či vedenie samosprávy pripravuje iniciatívu týkajúcu sa TS a teda efektívnejšieho zabezpečovania služieb pre občanov, sme sa nedozvedeli. Na túto otázku sme totiž z mestského úradu nedostali žiadnu odpoveď. Medzi ďalšími nezodpovedanými otázkami bolo aj to, prečo mesto nevyhovelo pripomienkam pána Deményho ohľadom účelových príspevkov a stavebného dozoru.
Povinnosti samosprávy
Zákon o obecnom zriadení presne hovorí o tom, aké povinnosti má samospráva voči občanom plniť. Píše sa tam okrem iného aj o výstavbe a údržbe miestnych komunikácií, verejných priestranstiev a správe obecných zariadení.
„Mesto by malo v prvom rade dodržať zákon. Nemôžu sa od toho dištancovať. V tejto veci musí konať súčinne MZ ako aj MÚ. Sme v situácii, keď TS sú v plnej závislosti od samosprávy,“ hovorí poslanec Radoslav Kovács (nez.)
Karol Kováč: Firma nie je kabát na vešiaku
Poslanec Karol Kováč (nez.) si ako podnikateľ myslí, že firma by mala zmeniť právnu formu a mohla by sa stať aj obchodnou spoločnosťou s účasťou mesta.
„Služby, ktoré vykonávali TS, by mohlo mesto zabezpečiť vo verejnom obstarávaní. Služby, ktoré sú nevyhnutné pre chod mesta, zabezpečiť, a ak by nebol o ne záujem vo verejnom obstarávaní, mesto by si ich mohlo priamo objednať u takejto spoločnosti,“ myslí si Kováč.
V kritike súčasného fungovania TS pokračuje. Podľa jeho slov mesto túto firmu účelovo zneužíva. „Samospráva nemôže firme operatívne organizovať činnosť. Napríklad zavolá pracovník MÚ alebo poslanec MZ do TS, aby odstránili nejaký konkrétny problém a manažéri, pod tlakom nadriadených, skoro okamžite reagujú. V záujme verejného blaha. Firma nie je kabát, ktorý čaká na vešiaku, kým ho zvesíte a použijete. Aj napriek tomu, že je preddavková a financovaná z našich daní. Aj v preddavkovej organizácii je potrebné, aby fungovala čo najefektívnejšie. Práve preto, že je financovaná z daní občanov mesta,“ dodáva na záver Kováč.
Z mestskej pokladnice šlo na TS v minulom roku takmer 522 000 eur.
Anketa
Ako ste spokojní so stavom ciest a chodníkov počas tejto zimy?
Ako vnímate prácu technických služieb v Rožňave?
Pýtali sme sa v uliciach Rožňavy.
Igor Gemerský, pracovník strážnej služby: Som nespokojný. Ráno, keď idem do roboty, nikdy nie sú ani cesty a chodníky posypané. Ráno chodí väčšina ľudí do roboty a podľa mňa by mala byť nejaká pohotovosť. Aj autobus sa potom vlečie, lebo cesty sú neposypané a zasnežené. Posypávať to chodia vždy až keď prestane snežiť. Myslím si, že by to ale mali odpratávať stále.
Práca technických služieb je na dobrej úrovni, čiže trojka.
Matúš Bistrický, študent: Nie som spokojný s úpravou ciest a chodníkov. Od základnej školy Juh ku Edelényskej je vyfrézovaná cesta, zasypaná pieskom, bez upozorňujúcej tabule na to, že tam niečo je. Medzi „trinástkami“ rozkopávali cestu. Jeden čas tam bol plech, neskôr jemný piesok a autá používali cestári ako valce, ktoré mali piesok utláčať. Fajne to ničilo tlmiče. Úpravy vozovky nie sú označené tabuľou, chodníky na sídlisku Juh nie sú upratané. Máme 3000 nezamestnaných, takže má kto upratovať chodníky. Všade je ľad, chodníky nie sú posypané. Prezident by sa mal prejsť asi aj po sídliskách, aby sa upratali.
Na stupnici od 0 do 10 hodnotím ich prácu ako mínusovú.
Peter Kiss, operátor výroby: Vôbec nie som spokojný, mali by sa viac starať o cesty a aj o chodníky. Všade samé diery ako na Ukajine. Myslím si, že technické služby sa absolútne neusilujú.
tin
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.