Technické služby mesta Rožňava (TS) sú v posledných rokoch najkritizovanejšou príspevkovou organizáciou mesta. Napriek tomu stále nebadať snahu kompetentných zmeniť to k lepšiemu. My sme sa preto rozhodli pozrieť na túto organizáciu v najbližších vydaniach nášho týždenníka trošku bližšie.
ROŽŇAVA. Hlavnou náplňou činnosti TS je v mene mesta zabezpečiť základné služby obyvateľom. Táto povinnosť samospráve vyplýva zo zákona o obecnom zriadení.
Medzi povinnosti technických služieb patrí aj celoročná údržba chodníkov a komunikácií. Len túto zimu museli kvôli pádom ošetriť v nemocnici sv. Barbory 130 Rožňavčanov.
Samozrejme, nie všetky sa nutne museli stať na neupravených a ľadom pokrytých chodníkoch. Taká štatistika zatiaľ neexistuje. Možno preto, lebo nikto ešte mesto nezažaloval a nežiadal finančné odškodné.
Kúsok čistého námestia pre prezidenta
Je mrazivé zimné ráno 25. januára a niekoľko desiatok ľudí oblečených v reflexných vestách sa snaží na námestí rozbíjať súvislú, miestami až 10 centimetrov hrubú ľadovú vrstvu. Ide im to ťažko, stále je ešte príliš veľká zima. Ľad začne povoľovať až po niekoľkých hodinách, keď sa námestia dotknú prvé lúče slnka.
Keby takéto divadlo videli Rožňavčania pravidelne, možno by sa nad tým nikto nepozastavil. Túto zimu je to ale prvýkrát. Suchú cestu pripravujú pod limuzínu prezidenta Ivana Gašparoviča, ktorý dnes pricestuje na oficiálnu návštevu.
Časť námestia pred radnicou je doobeda už bez ľadu. Muži v reflexných vestách sú preč a ich miesto zaujme slávnostná delegácia na čele s primátorom Vladislavom Laciakom (nez.). Srdečne prezidenta privítajú a následne vojdú do budovy historickej radnice. Za zatvorenými dverami a za občasného potlesku sa rozprávajú s Gašparovičom o problémoch Rožňavy, Slovenska, ale aj celého sveta.
Všetko dobre dopadlo
Našťastie sa nikto z „dôležitých“ zúčastnených nezranil. Ľad sa podarilo na poslednú chvíľu rozbiť. Nie som škodoradostný, ale určite by som sa neubránil úsmevu pri pohľade na šmýkajúcich sa predstaviteľov mesta a ochrankárov podopierajúcich prezidenta. Takýto pohľad by prekonala iba následná mediálna blamáž v očiach celého Slovenska.
Jednu menšiu, no podobného charakteru, si predsa väčšina z nás pamätá. Nebolo to tak dávno, keď Milan Capák opravoval v noci diery na námestí. Vtedy si nohu ale vytkla „iba“ Capákova manželka a nie prezident.
Zodpovední pracovníci sa však na dôležitú udalosť dobre pripravili. Splnili si svoje povinnosti a zabránili najhoršiemu. Rožňava tak z tejto významnej návštevy nevyšla nakoniec až tak zle. Kiežby pán prezident dostal niekedy chuť poprechádzať sa aj po iných častiach nášho mesta.
Klzisko na námestí ostalo
Gašparovič odišiel a Rožňava je znovu taká, ako bola predtým. Súvislá ľadová plocha spred radnice síce zmizla, no v iných častiach námestia ostala. Po následnej medializácii, o pár dní neskôr, technické služby toto klzisko aspoň posypali.
A čo na to hovorí riaditeľ TS Ivan Demény? „Námestie mimo tzv. severnej časti majú na starosti TS, chodníky majú čistiť vlastníci objektov a parkoviská na východnej a západnej strane 1. Rožňavská, a. s. Objednávka na očistenie námestia, kde sú parkoviská, nám bola doručená 31. 12. 2011, do tej doby mala udržiavať plochy parkovísk 1. Rožňavská,“ uviedol Demény.
Bilancia zimy v Rožňave: 130 zranených
V dôsledku pádov túto zimu v nemocnici sv. Barbory ošetrili 130 pacientov. Našťastie sa ani jeden prípad neskončil tragicky. Išlo najmä o zlomeniny zápästia, predkolenia, členkov a tiež o úrazy hlavy.
„Od 15. 11. 2011 do 31. 1. 2012 evidujeme 130 takýchto prípadov u obyvateľov Rožňavy. Tento počet je porovnateľný s uplynulými rokmi, z pohľadu nemocnice teda nedošlo k nárastu oproti minulosti,“ informovala nás Veronika Deckerová, hovorkyňa spoločnosti Svet zdravia.
V súvislosti s pádom na zľadovatenom chodníku mesto za posledných 5 rokov žiadnu náhradu škody neplatilo. Rožňavčania majú svoje mesto radi a ani v súčasnosti na mestskom úrade neevidujú žiadnu žalobu od občanov. Mesto má dokonca pre takúto situáciu uzavretú poistnú zmluvu.
„Poistenie zodpovednosti za škodu je na poistnú sumu 232 357 eur. V štádiu riešenia je momentálne jedna žiadosť. V súčasnosti neevidujeme žiadnu žalobu o náhradu škody,“ konštatovala vedúca právneho odboru Erika Mihaliková.
Chodníky čistia podľa harmonogramu
To, ktoré chodníky budú prioritne očistené, je výsledkom dohody. Závisí to ale aj od reálnych možností TS.
„Údržbu chodníkov a mestských komunikácií má na starosti naša organizácia a zabezpečuje ju podľa kapacitných možností strojového parku. Plochy pokryté ľadom sa čistia a odstraňujú podľa harmonogramu zimnej údržby schváleného s dopravným inšpektorátom polície a s primátorom mesta, postupne aj na základe požiadaviek a upozornení občanov,“ dodal Demény.
Viac o technických službách sa dočítate budúci týždeň v ďalšom vydaní Rožňavského Korzára.
Technické služby mesta Rožňava
Ide o mestskú neziskovú organizáciu, ktorá hospodári z príspevku mesta a z vlastnej hospodárskej činnosti.
TS mesta Rožňava v posledných 20 rokoch prešli rôznymi organizačnými zmenami. Posledne ich činnosť vykonávala obchodná spoločnosť Rozeko, s. r. o., s majetkovým podielom mesta a súkromného spoločníka firmy Brantner.
V októbri 2005 mesto predalo svoj 40–percentný podiel v spoločnosti a následne zriadilo príspevkovú organizáciu Technické služby mesta Rož ňava.
Jej riaditeľom je od roku 2006 bývalý konateľ za mesto v spoločnosti Rozeko Ivan Demény. Na túto pozíciu bol menovaný bez výberového konania.
2009: TS získali od 1. Rožňavskej, a. s., do svojej správy všetky nebytové priestory s výnimkou OKC. To dostanú TS do správy približne v polovici tohto roku, ako aj zvyšný majetok zanikajúcej 1. Rožňavskej.
Predmet činnosti TS je značne široký: údržba a oprava miestnych komunikácií a chodníkov, vysprávky výtlkov, čistenie a oprava cestných rigolov, ručné čistenie mesta, v letnom období ošetrujú a kosia verejnú zeleň. Okrem toho sezónne prevádzkujú letné kúpalisko a zimný štadión. Medzi celoročné činnosti patrí prenájom nebytových priestorov a údržba mestských objektov, cintorín, trhovisko a iné činnosti.
V roku 2011 pracovali TS s rozpočtom 895 290 eur, pričom z mestskej pokladnice šlo 521 599 eur.
Podrobný rozpočet na jednotlivé úseky schvaľuje každoročne mestské zastupiteľstvo v Rožňave.
lTS disponujú približne 50 pracovníkmi a zároveň riadia ďalších 55 pracovníkov menších obecných služieb (v rámci aktivačných prác.)
jak
Anketa
Čo hovoria na technické služby
Opýtaným sme položili dve otázky:
1. – Ako hodnotíte fungovanie technických služieb?
2. – Je podľa vás potrebné doterajší systém zmeniť?
Darina Repaská, prednostka MÚ Rožňava: Mestský úrad spolupracuje s uvedenou organizáciou štandardne ako aj s inými organizáciami a teda rieši svoje vzťahy a spoločné úlohy tak, aby to obom stranám čo najlepšie vyhovovalo. Nie je v mojej a ani v kompetencii mojich podriadených zamestnancov to riešiť.
Radoslav Kovács (nez.): Fungovanie TS podľa mňa nezodpovedá požiadavkám, ktoré samospráva a jej obyvatelia od takéhoto typu servisnej organizácie vyžadujú. Z mesta prichádza relatívne veľký obnos peňazí, ktorý ale pri danom nastavení TS nestačí na pokrytie všetkého, čo majú TS v náplni práce. TS tiež podľa mňa nedostatočne využívajú svoj podnikateľský potenciál, napríklad pri vedení stavebného dozoru mestských, ale aj súkromných stavieb (pracovníkov s príslušným oprávnením na to majú). Podľa mňa je potrebné urobiť systémovú zmenu.
Ondrej Bolaček (nez.): Na túto, resp. tieto otázky z pohľadu zainteresovaného nie je jednoznačná odpoveď. Je potrebné sa na to pozrieť z pohľadu personálnych a finančných možností, ktoré firma má. Prechodom časti podnikateľského portfólia Prvej Rožňavskej bolo žiaduce meniť štruktúru firmy a tak reagovať na daný stav. Dlhodobo finančne podvyživená firma však iba ťažko môže plniť všetky očakávania obyvateľov mesta a pracovníci MOS (malých obecných služieb, pozn.red.) ju z biedy nevytrhnú. V každom prípade aj za daného stavu treba hľadať priestor na lepšie uspokojovanie potrieb mesta a jej obyvateľov, z minima vyťažiť maximum. V tomto smere očakávam v priebehu roka zmeny k lepšiemu.
Dušan Pavlík (nez.): Technické služby mesta je potrebné riešiť, ale v prvom rade na strane mesta, aby splnilo svoje deklarované povinnosti. Až tak sa dajú od TS očakávať seriózne výstupy. Rovnako by bolo potrebné vymeniť aj vozový park a pozrieť sa na organizačnú štruktúru. Vlastnícky vzťah by som ale nemenil.
Karol Kováč (nez.): Činnosť Technických služieb by som prirovnal k automobilu. Tvárime sa, že máme luxusné auto v plnej výbave, od ktorého očakávame výkon, výsledky a ekonomickú prevádzku a pritom máme automobil rok výroby 1980 v najnižšej výbave, s veľkou spotrebou a pretekajúcou olejovou vaňou, fungujúceho vďaka enormnému úsiliu jeho prestarnutej (i keď vitálnej) posádky, tak trochu z iného sveta. Ale očakávania zostávajú. Ak by ste vlastnili takéto auto, nechali by ste si ho?
Vyhli sa odpovedi: Oslovili sme aj primátora Vladislava Laciaka (nez.), poslancov – Pavla Burdigu (Most-Híd), Ivana Kuhna (OKS), Ľudovíta Kossutha (nez.), ktorý je zároveň zamestnancom TS; dozornú komisiu TS, tvorenú Klárou Leskovjanskou a poslancami Dušanom Pollákom (nez.), Františkom Fockom (Smer–SD). Ivan Kuhn sa ospravedlnil, ostatní nám neodpovedali.
tin
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.