POPRAD. Unikátna mašinka začala mať problémy počas letnej jazdy v roku 2010, keď do trakčného vedenia udrel blesk. Jedenásteho augusta 2011 Kométe zhorel trakčný motor. „Je to na 99 % následok bles〜ku, ktorý sčasti poškodil elektroinštaláciu,“ uviedol člen Veterán klubu železníc Poprad Ján Sabaka.
O Kométu sa stará Veterán klub
Vláčik si vzal do parády Veterán klub železníc Poprad. Nadšenci z Veterán klubu mašinke venujú každú voľnú minútku. Chlapi z Veterán klubu platili údržbu Kométy často z vlastnej peňaženky.
Na jazdu Kométou si musia milovníci klenotu počkať
Unikátnou mašinkou Tatranská Kométa sa prevážali stovky nadšencov historických skvostov. Električka vozila turistov po celých Tatrách najmä v lete. Veľkým lákadlom bola najmä pre malé deti, ktorí boli najvďačnejšími zákazníkmi. Kométa nechýbala napríklad pri otvorení letnej turistickej sezóny, na oslavách 1. mája, no obľúbili si ju aj svadobčania. S Kométou zažili mladomanželia prvú tatranskú svadbu na koľajniciach. Kométu si objednávajú domáci, ale aj zahraniční turisti.
Všetky jazdy nateraz zrušili
Kométou sa nebude možné previezť ani pri príležitosti stého výročia od otvorenia úseku železnice z Tatranskej Lomnice do Tatranskej Polianky. „Všetky jazdy, ktoré boli naplánované po 11. auguste 2011, sme zrušili pre poruchu na vláčiku,“ povedal Sabaka.
Kométa potrebuje nové šaty
Veterán klub sa snaží tento historický skvost zachrániť. „Popri oprave trakčného motora bude potrebné urobiť aj ďalšie opravy na električke. Vo vnútri v mašinke treba vymeniť rozvody, zistiť stav druhého trakčného motora. Mašinka potrebuje urobiť pologenerálku, už si to aj zaslúži. Na budúci rok bude mať 100 rokov,“ ozrejmil Sabaka.
Potrebujú peniaze
Na opravu Kométy potrebujú minimálne 33 000 eur. Pomocnú ruku Veterán klubu už podal Tatranský okrášľovací spolok. Tí plánujú cez ministerstvo zahraničných vecí vyhlásiť medzinárodnú zbierku na záchranu vláčika. Dozvedeli sme sa, že pomáha aj Železničná spoločnosť Slovensko.
Ľudia z Veterán klubu však stále zháňajú sponzorov, aby na budúci rok mohol dôstojne osláviť svoje sté narodeniny. Veterán klub železníc Poprad si Kométu prenajal od Múzejno-dokumentačného centra, ktoré patrí pod Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Múzejno-dokumentačné centrum pomáha odborne a v súčasnej dobe hľadá možnosti, aký by bol najvhodnejší scenár opravy. „Veríme, že zbierka osloví potenciálnych sponzorov, ktorí pomôžu a skvost tatranskej koľajovej dopravy bude opäť robiť radosť malým aj veľkým“ dodali veteránisti.
Fakty
Odkiaľ je názov Kométa?
Mašinka Kométa má 99 rokov. Vyrobili ju v Budapešti a vozila poštu. V roku 1977 prestala slúžiť vo Vysokých Tatrách.
Kométa bol poštový elektrický vozeň s číslom 22. V zime slúžila aj ako snehový pluh na trati tatranskej železnice. A tu dostala svoje meno.
Vláčik musel niekedy preraziť až dvojmetrové záveje, aby v kope snehu nezostal stáť. Kométa preto niekedy išla vyššou rýchlosťou ako 30 kilometrov za hodinu. Keď električka narazila do záveja, zvírený sneh sa za vlakom ťahal a pripomínal letiacu Kométu.
mel
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.