ORLOV. Po viac ako roku spojil brehy rieky Poprad v Orlove most. Dnes okolo 13:00 položili stavbári po viac ako troch hodinách cez rieku novú oceľovú mostnú konštrukciu. Pôvodný most zničili povodne v júni 2010.
Novú oceľovú mostnú konštrukciu s hmotnosťou 135 ton presúval na miesto veľký 472-tonový pásový žeriav, ktorý tu doviezli špeciálne na túto príležitosť.
Pôvodný betónový most s pilierom uprostred rieky Poprad nahradil oceľový, už bez stredového piliera v strede rieky.
Obec bola riekou rozdelená na dve časti
Nadšenie z nového mosta neskrývajú obyvatelia obce, ktorá je dnes riekou rozdelená na dve časti. Niektorí obyvatelia, ktorí pracujú na druhej strane rieky, dnes musia za prácou dochádzať po asi 12-kilometrovej obchádzke cez Plaveč.
Riaditeľ Správy a údržby ciest Prešovského samosprávneho kraja Vladimír Kozák dnes prisľúbil, že chodník pre peších bude hotový už do Vianoc.
Celkové náklady na tento unikátny projekt v rámci Prešovského kraja je približne 1,2 mil. eur. Na jeho výstavbu použil samosprávny kraj aj prostriedky na odstránenie povodňových škôd vyčlenených vládou v roku 2010.
Podľa zmluvy má byť nový most dokončený najneskôr do júna 2012, čo je 13 mesiacov od začiatku výstavby. Pri výstavbe mosta využili stavbári existujúce betónové piliere na oboch stranách rieky Poprad.
Prvý most s oceľovou konštrukciou v kraji
Most Orlov je prvá stavba mosta na území Prešovského kraja s oceľovou nosnou konštrukciou. Oceľovú konštrukciu mosta tvorí dvojica hlavných priehradových celozváraných nosníkov.
Výška priehradovej konštrukcie je 6,9 metra a dĺžka 60,02 metra. Celková hmotnosť mosta po dokončení, vrátane všetkých priečnikov a chodníkových konzol mosta bude 224 ton.
Povodne v júni 2010 spôsobili podmytie a následné zrútenie mosta (na snímke Petra Rindoša) na ceste III/544001 v obci Orlov. V rámci povodňových škôd to bolo doteraz najväčšie poškodenie mostnej stavby od vzniku Správy a údržby ciest Prešovského samosprávneho kraja v roku 2004.
Spadnutá mostná konštrukcia predstavovala vážne ohrozenie pri zvýšenej hladine rieky Poprad najmä pod vplyvom topiaceho sa snehu.
Preto cestári na prelome rokov 2010 a 2011 spadnutý most úplne odstránili. Pôvodný most, široký 10,5 metra, premosťoval rieku Poprad v dĺžke 88,1 metra.
Foto k článku: SITA/Rastislav Ovšonka
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.