Niektorí Batizovčania (okres Poprad) chodia do neďalekého Svitu po hlavnej ceste pešo. Nákladiaky sa im vyhýbajú na pár centimetrov. Nebezpečný úsek by mal vyriešiť podchod. Ten však plánujú až po roku 2015.
BATIZOVCE. Obyvatelia Batizoviec zažívajú na ceste domov a do práce nevídané dobrodružstvo. Na jedinej prístupovej ceste do Svitu nie je chodník ani verejné osvetlenie. Na dvojkilometrovom úseku peší hazardujú so svojimi životmi.
Najrizikovejšie je to na moste nad diaľnicou D1. Dve oprotiidúce autá sa len horko–ťažko vyhnú chodcom.
Pán Bachleda z Batizoviec chodí denne po vlastných za prácou do Chemosvitu: „Áut tu jazdí dosť, večer musím byť označený. Lampy by určite nezaškodili.“
Po kritickom úseku chodí pešo aj Janka Čonková. Práve sa od lekára vracala so svojou dcérkou. „Po tejto ceste chodíme často. Pomalým tempom nám to trvá asi pol hodiny. Čo máme robiť, keď sa nám nechce dlho čakať na autobus? Jasné, že sa bojíme. Autá tu jazdia prirýchlo,“ zdôverila sa nám mladá mamička.
Prepady za tmy nie sú nič výnimočné
Po kritickom úseku sa vracali s plnými taškami aj dve ženy z Batizoviec. „Autobusy tu chodia málo, cez víkend skoro vôbec. Starosta nám už dávnejšie vravel, že urobia cyklistický chodník, ale nič sa nepostavilo,“ povedala jedna z nich.
Na cyklochodník sme sa chceli opýtať aj starostu Batizoviec. Ivan Čičmanec (Smer-SD) nám však niekoľko dní nedvíhal mobilný telefón. Nezastihli sme ho ani osobne na obecnom úrade.
Obe ženy svorne tvrdili, že sa tadiaľ boja chodiť po večeroch. „Blízko je osada. Prepady tu nie sú ničím výnimočným. Osvetlenie bolo témou už dávno. Určite by sme ho privítali,“ povedali.
Napriek tomu, že polícia tu neeviduje nehodu chodcov, apeluje, aby potme chodili označení.
Podchod až po roku 2015
Ešte v marci 2010 sme vás informovali, že presne na tomto úseku začne Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v septembri 2010 stavať pod železničnou traťou podchod. Svetlo sveta mal uzrieť spolu so svetelnou križovatkou vo Svite v máji 2012.
Za svetelnú križovatku a podchod by mali diaľničiari zaplatiť vyše 8 300 000 eur. Hovorcu NDS Marcela Jánošíka sme sa pýtali, prečo sa teda nezačalo stavať v sľubovanom septembri 2010.
Termín sa posunul. O niekoľko rokov
Dozvedeli sme sa, že dátum výstavby podchodu sa o niekoľko rokov posunul. „Došlo k zmene v tom, že podchod sa bude realizovať až pri rekonštrukcii železničnej trate. Keďže svetelná križovatka je spolu s podchodom súčasťou druhej etapy, tak aj svetelná križovatka bude súčasťou výstavby podchodu. Z toho vyplýva, že všetko by sa malo realizovať spolu pri rekonštrukcii železničnej trate,“ informoval Jánošík.
Od Zuzany Chalupovej zo ŽSR sme sa dozvedeli, že modernizácia železničnej trate na rýchlosť 160 km/hod. bude v tomto úseku prebiehať až po roku 2015. „Momentálne sa robia projekčné prípravy,“ doplnila Chalupová. Pri skvalitnení trate pre rýchlovlaky musí byť vybudovaná mimoúrovňová križovatka.
Prednosta svitskej radnice Ján Hutník nám povedal, že potom príde azda na rad aj osvetlenie. „O chodníku sa zatiaľ neuvažuje,“ uzavrel Hutník.
Autor: Jozef Kožár
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.