POPRAD. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ v piatok v Poprade uviedol do prevádzky nový dvojpodlažný vlak, ktorý dostal meno Terézia. Ide už o tretí vlak tohto typu na tratiach slovenských železníc.
„Tu sa spája intenzita prepravy s komfortom, pretože sedenie vo vlaku je oveľa pohodlnejšie. Myslím, že je to doprava hodná 21. storočia a ten výhľad na Tatry a priestor okolo Popradu sa spája s cestovným ruchom,“ uviedol Figeľ.
Nový vlak by mal premávať na trase medzi Košicami, Popradom a Žilinou a medzi Košicami, Prešovom a Lipanmi. Minister predpokladá, že vlak budú využívať aj fanúšikovia HC Lev Poprad, prípadne Tatranských vlkov v Spišskej Novej Vsi.
Počas jesene plánujú železnice dať do prevádzky ďalšie tri vlaky tohto typu. Po hlavnej severnej vlakovej trase od Nového Mesta nad Váhom až po Čiernu nad Tisou bude, jazdiť desať bezpečných a pohodlných elektrických vlakov uspôsobených aj na prepravu imobilných cestujúcich.
Komfortnejšie vybavenie
Pre každé dvojsedadlo je k dispozícii zásuvka pre napájanie osobného počítača. V lete by mali cestujúci oceniť účinné vetranie a klimatizáciu, v zime fungujúce kúrenie. K celkovému pohodliu cestujúcich prispieva aj nízka úroveň vnútorného hluku.
V nových súpravách to budú mať jednoduchšie aj ľudia so zníženou mobilitou, ktorí sa môžu spoľahnúť na elektricky riadenú rampu.
Samozrejmosťou nových vozňov je vlakový rozhlas a informačné LED tabule, ktoré informujú cestujúcich o najbližších cieľových staniciach. Na bezpečnosťou cestujúcich dohliada aj monitorovací kamerový systém.
Foto k článku: TASR/Adriana Antošková.
Nový vlak je súčasťou Projektu obnovy železničných koľajových vozidiel Železničnej spoločnosti Slovensko a Operačného programu Doprava 2007 – 2013 pre výkon služby vo verejnom záujme.
Súčasťou projektu je dodávka desiatich dvojpodlažných elektrických jednotiek pre prímestskú dopravu, 12 dieselových motorových jednotiek pre medziregionálnu dopravu a desať dvojpodlažných súprav „push-pull“ pre prímestskú dopravu. Všetky vlaky by mali byť v prevádzke najneskôr v budúcom roku.
Celková výška projektu je 231,96 mil. eur, z čoho príspevok Železničnej spoločnosti Slovensko predstavuje 54,938 mil. eur, štátneho rozpočtu 88,51 mil. eur a z Európskeho fondu regionálneho rozvoja 88,51 mil. eur. Po tejto modernizácii bude podľa ministra Figeľa obnovená jedna štvrtina vlakovej kapacity na Slovensku.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.