Niektoré autobusy medzimestskej dopravy pod Tatrami sú v katastrofálnom stave. Ľudia do nich nastupujú s odporom. Nejeden turista vraj cestovanie takýmto spojom odmietol.
STARÁ ĽUBOVŇA/POPRAD. Hrdzavá karoséria, vŕzgajúce brzdy, špina a zápach vo vnútri. To je obraz niekoľkých spojov medzimestskej dopravy, ktorú prevádzkuje spoločnosť Bus Karpaty.
Za lístok z Popradu do Starej Ľubovne zaplatíte nemalé peniaze. To, čo dostanete za dve eurá a štyridsať centov, sa vraj nedá opísať slovami.
„Je to niečo otrasné. Na výber však nemám, lebo v čase, keď končím v robote, mi ide iba tento spoj,“ posťažoval sa nám Igor Tokarčík.
„Cestovať v takejto špine a v smrade sa fakt nedá. Kolegyňa išla na oslavu do Popradu a na sedadle v autobuse si zašpinila šaty. Keď sa chcela posťažovať u vodiča, tak jej odvrkol, že on nie je platený za pranie poťahov a upratovanie,“ povedala nám Antónia z Novej Ľubovne.
Šoféri o problémoch vedia
Vodiči, ktorých sme oslovili, o problémoch vedia, no svorne tvrdia, že na upratovanie nemajú čas.
„My sme takí vyťažení, že sa niekedy nedostaneme ani na toaletu a nie ešte, aby som stihol poupratovať,“ povedal vodič, ktorý z obavy o stratu zamestnania nechcel byť menovaný.
Jeho kolega dodal: „Predstavte si, že urobíte jedenapolhodinovú cestu a hneď, ako prídete, vám dajú robiť mestskú linku. To máte také dve hodinky navyše a po návrate idete opäť svoju pôvodnú trasu. Tak kedy máme upratovať?“
Niektoré predmety ohrozujú zdravie cestujúcich
Dopravné spoločnosti sa snažia udržať autobusy v poriadku. Na ich opravu však často používajú lacnejšie alternatívy, ktoré môžu byť menej bezpečné.
„Napríklad vodiacu lištu pri záclonkách na oknách. Namiesto zaoblenej a pogumovanej tyčky je tam oceľový drôt, ktorého konce trčia tak nešťastne, že keď sa bude chcieť vaše dieťa pozrieť von oknom, tak si akurát vypichne oko,“ povedala Antónia.
Samotní vodiči vraj o takýchto opravách nerozhodujú. „Majú to na starosť opravári, nie my. Aj minule sa mi niekto sťažoval, že pri ohrievači vzduchu v zadnej časti autobusu chýba kryt elektrických káblov. Viem, že niekoho mohla elektrika kopnúť, ale ako som to ja mal opraviť?“ odvetil vodič autobusu.
Riaditeľstvo o tom počulo prvýkrát
Konateľa firmy prekvapilo, že sa sťažnosti nedostali najskôr k vedeniu dopravnej spoločnosti. „Počujem o tomto probléme prvýkrát. Väčšinou príde sťažnosť k nám a daný problém vyriešime. Sťažnosť na nečistotu a zápach sme ešte nemali. Vodiči majú v denných rozpisoch práce zahrnuté aj upratovanie a verím, že to plnia,“ povedal konateľ Bus Karpaty František Oros.
Na nebezpečnosť autobusov jeho spoločnosti má vlastný názor: „Nedá sa urobiť všetko naraz. Snažíme sa o obnovu vozového parku. Každý rok kúpime tri nové autobusy a tri vyradíme. Staršie ako 16 rokov u nás nenájdete a všetky sú preverené.“
Ku sťažnosti, ktorú sme mu adresovali za našich čitateľov, sa odmietol vyjadriť: „Nebudem riešiť sťažnosť, ktorú niekto povedal niekomu. Nech sa tie osoby prídu sťažovať priamo k nám a potom to budem riešiť.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.