VYSOKÉ TATRY. Podvodníkom, ktorí cestovali v tatranských električkách zadarmo, už odzvonilo. Po palcoch im už čoskoro klepnú sprievodcovia. Pre čiernych pasažierov majú kompetentní pripravené mastné pokuty.
Železničná spoločnosť sa k tomuto opatreniu chce vrátiť z finančných dôvodov. Po tom, čo sprievodcov spoločnosť pred rokmi stiahla z električiek, zaznamenala veľké úniky na tržbách.
„Nie je možné presne vyčísliť, o koľko financií sme takto prišli. Existujú len hrubé odhady. Je to niekoľko desiatok tisíc eur ročne, asi 70- až 80–tisíc,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Alexander Buzinkay.
Nové pracovné miesta
V rámci redukcie a spustenia automatizácie cestovania sa pracovné pozície sprievodcov v roku 2004 zrušili.
„Mali sme v pláne sprievodcov nasadiť už v máji. No musíme počkať do začiatku júna. Dôvodom je, že o osemnásť pracovných miest, ktoré boli ponúknuté ľuďom z iných úsekov ZSSK, neprejavil záujem takmer nikto,“ vysvetlil Buzinkay. Dôvody, prečo ľudia zo železníc takúto prácu neprijali, nám hovorca ZSSK neprezradil.
Príležitosť dostali ľudia z externého prostredia, ktorí chcú robiť sprievodcov. „Museli sme osloviť ľudí mimo ZSSK. Najskôr sme vybrali niekoľko uchádzačov a teraz prebieha zaškolenie. Trvalo to o niečo dlhšie, no od 1. júna tohto roku by sme ich už chceli mať na linkách električiek,“ povedal Buzinkay.
Väčšina ľudí bez lístka
So sprievodcami sa na Tatranských elektrických železniciach stretneme po novom už vo väčšine spojov.
„Ja som veľmi rada, že budú opäť v akcii. Chodím každodenne do práce v Starom Smokovci a zažila som, ako niekoľko ľudí podvádzalo s lístkami. Čakajú, kým sa električka nerozbehne a keď nevidia niekde okolo seba revízora, tak si lístok neoznačia. Sú to hlavne domáci, ktorí revízorov už veľmi dobre poznajú,“ povedala Alexandra Galliková.
Za únikom peňazí je vraj aj nedostatočný počet predajných stánkov na predaj lístkov.
„Určite sa nájdu aj podvodníci, ktorí špekulujú vždy a všade. No podľa mňa je problém aj v tom, že je málo predajných miest na lístky,“ povedal výpravca električiek Ján Hudáček.
„Keď idete napríklad zo Skalnatého plesa na Štrbské Pleso, tak si nemáte kde kúpiť lístok. Nikde tam nie je predajné miesto. No a čo? Pôjdete pešo? Nie, sadnete si do električky a hotovo,“ dodal Hudáček.
Napriek novotám sa zachová aj doterajší spôsob predaja cestovných lístkov. „Staronový model bude v skúšobnej lehote päť mesiacov a potom sa uvidí,“ uviedol Buzinkay.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.