POPRAD/DOLNÝ SMOKOVEC. "Zo začiatku som mala strach. Keď prišla na stôl matematika, ešte sa prehĺbil. Ale pri slovenčine nastal veľký výdych," prezradila Lucia Baloghová, deviatačka z Dolného Smokovca. Na včerajší deň sa pripravovala od začiatku deviateho ročníka. "Chodila som i na doučovanie. Každý mal iný prístup. Niekto sa pripravoval viac, niekto menej, podľa toho, ako komu na tom záležalo," dodala.
Monitor môže pomôcť pri prijímačkách
Celoslovenské testovanie prebieha z matematiky a slovenského jazyka. Každá škola dostane rovnaké otázky. Monitor, ak si tak stredná škola zvolí, môže nahradiť prijímačky. "Niekedy nastane kombinácia. Gymnáziá si vyberú žiakov s najlepšími výsledkami v monitore, ostaných vyberú prijímačkami," vysvetlil riaditeľ ZŠ na Ulici Fraňa Kráľa v Poprade Richard Bekess.
Riaditeľ ZŠ v Dolnom Smokovci Ondrej Balogh sa pozerá na monitor najmä ako na zbieranie štatistických údajov: "V situácii, keď na jedného žiaka na stredných školách pripadajú dve voľné miesta, však stráca praktický význam." Výnimkou môžu byť gymnáziá, kde podľa Balogha záujem prevyšuje ponuku. Je skeptický aj k funkcii monitora ako metóde, ktorá porovnáva kvalitu škôl: "Niektorý ročník sa v triede nazbierajú talentovaní žiaci, inokedy nie. Preto porovnávanie škôl nemusí byť najlepšie."
Rovnako si kladie otázku, či je 9. marec najvhodnejší dátum: "Je to dosť skoro. Len čo žiaci absolvujú monitor, do konca roka na knižku ani nepozrú. Stratia motiváciu."
Do uzávierky sa nám nepodarilo získať reakciu ministerstva školstva, či by uvažovalo nad presunom dátumu. Podľa Balogha úradníci argumentujú časom potrebným na opravu testov: "Ale toho času tak veľa netreba."
Naopak, viac výhod v monitore ako nevýhod vidia na ZŠ Fraňa Kráľa v Poprade. Jej riaditeľ R. Bekess povedal, že aj v minulosti, keď žiaci v máji absolvovali prijímačky, do konca roka na knižky už ani nepozreli. "Bolo to to isté. Teraz sa to len posunulo. Je to psychologická záležitosť. Ak dieťa má isté miesto na strednej škole, štúdiu už nevenuje toľko úsilia."
Hlavná koordinátorka testovania Anna Klembarová systém považuje za dobrý: "Od skúšobných ročníkov sa vychytávajú muchy. Napríklad na začiatku na niektorých školách žiakom pomáhali. Teraz na priebeh dohliadajú externisti." Jej sa páči práve porovnávacia funkcia medzi jednotlivými školami. "Môžeme si myslieť, aké zlé výsledky so žiakmi dosahujeme, a testy ukážu, že sme lepší ako 70 percent Slovenska. Naopak, ak sú výsledky horšie, môže sa s tým začať niečo robiť."
Na výsledky testov sa podľa nej nedá pozerať ako absolútne čísla. "Ide o pomerné porovnávanie medzi školami v danom roku, lebo každý rok sú iné testy," povedala. Tento rok napríklad bola podľa žiakov náročná matematika, ľahšia slovenčina, vlani to bolo skôr naopak. Podľa Klembarovej väčšina žiakov berie testy vážne.
"Nik sa neskúšal uliať, niečo si vymyslieť. Žiaci sa snažili uspieť čo najlepšie," dodal riaditeľ Bekess.
Školy dostanú výsledky monitoru v elektronickej forme 28. marca. Žiaci, ktorí sa na testovaní v hlavnom termíne nemohli zúčastniť, ho absolvujú v náhradnom termíne 29. marca. Vlani celoslovenský priemer z matematiky dosiahol 60,1 % a zo slovenčiny 67,6 %.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.