Pôvodný jednopoľový most nahradil dvojpoľový. Ukladanie bolo lákadlom aj pre miestnych obyvateľov. Most osádzal jedinečný 700-tonový žeriav.
SPIŠSKÉ VLACHY. Rozbúrený Hornád počas letných povodní vzal so sebou násyp v dĺžke približne 30 metrov, poškodil 34 metrov dlhý most. Súčasťou opráv bolo aj rozšírenie pôvodného koryta rieky. Tak vznikol priestor i na druhé pole mosta. Aby odolal aj silnejšej vode.
Kolosálne divadlo
Samotný žeriav montovali takmer týždeň. Jeho jednotlivé diely dopravilo tridsať kamiónov. "Momentálne je na žeriave 400 ton protizávažia, rameno je nastavené na 60 metrov. Samotnému osádzaniu predchádzali podrobné výpočty, aby všetko klaplo na milimeter. Jedno pole mosta, ktoré ide ako prvé váži 53 ton, druhé 105 ton," upresnil Igor Bobak, zodpovedný za žeriav.
Náročnosť akcie podčiarkovalo aj nepríjemné mrazivé počasie, spojené so silným vetrom. "Je nám zima, ťažšie sa v takom počasí robí, ale zvládneme to," podotkol chlapík z obsluhy žeriava.
Mesto Spišské Vlachy sú spolu s Oravskou Lesnou najchladnejšími miestami v rámci Slovenska. Napriek mrazivému počasiu si kolosálne divadlo nenechali ujsť ľudia z mesta.
"Bol som tu, keď nám voda brala most, som aj teraz, keď nám ho dávajú späť. Ten žeriav je krásna mašina. Určite by preložil aj dom. Dúfam, že nový most bude dobre slúžiť," zamyslel sa Ladislav, bývajúci v blízkosti. Na mieste sme objavili aj skupinku školákov s učiteľkou.
"Je to super. Taký žeriav som ešte nevidel. Určite by zdvihol aj kamión," netajil nadšenie školák Vladimír Nemešanský. Deti i napriek mrazivej zime statočne postávali na ceste a so zatajeným dychom sledovali celý presun mosta.
120-ročná Hanička
Podľa slov primátora mesta Ľubomíra Fifika (nez.), lokálka premávajúca medzi Spišskými Vlachmi a Spišským Podhradím čoskoro oslávi 120 rokov.
"Sme radi, že nám ju ani storočná voda nezrušila, i keď tu platili isté dopravné obmedzenia. Keďže voda ukázala svoju silu, veríme, že rozšírené koryto i dvojpoľový most sú zárukou, že voda už nespôsobí také škody," doplnil primátor.
Motorová Hanička na deväťkilometrovej trati v minulosti odolala aj rušeniu niektorých lokálok. Denne sa ňou v oboch smeroch odvezú desiatky cestujúcich. Počas dňa tu premáva šesť párov spojov. Od povodní vlakovú dopravu načas nahradili autobusy.
Fakty
Rekonštrukcia mosta
O tom, čo predchádzalo včerajšej pokládke dvoch oceľových mostných konštrukcií na piliere, informovala Zuzana Chalupová z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky.
"Bol objednaný veľkotonážny žeriav z externého prostredia, nakoľko ŽSR nevlastní takýto mechanizmus. Most bol vybratý z trate z podmytej podpory a preložený na vopred pripravenú podpornú konštrukciu PYŽMO za účelom ďalšej diagnostiky. Bola sanovaná podmytá opora. Požiadali sme Povodie Hornádu o záznamy o storočnej vode. Piateho augusta 2010 bolo zvolané komisionálne jednanie za účelom určenia ďalšieho postupu opravných prác," uviedla.
Po pokládke budú nasledovať ďalšie práce – izolácia mostnej konštrukcie, nátery konštrukcie, zriaďovanie štrkového lôžka na moste, ojedinelá výmena mostníc, doplnenie plechov. "Celkové predpokladané náklady sú vo výške 800-tisíc eur. Plánované obnovenie dopravy je stanovené na 31. marca. Záleží to však od vplyvu poveternostných podmienok," dodala.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.