Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Popradské letisko má problém s pristávacou dráhou

Zastavenie prevádzky hrozí popradskému letisku, ak sa mu v nasledujúcich rokoch nepodarí opraviť pristávaciu dráhu.

Minister dopravy neprišiel na popradské letisko so žiadnym plánom.Minister dopravy neprišiel na popradské letisko so žiadnym plánom. (Zdroj: Tomáš Tišťan)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára

Predbežné odhady hovoria o potrebe 43 miliónov eur. Minister dopravy Ján Figeľ ako šéf väčšinového, 98-percentného vlastníka letiska dnes nedokázal uviesť presnejší plán, kde nájsť peniaze.

POPRAD. O zlom stave dráhy sa hovorí už dlhšie. "Na opravu dráhy letiska bude treba vyše miliardy korún, aby sa vôbec mohlo lietať," povedal ešte v roku 2008 primátor Popradu Anton Danko (nez.). Poprad je menšinovým, 1,67-percentným akcionárom letiska.

Odvtedy sa veľa nezmenilo. Podľa jedného zamestnanca letiska problémom je povrch. "Asfalt sa drobí. To je potenciálne veľmi nebezpečné, lebo jeho čiastočky sa môžu dostať do motora. Najmä nové typy lietadiel majú motory veľmi nízko," povedal zamestnanec, ktorý si želal ostať v anonymite.

Ďalším problémom je, že na dráhe pre jej stav nemôžu pristávať veľmi ťažké lietadlá, aby ju ešte viac nezničili. "Niekedy nejde len o celkovú hmotnosť. Ak má super ťažké lietadlo napríklad 16 kolies, hmotnosť sa rozloží. Ak však menej, to už je problém," povedal zamestnanec.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nevie sa, dokedy vydrží

"Dráha spĺňa všetky bezpečnostné podmienky pre prílet a odlet lietadiel," upokojuje pasažierov riaditeľka popradského letiska Ivana Herkeľová. Tie pravidelne kontroluje letecký úrad. Letisko však priznáva, že bez opravy dráhy nebude môcť byť večne. Na opravy každoročne dá okolo 100-tisíc eur.

Predbežné odhady hovoria, že dráha môže bez opravy ešte vydržať 5 až 7 rokov. Tento čas a sumu potrebných investícií má podľa riaditeľky upresniť odborný posudok. Posledné verejne známe čísla uvádzala dôvodová správa pre poslancov mesta Poprad, keď sa mesto zbavilo časti akcií v prospech štátu. Podľa nej vzletová a pristávacia dráha potrebuje na opravu 43,2 milióna eur. Pojazdová dráha, ktorá vzletovú spája s budovou letiska, potrebuje ďalších 7 miliónov.

Pristávacia dráha je v Poprade dlhá 2,6 kilometra a široká 45 metrov. Pojazdová je dlhá 19,5 metra, čo je podľa niektorých nedostatočné. Medzinárodné normy odporúčajú 25.

SkryťVypnúť reklamu

Sliepka či vajce?

Po prevode akcií miest Poprad, Vysoké Tatry a Prešovskej župy je väčšinovým 97,61-percentným akcionárom ministerstvo dopravy. Naň ako majiteľa logicky smeruje otázka, kde a ako nájsť tieto miliónové sumy. Najvyšší šéf ministerstva Ján Figeľ včera v Poprade nevedel predstaviť presný plán, ako vyriešiť problém pristávacej dráhy v Poprade. Povedal, že riešenie treba hľadať v zväčšovaní výkonov letiska, a to rozvojom aktívneho a pasívneho cestovného ruchu. Podľa Figeľa by k charterovým letom mali pribudnúť i pravidelné letecké linky.

Riaditeľka letiska Herkeľová má konkrétnejšiu predstavu. Možnosť vidí v eurofondoch. "Výzvy na takéto účely možno očakávať," povedala.

Šéf Slovenskej agentúry pre cestovný ruch Peter Belinský nevylučuje ani PPP projekty. "Mnohí tento problém prirovnávajú k otázke, či bolo prvé vajce, alebo sliepka. Letiská hovoria majiteľom hotelov: 'Rozviňte cestovný ruch, ľudia začnú lietať.' Tí zase letiskám: 'Začnite lietať, opravte dráhy, potom sa rozvinie cestovný ruch,'" povedal Belinský.

Podľa neho cestovný ruch vo Vysokých Tatrách a na Spiši sa bez fungujúceho a moderného letiska nepohne ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorí sa aj o predaji

Modernizácia popradského letiska je potrebná aj podľa poradcu premiérky pre dopravu Ondreja Mateja (SDKÚ). „Toto letisko má v sebe jeden z najväčších potenciálov. Ak však nemá štát prostriedky na jeho rozvoj, potom sa prikláňam k jeho privatizácii,“ hovorí Matej.

Ministerstvo dopravy má v najbližšej dobe predložiť na rokovanie vlády koncepciu slovenského letectva, kde má predstaviť návrh riešenia problematiky regionálnych letísk. Ministerstvo v dokumente navrhuje odštátnenie všetkých regionálnych letísk, čo znamená, že rezort by svoje akcie bezplatne prepísal na samospráva.

V prípade popradského letiska drží ministerstvo dopravy v rukách takmer 98-percent akcií. Matej však nevylučuje, že navrhovaná koncepcia sa ešte môže zmeniť. „Treba analyzovať obe možnosti a rozhodnúť sa pre tú, ktorá je ekonomicky výhodnejšia pre štát,“ povedal.

Adam Valček

Poznámka

Figeľ si v Poprade zalietal, veľa toho nepovedal

Prísť sa pozrieť do Popradu a zalietať si na vrtuľníku, ako to dnes urobil minister Figeľ je pekné. Veď aj pre takéto potešenia je človek ministrom, nielen aby od rána do polnoci v kuse chudák vysedával v kancelárii a riešil problémy.

Ak už však z Bratislavy do Popradu meria cestu, mohol k dlho známemu, veľkému a konkrétnemu problému pristávacej dráhy povedať viac. Odpovedať vágnymi vetami, aké sú Tatry krásne, ako tu treba prilákať turistov, a tak rozhýbať letisko, je na ministra dopravy žalostne málo. Najmä ak tieto vágnosti opakuje nudným uspávacím štýlom dlhých desať minút a za nič na svete nepovie nič konkrétne. Aj úprimné, ešte nevieme, sa niekedy cení oveľa viac ako nešikovné a nepríjemné vyhýbanie sa odpovedi.

Asi málokto z ekonomicky racionálne uvažujúcich ľudí si želá, aby štát teraz začal platiť opravy letiskových dráh. Bože uchovaj! Ak však už ministerstvo letisko vlastní, má pomôcť nájsť spôsob, ako peniaze zohnať. Ľudí, prostriedky a vplyv na to má. A potom nech si minister aj pokojne lieta, koľko len chce.

Tomáš Tišťan

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 967
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 511
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 152
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 276
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 400
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 123
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 964
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 752
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  3. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  4. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  5. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  6. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  7. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 2
  8. Štefan Šturdzík: Zázračné chudnutie alebo naberanie svalov neexistuje.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 736
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 807
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 596
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 197
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 133
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 464
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 140
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 616
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  3. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  4. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  5. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  6. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  7. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 2
  8. Štefan Šturdzík: Zázračné chudnutie alebo naberanie svalov neexistuje.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 736
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 807
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 596
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 197
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 133
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 464
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 140
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 616
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu