SPIŠSKÁ NOVÁ VES.
Najdôležitejšia je sloboda
Materskú školu, ktorú spravuje nezisková organizácia Alžbetka, navštevuje 15 detí vo veku dva až šesť rokov. "Toto je náš Montessori kútik," predstavuje nám detské kráľovstvo škôlkarka Vaneska. Trieda umožňuje deťom pohybovať sa, dotýkať sa, skúmať a objavovať. Hračky a učebné pomôcky sú v otvorených policových skrinkách, takže sú dieťaťu prístupné. "Poskytuje im to slobodu vybrať si vlastnú hračku bez zbytočného zásahu dospelého," vysvetľuje učiteľka Eva Hrušovská.
Pedagógovia k deťom pristupujú individuálne, pretože každé ma rado niečo iné a niečo iné potrebuje. "Ja najradšej maľujem," hovorí Vaneska. Barborka a Sonička rady pracujú s cestovinami, ktoré pomocou lievika sypú do fľaše. Mokré aktivity pre menšie deti zahŕňajú napríklad prenášanie vody pomocou špongie. V Montessori triede sú aj kútiky na rozvoj matematiky, na výučbu geografie a biológie či hudobný a literárny kútik.
Deti okolitý svet poznávajú nielen vďaka teórii, ale hlavne formou zážitku. "Teraz je zima, tak ich berieme von a hovoríme im napríklad, že toto je sneh. Deti si ho môžu chytiť a povedať, aké má vlastnosti," opisuje učiteľka.
Škôlkari môžu navštevovať aj rôzne krúžky, medzi ktorými nechýbajú počítače a angličtina. "Toto je nose," ukazuje Barborka na svoj noštek. Potom so spolužiačkami zaspieva anglickú pesničku.
Učiteľ je pomocník
Medzitým malej škôlkarke spadne hra a rozsype sa. Ona ju bez slova pozbiera a uloží na miesto. "Výborne Sonička, si jednotka," chváli ju učiteľka. Potom Sonička začne na stôl vykladať drevené valčeky rôznej veľkosti. Ide o hru zameranú na rozvoj jemnej motoriky. "Teraz si zatvor oči a zahráme sa na kúzelníka. Abrakadabra," hovorí učiteľka, ktorá valčeky povymieňa. Soničkinou úlohou je poukladať valčeky podľa veľkosti do otvorov v drevenom hranole. Takto si dieťa cvičí pozornosť a zároveň aj trpezlivosť. Učiteľka potom prstom ukáže na nesprávne uložený valček. "My nepovieme dieťaťu, toto máš zle. Len mu prstom naznačíme chybu a ono si to opraví samo," hovorí E. Hrušovská. Ak pedagóg vidí, že dieťa činnosť nezvláda, nekritizuje ho. Materiál odloží s vedomím, že ešte nie je pre túto činnosť zrelé. Učiteľ tak nevystupuje ako autorita, ale ako pomocník, opora.
Za štyri mesiace fungovania škôlky už učiteľky badajú na svojich zverencoch prvé výsledky. Takmer trojročný Kamilko mal veľký problém odlúčiť sa od mamy, keď ho nechávala ráno v škôlke. Navyše sa nechcel sám obliekať. "Najprv mu s obliekaním pomáhali staršie deti, ale teraz to už dokáže sám. A na rodičovskom združení nám jeho mamička povedala, že už oblieka aj svojho bračeka," teší sa E. Hrušovská.
Sonička nikdy predtým nechodila do škôlky, preto mala pri nástupe problémy. Nepoznala ani základné farby. "Už viem napísať aj svoje meno," pyšne hovorí škôlkarka a hneď nám to aj názorne ukáže. "Pri Montessori pomôckach vydržia dlho aj hyperaktívne deti," informuje pedagogička. Ich pozorovaním totiž M. Montessori zistila, že pokiaľ má takéto dieťa možnosť slobodného výberu činnosti, pri hre často dosahuje stav hlbokého sústredenia. "Veď doma máme toľko vecí, ktoré sa dajú využiť na upútanie pozornosti detí. Nemusíme im hneď kupovať drahé hračky," uzatvára E. Hrušovská.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.