Niektoré úseky ciest v okrese sa stávajú nebezpečnými práve preto, že kvôli výtlkom vodiči častokrát prechádzajú do protismeru.
ROŽŇAVA. "Takéto cesty tu budú asi len dovtedy, kým vodiči neprídu na to, že môžu žiadať od cestárov aj odškodné za škody, ktoré neboli spôsobené nimi, ale zlým stavom ciest. Keď cestári zistia, že viac ich stojí vyplácanie vodičov než údržba ciest, tak možno konečne nájdu aj peniaze na tie cesty," rozčuľoval sa cez víkend jeden z vodičov, prechádzajúci horským priechodom Soroška až do Košíc.
Takmer celý okres potrebuje nový koberec
Vodičov, ktorí o možnosti odškodnenia vedia a boli aj úspešní, podľa našich informácií pribúda každým rokom. Dobre vedia, že si musia zabezpečiť fotografie z miesta nehody, doplniť ich policajnou správou a potvrdiť aj svedkom nehody. Ostatné sa už rieši v spolupráci s poisťovňou. Cesty I. triedy v Rožňavskom okrese spravuje Slovenská správa ciest. Vedúci jej pracoviska v Rožňave Ján Demko potvrdil, že v okrese je približne 40 kilometrov, ktoré by bolo potrebné súvislo opraviť. Zlý stav je okrem Sorošky aj v Jablonove nad Turňou, medzi Betliarom a Gemerskou Polomou, pri Nižnej Slanej, Gočove, Vlachove, v Stratenej, v Plešivci... Opravu týchto ciest na objednávku Slovenskej správy ciest zabezpečuje Správa ciest Košického samosprávneho kraja, stredisko v Rožňave. Jeho vedúci Peter Kliment informoval, že v priebehu celého víkendu opravovali cestu od Hrhova až po Gemerskú Panicu.
Vedľa opravených sa objavujú nové diery
Včera boli cestári podľa neho zase v Jablonove a na Soroške. V pondelok však Soroška pripomínala opäť tankodrom. "Výtlky sme opravovali materiálom, z ktorého máme menej. Preto sme opravovali len to najnutnejšie. Avšak vedľa opravných výtlkov sa nám objavujú ďalšie, nové diery. To je v miestach, kde bola zamrznutá spodná voda a stačí, ak nimi prejde ťažké vozidlo, ktoré ich roztlačí. Máme úseky, ktoré sú už tak poplátané, že už sa poriadne opraviť ani nedajú. Jednoznačne by bolo treba kobercovú úpravu, nový súvislý povrch," hovorí P. Kliment.
Najpodstatnejšia je prevencia a tá neexistuje
Ján Demko má rovnaký názor. Avšak novému povrchu ciest bráni nedostatok financií. "Nový koberec, to by bolo najideálnejšie riešenie na súčasný stav ciest, ale chýbajú peniaze. Aj spôsob opravy výtlkov v zime je finančne náročný. Používame na to takzvanú studenú obaľovanú zmes. Tá je však štyrikrát drahšia, než tá, ktorú používame v lete. Aj preto sa cez víkend opravovali len tie najhoršie úseky." Ďalší spôsob je nasypávať do výtlkov posypový materiál, no ten sa musí dennodenne dopĺňať, lebo ho autá vyjazdia. "Ak by sme takémuto stavu ciest takmer každú zimu chceli zabrániť, potrebovali by sme dodržať pravidelnosť opráv. Na jeden úsek cesty by sme sa kvôli údržbe a prevencii mali vrátiť po 8 rokoch. Ale situácia je taká, že sme schopní vrátiť sa tam po 20 rokoch. A to je zrejme tá najpodstatnejšia príčina, prečo sú cesty také, aké sú," dodal J. Demko.
Najhoršie sú teplotné zmeny
Na cesty podľa neho najhoršie vplývajú teplotné zmeny. Plusové teploty sa striedajú s mínusovými. "Keď sa ľad a sneh roztápa, voda zatečie, no keď potom príde mráz, všetko to zamrzne a asfalt roztiahne. Ak sa to zopakuje dva, trikrát do týždňa, vznikajú praskliny a výtlky. Do toho treba pripočítať aj nadmernú intenzitu dopravy, najmä kamióny. Pribudlo ich, lebo niektorí využívajú úseky, nezaradené do mýtneho systému a skracujú si cestu." Ani podľa P. Klimenta Soroška už nevyhovuje súčasnej intenzite dopravy.
Látanie. Soroška by potrebovala nový súvislý povrch, niektoré jej časti sa už viac zalátať vraj ani nedajú. Foto: Stela Krausová
Ak sa chce vodič takýmto dieram vyhnúť, nemá inú možnosť, ako prejsť do protismeru. V zákrute, a nielen tam, je to však nebezpečné. Foto: Stela Krausová
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.