Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Gemerské cesty sú plné výtlkov, vodiči hromžia

Vodičom jazdiacim po cestách I. triedy v Rožňavskom okrese, hoci nielen tam, tečú nervy. Cesty sú plné výtlkov, veľkých dier, pomedzi ktoré autá kľučkujú.

Soroška. Cesta pripomína tankodróm.Soroška. Cesta pripomína tankodróm. (Zdroj: Stela Krausová)

Niektoré úseky ciest v okrese sa stávajú nebezpečnými práve preto, že kvôli výtlkom vodiči častokrát prechádzajú do protismeru.

ROŽŇAVA. "Takéto cesty tu budú asi len dovtedy, kým vodiči neprídu na to, že môžu žiadať od cestárov aj odškodné za škody, ktoré neboli spôsobené nimi, ale zlým stavom ciest. Keď cestári zistia, že viac ich stojí vyplácanie vodičov než údržba ciest, tak možno konečne nájdu aj peniaze na tie cesty," rozčuľoval sa cez víkend jeden z vodičov, prechádzajúci horským priechodom Soroška až do Košíc.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Takmer celý okres potrebuje nový koberec

Vodičov, ktorí o možnosti odškodnenia vedia a boli aj úspešní, podľa našich informácií pribúda každým rokom. Dobre vedia, že si musia zabezpečiť fotografie z miesta nehody, doplniť ich policajnou správou a potvrdiť aj svedkom nehody. Ostatné sa už rieši v spolupráci s poisťovňou. Cesty I. triedy v Rožňavskom okrese spravuje Slovenská správa ciest. Vedúci jej pracoviska v Rožňave Ján Demko potvrdil, že v okrese je približne 40 kilometrov, ktoré by bolo potrebné súvislo opraviť. Zlý stav je okrem Sorošky aj v Jablonove nad Turňou, medzi Betliarom a Gemerskou Polomou, pri Nižnej Slanej, Gočove, Vlachove, v Stratenej, v Plešivci... Opravu týchto ciest na objednávku Slovenskej správy ciest zabezpečuje Správa ciest Košického samosprávneho kraja, stredisko v Rožňave. Jeho vedúci Peter Kliment informoval, že v priebehu celého víkendu opravovali cestu od Hrhova až po Gemerskú Panicu.

SkryťVypnúť reklamu

Vedľa opravených sa objavujú nové diery

Včera boli cestári podľa neho zase v Jablonove a na Soroške. V pondelok však Soroška pripomínala opäť tankodrom. "Výtlky sme opravovali materiálom, z ktorého máme menej. Preto sme opravovali len to najnutnejšie. Avšak vedľa opravných výtlkov sa nám objavujú ďalšie, nové diery. To je v miestach, kde bola zamrznutá spodná voda a stačí, ak nimi prejde ťažké vozidlo, ktoré ich roztlačí. Máme úseky, ktoré sú už tak poplátané, že už sa poriadne opraviť ani nedajú. Jednoznačne by bolo treba kobercovú úpravu, nový súvislý povrch," hovorí P. Kliment.

Najpodstatnejšia je prevencia a tá neexistuje

Ján Demko má rovnaký názor. Avšak novému povrchu ciest bráni nedostatok financií. "Nový koberec, to by bolo najideálnejšie riešenie na súčasný stav ciest, ale chýbajú peniaze. Aj spôsob opravy výtlkov v zime je finančne náročný. Používame na to takzvanú studenú obaľovanú zmes. Tá je však štyrikrát drahšia, než tá, ktorú používame v lete. Aj preto sa cez víkend opravovali len tie najhoršie úseky." Ďalší spôsob je nasypávať do výtlkov posypový materiál, no ten sa musí dennodenne dopĺňať, lebo ho autá vyjazdia. "Ak by sme takémuto stavu ciest takmer každú zimu chceli zabrániť, potrebovali by sme dodržať pravidelnosť opráv. Na jeden úsek cesty by sme sa kvôli údržbe a prevencii mali vrátiť po 8 rokoch. Ale situácia je taká, že sme schopní vrátiť sa tam po 20 rokoch. A to je zrejme tá najpodstatnejšia príčina, prečo sú cesty také, aké sú," dodal J. Demko.

SkryťVypnúť reklamu

Najhoršie sú teplotné zmeny

Na cesty podľa neho najhoršie vplývajú teplotné zmeny. Plusové teploty sa striedajú s mínusovými. "Keď sa ľad a sneh roztápa, voda zatečie, no keď potom príde mráz, všetko to zamrzne a asfalt roztiahne. Ak sa to zopakuje dva, trikrát do týždňa, vznikajú praskliny a výtlky. Do toho treba pripočítať aj nadmernú intenzitu dopravy, najmä kamióny. Pribudlo ich, lebo niektorí využívajú úseky, nezaradené do mýtneho systému a skracujú si cestu." Ani podľa P. Klimenta Soroška už nevyhovuje súčasnej intenzite dopravy.

vytlky_2_latanie_ela_res.jpg
Látanie. Soroška by potrebovala nový súvislý povrch, niektoré jej časti sa už viac zalátať vraj ani nedajú. Foto: Stela Krausová

vytlky_3_kluckovanie_ela_res.jpg
Ak sa chce vodič takýmto dieram vyhnúť, nemá inú možnosť, ako prejsť do protismeru. V zákrute, a nielen tam, je to však nebezpečné. Foto: Stela Krausová

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 878
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 404
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 147
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 264
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 594
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 060
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 915
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 603
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu