STARÁ ĽUBOVŇA. Za cestovanie platíme od prvého januára viac. Záleží na tarifných podmienkach, to znamená, koľko kilometrov precestujeme.
Ľudia sa sťažujú
"Náklady neustále stúpajú, s tým asi nenarobíme nič. Do práce a naspäť precestujem tridsať kilometrov. Pre mňa to znamená denne 24 centov viac ako doteraz. Ak to spočítame, mesačne je to okolo päť eur. A to som nehovorila ešte o cestovných nákladoch pre moje deti," posťažovala sa Klára J., ktorú sme stretli v priestoroch stanice.
"Používam čipovú kartu, ale cena išla aj tak hore. Predtým ma lístok do Hniezdneho vyšiel 35 centov, teraz stojí 40. Tí, čo nemajú čipovú kartu, však platia stále rovnako po 50 centov," povedala Janka z neďalekej obce.
Ceny v mestskej doprave sa nemenili
Ceny stúpli aj na diaľkových linkách. Bus Karpaty prevádzkuje dve. Väčšina cestujúcich však využíva prímestskú dopravu, to znamená do vzdialenosti sto kilometrov. Ľudia pri základnom cestovnom do 17 kilometrov zmeny nepocítili. Lístok stojí v takých prípadoch rovnako. Suma pri čipových kartách je však na rovnakých vzdialenostiach vyššia. Tabuľky hovoria aj o tarifných pásmach. Z ich jednotlivých položiek vyplýva, že celková cena išla nahor v rozmedzí medzi piatimi až sedemnástimi centami.
Staroľubovňanov však môže tešiť aspoň fakt, že ceny mestskej hromadnej dopravy sa oproti predchádzajúcemu obdobiu nemenili.
Fakty
Kto určuje ceny cestovného
V prímestskej autobusovej doprave určuje cestovné vyšší územný celok (Prešovský samosprávny kraj - PSK). Robí tak na základe dohody s prepravcom. Čo bolo dôvodom nedávneho zvyšovania? "Dôvodom je neustále klesajúci počet prepravovaných osôb, čo spôsobuje stále nižšie tržby, pričom náklady na dopravu neustále narastajú. Náklady na zabezpečenie dopravy zvyšuje inflácia, cena nafty, zavedenie mýta či zvýšenie DPH z 19 na 20 percent," vysvetlila Veronika Fitzeková, hovorkyňa PSK. Podľa nej viac ako 50 percent cestujúcich však využíva zľavnené cestovné.
"PSK pristúpil k viacerým opatreniam. Jedným z nich je aj zníženie počtu kilometrov vo verejnom záujme o štyri percentá. V roku 2011 si PSK objedná od dopravcov o 1,2 milióna kilometrov menej. Kým v roku 2010 podniky SAD najazdili 29,4 milióna kilometrov, budúci rok to bude 28,2 milióna," uviedla hovorkyňa.
Podľa Fitzekovej sa spoje do koncových obcí rušiť nebudú. "Redukovali sa paralelné spoje v dopravných uzloch a prístavné (obslužné) kilometre. Všetky zmeny boli prekonzultované na parciálnych poradách v jednotlivých regiónoch spolu so starostami," poznamenala V. Fitzeková.
Celkovo nepriaznivú situáciu chce PSK zastaviť aj ďalším opatrením, a to optimalizáciou cestovného. "Upravilo sa hlavne v rámci dopravných alebo čipových kariet. Ide o zníženie vysokého rozdielu medzi normálnym cestovným a cestovným z dopravných kariet. Z 18 tarifných pásiem sa základné cestovné zvyšuje v šiestich tarifách, z toho v piatich o päť centov a v jednej o desať centov," poznamenala V. Fitzeková. Ako dodala, cestovné v rámci dopravných kariet sa zvyšuje v každej tarife. "Aj napriek tomuto opatreniu zostáva cestovné v prímestskej autobusovej doprave najnižšie na celom Slovensku," skonštatovala hovorkyňa PSK.
rin
Prehľad tarifných podmienok cestovného
Tarifná vzdialenosť v km Obyčajné cestovné v eurách (cena pred zdražením) Obyčajné cestovné z čipovej karty (cena pred zdražením)
0 - 4 0,50 (0,50) 0,40 (0,35)
5 - 7 0,55 (0,55) 0,45 (0,37)
8-10 0,70 (0,70) 0,60 (0,53)
11-13 0,85 (0,85) 0,75 (0,65)
14-17 1,00 (1,00) 0,90 (0,78)
18-20 1,20 (1,10) 1,00 (0,90)
21-25 1,35 (1,30) 1,25 (1,08)
26-30 1,60 (1,60) 1,50 (1,40)
31-35 1,85 (1,80) 1,75 (1,60)
36-40 2,00 (1,95) 1,90 (1,75)
41-45 2,15 (2,10) 2,05 (1,90)
46-50 2,40 2,40) 2,30 (2,15)
51-55 2,60 (2,55) 2,50 (2,40)
56-60 2,80 (2,80) 2,70 (2,55)
61-70 3,10 (3,10) 3,00 (2,90)
71-80 3,45 (3,45) 3,35 (3,25)
81-90 3,95 (3,95) 3,85 (3,82)
91-100 4,40 (4,40) 4,30 (4,20)
rin
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.