silné argumenty.
TATRANSKÁ LOMNICA. Železniční odborári zverejnili pracovný zoznam tratí, ktoré chcú železnice zrušiť, aby znížili 19-miliónovú stratu. Tatranci tvrdia, že trať Tatranská Lomnica - Studený Potok je špecifická a s návrhmi na zrušenie niektorých iných tratí sa nedá vôbec porovnávať.
Hodina verzus polhodina
"Vlakom sa do Popradu človek z Lomnice dostane najrýchlejšie a najlacnejšie. Vnímame ju ako nenahraditeľnú a návrh za nelogický," hovorí Bibiana Dzurillová z petičného výboru za zachovanie trate.
Kým cesta vlakom do Popradu trvá v priemere od 23 do 29 minút, električkou je to takmer hodina. Oproti autobusom je zase cena takmer o 40 percent nižšia. Autobusy do Popradu z Tatranskej Lomnice premávajú cez Smokovce, čo je oproti Studenému Potoku dlhšia trasa.
Dzurillová dodáva, že vlak je kľúčový i z hľadiska turistického biznisu vo Vysokých Tatrách. "Využíva ho množstvo turistov. Zrušenie ide proti rozvoju cestovného ruchu, ktorý je v kríze. Železnice hovoria, že by spoj možno zachovali počas sezóny. Kedy však tá končí a začína?" pýta sa Dzurillová.
Súhlasí s ňou prevádzkovateľ ubytovne Biela Stopa Viliam Petrík.
"Z hľadiska turizmu linku určite nie je vhodné zrušiť. Aj keď jej zánik by pre naše aktivity nebol fatálnym úderom," povedala zase Katarína Šarafínová zo spoločnosti TMR.
Vlak využívajú aj obyvatelia Popradu a Kežmarku na denné výlety do Tatier.
"Nútia používať autá"
"Nie je pravda, že vlakom ľudia nechodia. Ranné a večerné spoje sú plné. Niektoré počas dňa, samozrejme, nie. Často sú tam však zle nastavené prípoje," hovorí obyvateľka Tatranskej Lomnice Júlia Dancáková.
"To teraz zrušíme svet... Tento vlak používam dvadsať rokov," hovorí Mária Budzáková.
"Takéto aktivity ľudí prinútia využívať autá. Záujem štátu by mal byť však opačný, čo najmenej áut," myslí si Jaroslav Zobra.
Podľa jedného železničiara, obsluhujúceho daný vlak, návrh na zrušenie nemá ekonomické zdôvodnenie. "Táto linka určite na zrušenie nie je. Úplne zisková nebude nikdy, to nie, ale to nie sú železnice nikde v Európe. Za čo sa stávajú rýchlostné vlaky? Je to jedna z mála vecí, na ktoré ma prispievať štát," myslí si železničiar. Podľa neho v prípade lomnickej linky by stačilo upraviť grafikon, ktorý je teraz nastavený "nešikovne", a záujem o linku by ešte stúpol.
Buzinkay: Čakáme na pripomienky
Zrušením linky by bol od sveta verejnou dopravou odrezaný golfový areál vo Veľkej Lomnici. Rovnako by sa značne obmedzil prístup do lokality Eurocamp, v ktorom sa po veľkej investícii zakrátko navýši kapacita lôžok o niekoľko stovák. Autobusy do Tatranskej Lomnice totiž väčšinou chodia cez susednú dedinu Starú Lesnú a Eurocamp obchádzajú.
Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Alexander Buzinkay hovorí, že zoznam je len pracovný návrh, ktorý čaká na pripomienky. "Trať do Studeného Potoka je sezónne veľmi nárazová, niekedy sú vlaky plné, inokedy nie. Jedna z možností je, že sa počet spojov zníži len sezónne," povedal Buzinkay. Podľa neho železnice zverejnia čísla vyžívania jednotlivých tratí.
Proti zrušeniu trate je aj Obvodný úrad v Poprade. Jeho prednosta Milan Baran sa o argumentoch proti zrušeniu chystá rokovať s poslancami národnej rady.
Petícia. Bibiána Dzurillová hovorí, že podpisy pribúdajú zo všetkých strán. Foto: toti
POZNÁMKA
"Horšie ako v komunizme"
Hovoriť v situácii, keď železnice počas roka v osobnej doprave vytvoria stratu 19 miliónov eur, ktoré nakoniec zrejme zaplatíme všetci z našich daní, nezrušme žiadny spoj ani trať, by bolo veľmi hlúpe.
Proti každému návrhu zrušenia sa zdvihne odpor. Aj na trati, kde do vlaku pravidelne nasadá naozaj len jeden cestujúci. Argumenty v prípade Tatranskej Lomnice naznačujú, že tu by dôvody zachovať trať mohli predsa len presahovať argumenty za zrušenie. A možno dokonca výrazne. Preto platí, trikrát meraj, raz rež. Najmä ak sa reže od stola v ďalekej Bratislave.
Jeden z rušňovodičov spomínanej tatranskej linky nám povedal mimo záznam: "Trať je ekonomicky perspektívna. Stačilo by len jednoducho upraviť grafikon, ktorý je teraz nastavený veľmi nešikovne, niekedy až nezmyselne a záujem cestujúcich by sa zvýšil." Zároveň však hneď dodal: "V našej firme je to horšie ako za komunizmu. Ak niekto príde s dobrým nápadom alebo iniciatívou, tí hore ho hneď zastavia a odsunú," povedal železničiar.
Posúdiť, či má pravdu alebo nie, by mohla podrobnejšia analýza. Skutočnosť, že vlak z Tatranskej Lomnice do Popradu je oproti autobusu a električke najrýchlejší a zároveň najlacnejší a predsa nie stále vyťažený, však naznačuje, že železničiar sa nemusí vôbec mýliť. Niekedy možno stačí málo. Popracovať na malých, ale precíznych úpravách a rušiť možno nebude treba.
Tomáš Tišťan
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.