Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Tatranci: Zrušiť vlak do Popradu je nezmysel

Trať Tatranská Lomnica - Studený Potok sa ocitla na zozname železničných spojov, ktoré by mali od 6. marca zaniknúť. Tá najväčšiu tatranskú osadu napája ďalej na Poprad. Proti zrušeniu trate sa dvíha vlna odporu. Podľa petičného výboru za zachovanie stoja

Vlak verzus električka. Do Popradu z Lomnice cesta električkou trvá hodinu, vlakom len 30 minút.Vlak verzus električka. Do Popradu z Lomnice cesta električkou trvá hodinu, vlakom len 30 minút. (Zdroj: toti)

silné argumenty.

TATRANSKÁ LOMNICA. Železniční odborári zverejnili pracovný zoznam tratí, ktoré chcú železnice zrušiť, aby znížili 19-miliónovú stratu. Tatranci tvrdia, že trať Tatranská Lomnica - Studený Potok je špecifická a s návrhmi na zrušenie niektorých iných tratí sa nedá vôbec porovnávať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hodina verzus polhodina

"Vlakom sa do Popradu človek z Lomnice dostane najrýchlejšie a najlacnejšie. Vnímame ju ako nenahraditeľnú a návrh za nelogický," hovorí Bibiana Dzurillová z petičného výboru za zachovanie trate.

Kým cesta vlakom do Popradu trvá v priemere od 23 do 29 minút, električkou je to takmer hodina. Oproti autobusom je zase cena takmer o 40 percent nižšia. Autobusy do Popradu z Tatranskej Lomnice premávajú cez Smokovce, čo je oproti Studenému Potoku dlhšia trasa.

Dzurillová dodáva, že vlak je kľúčový i z hľadiska turistického biznisu vo Vysokých Tatrách. "Využíva ho množstvo turistov. Zrušenie ide proti rozvoju cestovného ruchu, ktorý je v kríze. Železnice hovoria, že by spoj možno zachovali počas sezóny. Kedy však tá končí a začína?" pýta sa Dzurillová.

Súhlasí s ňou prevádzkovateľ ubytovne Biela Stopa Viliam Petrík.

"Z hľadiska turizmu linku určite nie je vhodné zrušiť. Aj keď jej zánik by pre naše aktivity nebol fatálnym úderom," povedala zase Katarína Šarafínová zo spoločnosti TMR.

Vlak využívajú aj obyvatelia Popradu a Kežmarku na denné výlety do Tatier.

SkryťVypnúť reklamu

"Nútia používať autá"

"Nie je pravda, že vlakom ľudia nechodia. Ranné a večerné spoje sú plné. Niektoré počas dňa, samozrejme, nie. Často sú tam však zle nastavené prípoje," hovorí obyvateľka Tatranskej Lomnice Júlia Dancáková.

"To teraz zrušíme svet... Tento vlak používam dvadsať rokov," hovorí Mária Budzáková.

"Takéto aktivity ľudí prinútia využívať autá. Záujem štátu by mal byť však opačný, čo najmenej áut," myslí si Jaroslav Zobra.

Podľa jedného železničiara, obsluhujúceho daný vlak, návrh na zrušenie nemá ekonomické zdôvodnenie. "Táto linka určite na zrušenie nie je. Úplne zisková nebude nikdy, to nie, ale to nie sú železnice nikde v Európe. Za čo sa stávajú rýchlostné vlaky? Je to jedna z mála vecí, na ktoré ma prispievať štát," myslí si železničiar. Podľa neho v prípade lomnickej linky by stačilo upraviť grafikon, ktorý je teraz nastavený "nešikovne", a záujem o linku by ešte stúpol.

SkryťVypnúť reklamu

Buzinkay: Čakáme na pripomienky

Zrušením linky by bol od sveta verejnou dopravou odrezaný golfový areál vo Veľkej Lomnici. Rovnako by sa značne obmedzil prístup do lokality Eurocamp, v ktorom sa po veľkej investícii zakrátko navýši kapacita lôžok o niekoľko stovák. Autobusy do Tatranskej Lomnice totiž väčšinou chodia cez susednú dedinu Starú Lesnú a Eurocamp obchádzajú.

Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Alexander Buzinkay hovorí, že zoznam je len pracovný návrh, ktorý čaká na pripomienky. "Trať do Studeného Potoka je sezónne veľmi nárazová, niekedy sú vlaky plné, inokedy nie. Jedna z možností je, že sa počet spojov zníži len sezónne," povedal Buzinkay. Podľa neho železnice zverejnia čísla vyžívania jednotlivých tratí.

Proti zrušeniu trate je aj Obvodný úrad v Poprade. Jeho prednosta Milan Baran sa o argumentoch proti zrušeniu chystá rokovať s poslancami národnej rady.


Petícia. Bibiána Dzurillová hovorí, že podpisy pribúdajú zo všetkých strán. Foto: toti

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 825
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 344
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 146
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 262
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 733
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 027
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 873
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 523
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu