ky trik.
POPRAD. Monika Mačáková a Lukáš Furcoň zľavám v domácich obchodoch zásadne neveria a ignorujú ich. "Keď si pozriem konečnú cenu, o zľave ťažko hovoriť. Ide len o nafúknuté percentá, ako ľudí prilákať," myslí si Furcon.
Jeho priateľka Monika nedávno strávila niekoľko mesiacov v nemeckom Mannheime: "Tam sú skutočné zľavy, naozaj značkové tričká po tri eurá, šaty za päť. Navyše, výpredaje tam majú atmosféru, ľudia sa do nich hrnú. Po tejto skúsenosti inak, ako ignorovať domáce výpredaje, sa nedá."
Janka Potocká je k našim obchodníkom zmierlivejšia, letným zľavám v neskorú jeseň sa teší.
"Ak cenu znížia o 50 percent, je to fajn. Ľudia nie sú hlúpi, výhodnosť ceny vedia ľahko posúdiť."
Chcú vyprázdniť sklady
Jedným z obchodov, ktoré ponúkajú vo výpredaji letné modely, je Sport Rysy. Peter Paško zo spoločnosti vysvetlil, že dôvodom je snaha uvoľniť skladové kapacity, aby sa vytvoril priestor na modely novej sezóny. Tie sa môžu od starších odlišovať jednak farbami, strihmi, ale najmä pri športovom oblečení aj technologickými inováciami.
Podľa Pašku niektorí zákazníci vyslovene chcú len to najnovšie, iní sú výpredajoví fanatici. Nemyslí si, že rozdiel medzi zľavami v Rakúsku a u nás je obrovský: "Ak je, tak preto, že výrobcovia si s tamojšími obchodmi dohodnú lepšie ceny. Pre niektorých sme stále tí z východnej Európy."
Šťastie majú vysokí a nízki
V predajniach Exisport mali letné výpredajové veci ešte minulý týždeň, dnes ponúkajú už len kolekciu jeseň a zima. "Tiež nám šlo o vyprázdnenie skladového miesta," povedal vedúci predajne.
V predajni detského oblečenia v nákupnom centre Max letný výpredaj ukončili ešte v strede septembra. "Každý obchod volí vlastnú stratégiu. Veľká časť sa začína už v auguste a v októbri má už len jesenné a zimné veci," povedala predavačka Lenka.
V predajni InterSport letný tovar leží na jednom regáli. "Pri výpredajoch majú šťastie najmä veľmi vysokí a malí ľudia, teda netradičné čísla. Ľudia priemerného vzrastu si ich už neužijú," hovorí predavačka Oľa.
Kachaľa: Na percentá nepozerám nikdy
Letné modely visia aj na vešiaku predajne termooblečenia Romana Kachaľu. Ten ale hovorí, že zľavy programovo nepoužíva: "Predávame drahší značkový tovar, pri ktorom ľudia o zľavy ani nemajú záujem. Skôr by ich hnevalo, že vec si kúpili za sto eur a o týždeň by svoj tovar videli za 50."
Kachaľa si myslí, že zľavami môžu byť zákazníci aj oklamaní a niektoré obchody tento trik využívajú. "Pre mňa preto percento zľavy nehrá vôbec žiadnu úlohu a nikdy naň nehľadím. Zhodnotím cenu ako takú, či je dobrá alebo zlá," povedal Kachaľa.
Pripúšťa, že ako človek od fachu má v tomto oproti bežným ľuďom výhodu a viac schopností: "Je zase ale veľa žien, ktoré do obchodov chodia i každý deň a tie cenu tiež vedia dobre posúdiť."
Tak či onak, faktom ostáva, že z časti zákazníkov pod Tatrami sa stávajú maniaci na zľavy a iní si naopak radšej kupujú len drahší tovar.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.