V súvislosti s poškodením vozovky sa skloňovalo najmä predčasné odovzdanie diaľnice do užívania pred voľbami, ako aj nevhodný systém odvodňovania. Minister potvrdil pokračovanie výstavby diaľnic.
SPIŠSKÉ PODHRADIE. Úsek diaľnice D1 Jablonov - Studenec dali do predčasného užívania začiatkom júna tohto roka, teda tesne pred parlamentnými voľbami. V priebehu mesiaca sa na oblúkovom moste objavili prvé výtlky. Vzápätí sa ozvali kritické hlasy, že "kvalitu" diaľnice ovplynil predvolebný politický tlak na urýchlenie jej odovzdania do užívania.
Výtlky diaľnicu zatvorili
Začiatkom augusta sa uskutočnili prvé opravné práce na vozovke, odvodnenie podpovrchovej vrstvy mostovky. Ďalšie výtlky prejazd diaľnicou od polovice septembra úplne uzavreli. Vodiči k tunelu Branisko museli jazdiť po pôvodnej ceste 1/18 na niekoľkokilometrovom úseku.
Nový šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Alan Sitár uviedol, že financovanie opravných prác je v réžii zhotoviteľa stavby Doprastavu: "Záruka na dielo je päť rokov, rieši sa to v rámci reklamácie. Veríme, že sa podobné problémy nezopakujú a chceme sa im vyhnúť aj pri ďalšej výstavbe tohto úseku."
Ako zdôraznil, problémy spôsobil nevhodne zvolený systém odvádzania vody z povrchu mostnej vozovky. Nový by ho už mal odstrániť. Potvrdil, že rýchla práca na výstavbe mohla byť jedným z faktorov, ktoré spôsobili problémy.
Podľa výrobno-technického riaditeľa Doprastavu Alexandra Menyhárta výstavba zanedbaná nebola. "Použil sa prvok, ktorý nesplnil očakávanú funkciu. Jednoducho povedané, materiál použitý na odvodňovanie neodvádzal vodu, iba ju do seba nasával. Tak došlo k poškodeniu. Ide o materiál, ktorý sa normálne pri takýchto stavbách vo svete využíva. Bohužiaľ, tu sa neosvedčil. Použil sa preto iný systém odvodnenia," vysvetlil.
A. Menyhárt odmietol politický tlak predchádzajúci odovzdaniu diaľnice do užívania. "Boli dané súťažné podklady, zmluvný termín. V zmluve nie je nič písané o voľbách. Stavbu sme odovzdali v zmluvnom termíne do predčasného užívania. Termín samotného odovzdania stavby je november 2011," komentoval.
Figeľ: Diaľnice staviame ďalej
Ján Figeľ včera vyjadril nádej, že problémy sa nezopakujú. Na otázku, či sa pod ne podpísalo tak často skloňované predčasné užívanie diaľnice v predvolebnom termíne, odpovedal, že išlo o súbeh viacerých faktorov: "Tak rýchlo postavenú diaľnicu doviedli do stavu, že bola aj veľmi rýchlo zatvorená. Veľmi dôležité dielo utrpelo časovým tlakom. Práca chvatná, málo platná. Učí nás to história i otcovia. Výstavba kontraktovaná na 15 a ukončená za 10 mesiacov je toho dôkazom," zdôraznil.
Minister potvrdil pokračovanie výstavby diaľnic. Na stole sú dohody o začatí výstavby ďalšej časti diaľničného úseku v časti Studenec, v novembri prebehne výberové konanie aj na výstavbu úseku pri Levoči. Pribudne tak ďalších viac ako 20 kilometrov diaľnice na Spiši.
Minister J. Figeľ. Vyhlásil, že diaľnice sa budú stavať ďalej. Aj na Spiši. foto: šim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.