Najviac zničený most v Orlove zostane stále neprejazdný.
POPRAD/ORLOV. Ľudia z dotknutých oblastí sa dobrých správ o oprave mostov zrejme tak skoro nedočkajú. Plánované financie pre Správu ciest Prešovského samosprávneho kraja (PSK) totiž ani zďaleka nezohľadňujú skutočné potreby. Je pravdepodobné, že opravy ciest a mostov sa rozložia na obdobie štyri-päť rokov.
Spadnutý most v Orlove chodci používajú
Najväčšiu škodu narobila voda na moste v Orlove ponad rieku Poprad. Dnes je pre dopravu absolútne nepoužiteľný. Podľa tunajšieho starostu sa celá situácia iba zhoršila.
"Musíme chodiť cez most v Plavči. Najmä starší ľudia, ktorí potrebujú zájsť do strediskovej obce Ľubotín, si potom musia viac priplácať za autobus. Pri zničenom moste sa hrávajú deti, čo môže byť nebezpečné. Z fabrík či za nákupmi cezeň pešo denne prechádza niekoľko desiatok ľudí. V zime tu nebude možná údržba, chceli by sme vedieť, ako to bude potom," vysvetlil aktuálne problémy starosta Orlova Peter Timčko (nez.).
Župan Orlovčanom neodpovedal
Ľudia v Orlove nevedia, ako sa situácia s mostom u nich vyvinie. Nik z kompetentných PSK ich totiž neinformoval.
"Hoci most nie je v našej kompetencii, ľudia často vinia mňa a poslancov, že veci neriešime. Aj preto som sa obrátil listom na predsedu PSK Petra Chudíka. Chceli sme len vedieť, či sa s mostom niečo plánuje alebo nie. Chápem, že peniaze nie sú a sú aj iné priority. Nikto ma však nekontaktoval," povedal starosta.
Niektoré mosty vyriešia
Šéf Správy a údržby ciest PSK Vladimír Kozák nám povedal, že most v Orlove v tomto roku s určitosťou neopravia: "Sú potrebné obrovské náklady. Most je spadnutý tak hlboko, že ho nebude možné zdvihnúť. Hľadáme riešenie."
O čosi radostnejší by mali byť v Jakubanoch. Poškodený most, ktorý v súčasnosti nahrádza pontónový, by chceli do zimy sprejazdniť. "Dať ho do použiteľného stavu bude robota o technickom ume," povedal V. Kozák.
V Novej Ľubovni, podobne ako v Plavči, chcú posunuté piliere na zničených mostoch zodvihnúť do pôvodného stavu.
Most v Jurskom a zrejme aj v Sulíne zostane v najbližšom období nahradený pontónovým.
Na nový most si budú musieť počkať aj v Pustom Poli, kde ostáva provizórne riešenie. Čakať sa bude aj v Holumnici.
Opravy zrejme rozložia na päť rokov
Podľa hovorkyne PSK Veroniky Fitzekovej nikto dnes nevie povedať, kedy budú poškodené mosty opravené a plne prejazdné. "Dôsledky povodní a odstraňovanie škôd si vyžadujú finančné krytie okolo 25 miliónov eur. Uvedená čiastka vysoko prekračuje plánované finančné prostriedky pre Správu a údržbu ciest PSK a je nutné ju rozložiť minimálne na obdobie 4-5 rokov."
Ako dodala, peniaze chcú získavať z európskych fondov, pričom môžu uvažovať aj o úveroch či PPP projektoch. "Očakávame však pomoc aj od slovenskej vlády," poznamenala V. Fitzeková.
Podľa nej sú prioritné zabezpečenia prístupov do všetkých obcí, ktoré povinne stanovuje cestný zákon.
Poškodené mosty pod Tatrami
V Prešovskom kraji poškodilo najviac mostov v okresoch Stará Ľubovňa a Kežmarok.
Most Orlov - spadnutá mostná konštrukcia do toku, náklady na záchranné a zabezpečovacie práce a odstránenie škôd sú vyčíslené na 2,3 milióna eur
Most Jakubany - spadnutá mostná konštrukcia do toku, treba 1,6 milióna eur
Most Jurské - podmytý most, piliere, prepadnutá prechodová doska, 450-tisíc eur
Most Nová Ľubovňa - pokles mostnej konštrukcie na strednej opore, 360-tisíc eur
Most Plaveč - pokles mostnej konštrukcie, 340-tisíc eur
Most Pusté Pole - odplavená konštrukcia mosta, 320-tisíc eur
Most Holumnica č. 2 - 300-tisíc eur
Most Kežmarok - poškodená mostná konštrukcia, 80-tisíc eur
Most Holumnica č. 5 - treba spracovať projektovú dokumentáciu
Most Sulín - treba spracovať projektovú dokumentáciu
Most Ihľany - treba spracovať projektovú dokumentáciu
Zdroj: PSK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.