Železnice tvrdia, že domček posunúť nemôžu.
POPRAD. Vodič Stanislav Dubík pokladá križovatku za najnebezpečnejšiu v celom okrese: "Pri ceste autom volím radšej dlhšiu obchádzku, čím strácam benzín aj čas. Chodiť tade pravidelne znamená vyrábať si šediny."
Križovatka tvaru T vo Veľkej Lomnici spája hlavný ťah z Popradu do Kežmarku s cestou do Vysokých Tatier. Súbežne s hlavným ťahom vedie železničná trať.
Problém má vodič prichádzajúci z Tatranskej Lomnice. Pri vstupe na hlavnú cestu musí dať prednosť v jazde. Pri zisťovaní, či neprichádza auto z ľavej strany od Kežmarku, mu vo výhľade bráni železničná kocka. Takzvaný reléový domček, ktorým sa obsluhujú závory.
Ocitajú sa na koľajniciach
Keď vodič zastane pred železničnými závorami, kde je stopka, zľava toho veľa nevidí. "Vodiči intuitívne, najmä tí, čo miesto nepoznajú, idú viac dopredu, aby si zlepšili výhľad. To už ale stoja časťou auta pod závorami. Odhadujem, že každé desiate auto na koľajach zastane aj celé. Pre hustú premávku sa neraz na cestu dostať nemôže, ostane na koľajach a závory sa môžu hocikedy spustiť. Hrozí zrážka s vlakom, ktorá môže mať fatálne dôsledky," vysvetlil nám vodič Milan z Veľkej Lomnice.
Miestni žiadajú okamžitú nápravu. "Prečo by tá kocka nemohla byť ďalej, aby nezacláňala? Pomohol by i ďalší pruh," myslí si Milan.
Železnice: Nedá sa
Železnice Slovenskej republiky označujú takéto riešenie za nemožné. Podľa nich domček kvôli káblom, ovládacím prvkom a obsluhe priecestia zamestnancom v prípade núdze musí byť presne v tejto vzdialenosti. "Posunúť ďalej sa nedá," tvrdia.
Čo si majú počať vodiči, ktorí sa postavia pod závory a ostanú tam visieť, lebo ich hustá premávka nepustí na hlavnú cestu?
"Stáť pod závorami sa síce nesmie, ale technika počíta s mimoriadnymi situáciami, napríklad že autu vypne motor a ostane na koľajach. Závory sú z takého materiálu, že auto neprerazia. Vyšším rizikom je už prichádzajúci vlak," pripustila hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.
Expert: Semafory
S možným riešením prichádza dopravný expert Jozef Drahovský: "Na križovatku by sa osadila svetelná signalizácia. Pár minút pred spustením závor by sa stopla premávka na hlavnej ceste, aby sa na ňu mohli dostať autá prichádzajúce od Tatier."
Podľa neho by to stálo do 5 000 eur. Stanovisko správcu cesty, či by bol ochotný pristúpiť k takémuto riešeniu, sa nám do uzávierky získať nepodarilo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.