Júnová povodeň sa podpísala pod obmedzenia, či prerušenia dopravy na viacerých železničných tratiach. Kým pri väčšine z nich išlo o krátkodobé prerušenie, na trati Spišské Podhradie – Spišské Vlachy platia dopravné obmedzenia dodnes. Povodeň tu poškodila železničný násyp aj most, po ktorom jazdí miestna lokálka. Tú využívajú nielen domáci, ale aj turisti na ceste ku Spišskému hradu. Zničený oceľový most dnes stojí na podpornej konštrukcii na lúke, vedľa trate. Práce na oprave úseku pokračujú. Kým neskončia, nebude motoráčik na trati 187 premávať. Cestujúci zatiaľ využívajú autobusy aj taxíky.
SPIŠSKÉ VLACHY/SPIŠSKÉ PODHRADIE. Rozbúrená voda rieky Hornád hneď na začiatku jednokoľajovej trate v Spišských Vlachoch poškodia 34 metrov dlhý most, vzala násyp v dĺžke približne 30 metrov. Veľkotonážny žeriav iba niekoľko dní po povodni nadvihol poškodený most, vybral ho z trate, z podmytej podpory a preložil na vopred pripravenú podpornú konštrukciu. Ako nám potvrdila Martina Pavliková zo slovenských železníc, most odvtedy čaká na ďalšiu diagnostiku. Jednoducho povedané, ide o zisťovanie rozsahu jeho poškodenia, resp. rozhodovanie o jeho osadení po oprave.
"Keďže Železnice Slovenskej republiky takýto veľkotonážny žeriav nevlastnia, bolo potrebné objednať ho z externého prostredia. Náklady sa vyšplhali na 65-tisíc eur. Nasledovala sanácia podmytej opory. V týchto dňoch bude zvolané komisionálne stretnutie, za účelom dojednania ďalšieho postupu opravných prác," upresnila M. Pavliková.
Ako zdôraznila, most sa po diagnostikovaní vráti do osi koľaje. Postup prác, ako aj výška ďalších finančných prostriedkov, budú známe až po dohodnutí technického postupu opráv.
Autobusom alebo taxíkom
Motorová Hanička na deväťkilometrovej trati začala medzi dvoma najmenšími mestami v tejto časti spišského regiónu premávať pred 116 rokmi. Prežila aj rušenie niektorých lokálok. Denne sa ňou v oboch smeroch odvezú desiatky cestujúcich. V súčasnosti premáva šesť párov vlakov.
"Vlakom jazdím trikrát do týždňa. Z Levoče prídem autobusom do Spišského Podhradia a odtiaľ vlakom zo Spišských Vlách. Teraz, keď nepremáva, mám sťaženú cestu do práce. Kombinujem autobusy alebo niekedy sa odveziem aj autom. Dúfam, že vlak čoskoro začne jazdiť. Myslím si, že to komplikuje život viacerým cestujúcim," skonštatoval Marek Flánsky.
Do Spišských Vlách sa vlakmi dostanú aj turisti zo smerov Bratislava a Košice. Tu vystúpia a pokračujú práve motorovým vlakom do Spišského Podhradia. Tam vystúpia v stanici, ktorá je doslova pod touto kultúrnou pamiatkou. "Vlakom som sa k hradu doviezol už niekoľkokrát. Sám alebo s rodinou. Keď som sa dozvedel, že momentálne nepremáva, museli sme si zvoliť iný spôsob dopravy. Ale trvalo nám to dlhšie," uviedol Jakub Slaný, ktorý cez dovolenku často chodieva na Spiš.
Cestujúci zo Spišských Vlách do Spišského Podhradia v súčasnosti využívajú autobusové spojenie medzi mestami. Zo spišskovlašskej stanice je to však poriadny kus cesty do centra mesta k autobusu. Ako sme sa dozvedeli, niektorí využívajú aj taxíky.
Most v decembri
Zaujímali sme sa, kedy bude motoráčik znova premávať. Dokedy potrvá dopravné obmedzenie. Poľa slov M. Pavlikovej, už koncom tohto mesiaca železnice vybudujú pred mostom v smere od Spišského Podhradia sypané nástupište. "Po dohode so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a. s., bude začatá prevádzka na trati Spišské Vlachy - Spišské Podhradie po most," zdôraznila M. Pavliková. Ako dodala, samotný most plánujú dať do prevádzky v decembri.
Odstavený most. V týchto dňoch stojí na podpere vedľa zničenej trate. Do konca augusta pred týmto úsekom pribudne sypané nástupište.
Foto: šim
Snímka vznikla iba pár dní po ničivej vode, tá most vyvrátila, koľajnice vytrhla a násyp odplavila.
Foto: festo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.