POPRAD. "Vedúca predajne prišla ku mne a pred cudzími ženami vyhŕkla, aby som s ňou šla do skladu, a ukázala jej kabelku. Začala sa mi hrabať v mojich súkromných veciach," rozhorčila sa 24-ročná manažérka. V kabelke mala lesk na pery, ktorý si kúpila úplne inde. "Predavačka zisťovala, či im nechýba. Samozrejme, že nie, lebo bol môj."
Vedúca predavačka jej vraj povedala, že ju už dlhodobo sledujú: "Tvrdila mi, že zakaždým, keď odídem, im chýbajú veci a predavačky sa musia na chýbajúci tovar skladať z vlastných výplat." Všimla si, že na ňu predavačky zazerajú. "Myslela som si, že sa dívajú, ako som oblečená." Ani v najhoršom sne by jej však nenapadlo, že ju pokladajú za zlodejku. "Dotkli sa mojej cti a hrozne ma urazili. V živote som nič neukradla." Predavačka si podozrenie údajne neoverila na videozáznamoch zo Stanislaviných mnohých nákupov.
Čo hovorí firma
Vedúca predajne sa odmietla vyjadriť, bratislavská centrála poslala stanovisko: "Zákazníčka nebola obvinená z krádeže. Vedúca na základe prenosu z kamerového systému vyšla do predajne a požiadala ju, aby s ňou išla do kancelárie. Zároveň ju požiadala, či jej môže v zadnej miestnosti ukázať obsah kabelky, s čím súhlasila. Ak by takúto žiadosť odmietla, vedúca by jej nemohla prezrieť obsah kabelky. Odohrala sa to v diskrétnosti, nevyvolalo to žiadnu pozornosť iných osôb, čo vieme podložiť kamerovým záznamom. Vedúca urobila, čo bolo v jej právomoci. Vedenie našej spoločnosti nemá dôvod voči nej vyvodzovať akékoľvek dôsledky."
Firma tvrdí, že vedúca sa hneď na mieste ospravedlnila zákazníčke za nedorozumenie, a tým pádom to považujú za dostatočne vybavené. S. Štefková tvrdí, že predavačka sa jej neospravedlnila.
Zákazníčky majú strach
Zákazníčky majú z podobných nepríjemností strach. "To sa mám teraz klepať, že mi začnú prehrabávať kabelku a vyrobia mi hanbu pred ľuďmi na sto rokov?" pýta sa Popradčanka Lucia Helebrandtová.
"Je to hrozné, predavačky za nami chodia ako supy. Človek sa niekedy cíti veľmi nepríjemne," uviedla Janka R.
Ako postupovať
- Od advokátky Martiny Beňovej sme sa dozvedeli, že predavačky nemajú právo hrabať sa v súkromných veciach, ak na to zákazník nedá súhlas. Môžu však privolať políciu, ktorá už veci prezrieť môže.
- A čo, ak vás obvinia z krádeže? "Krivým obvinením obchodník zasahuje do ochrany osobnosti zákazníka, ktorý má nárok na ospravedlnenie. Ak by mu to nestačilo, môže si nárokovať aj finančné odškodnenie," doplnila advokátka.
- Ak predavači ohrozia česť a dôstojnosť človeka obvinením z krádeže pred inými osobami, ľudia majú nárok aj na verejné ospravedlnenie. "V priestore, kde sa to stalo, by mali na dvere vyvesiť oznam, v ktorom sa verejne ospravedlnia. Dotknutí môžu podať aj trestné oznámenie za trestný čin ohovárania, riešili by to potom orgány činné v trestnom konaní," povedala Beňová.
Marie Melníková
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.