Tento problém vo svete už roky úspešne rieši integrovaná doprava. Pomohla by aj Tatrám a okoliu?
VYSOKÉ TATRY/POPRAD. "Teraz mi zrušili električkový spoj do Popradu, a tak musím do práce vstávať o hodinu skôr. Nič iné nejde, je to veľká časová diera," horekuje Richard H. z Dolného Smokovca.
Emil Blaško z Tatranskej Lomnice má podobné skúsenosti: "Z Lomnice od jedenástej do pol druhej do Popradu nejde nič. Pritom ráno si môžete vybrať autobus, vlak alebo električku. S vymýšľaním cestovných poriadkov si veľkú námahu veru nedali."
Recept?
Podľa niektorých expertov receptom 21. storočia na takéto problémy je systém kombinovanej dopravy.
"Každý takýto systém treba nastaviť podľa lokálnych podmienok. Všeobecne však cestujúci profitujú z jednotného lístka, cestovného poriadku a ceny," hovorí Peter Faith z Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity. Inými slovami, na jeden lístok môže človek cestovať vlakom, električkou a autobusom.
Okrem zefektívnenia spojov a ich nadväznosti podľa Faitha nemožno vylúčiť, že systémom ušetria aj samotní dopravcovia či štát alebo kraj na dotáciách. Neposledným cieľom je podľa Faitha obmedzenie používania áut, čo redukuje zápchy. Vydávanie spoločných lístkov, rozdeľovanie ziskov medzi dopravcami potom riadi spoločná na to vytvorená firma. "Do Tatier sa takéto riešenie hodí," dodal Faith.
Do augusta
Prešovská župa sa s mestom Vysoké Tatry o začatie takýchto projektov pokúšala ešte v roku 2007. Vtedy snaha stroskotala na nedostatku peňazí. Dnes pre rozbehnutie projektu Systému integrovanej dopravy vo Vysokých Tatrách 100-tisíc našlo ministerstvo dopravy. "Peniaze poslúžia na vypracovanie štúdie, ktorá povie, ako by systém mal vyzerať," povedal hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič.
Zhotoviteľ sa bude vyberať verejnou súťažou. Víťaz by mal byť známy koncom augusta.
Poprad zatiaľ nespolupracuje
Na zadaní súťaže pracujú odborníci prešovskej župy, železníc a mesta Vysoké Tatry. Mesto Poprad podľa svojej prednostky je do projektu pripravené vstúpiť, ak bude vyzvané. "Nepochybne by takýto systém bol prínosom aj pre obyvateľov Popradu a jeho návštevníkov," povedala Oľga Netočná.
Hovorkyňa prešovskej župy odmieta kritiku, že vzhľadom na výhody integrovanej dopravy sa mohlo s projektom začať skôr. "Župa na projekte plne pracuje. Popritom však musí plniť množstvo iných funkcií a povinností," povedala Veronika Fitzeková.
Neskôr aj zmeny koľají
Súčasná predstava zavedenia integrovanej dopravy do regiónu hovorí o dvoch etapách. "V prvej by sa začalo s tým, čo už máme. Pre vlaky, električky a autobusy by sa vytvoril spoločný cestovný lístok a cestovný poriadok," vysvetlil Peter Novák z oddelenia dopravy Vysokých Tatier.
Druhá časť by obsahovala aj stavebné zmeny. "Napríklad úpravu kľukatých električkových tratí a tým aj ich zrýchlenie," spresnil Novák. Systém by obsluhoval územie od Štrby, cez Svit, Poprad, Vysoké Tatry až po Kežmarok a Spišskú Belú. Predpoklady hovoria, že by reálne mohol začať fungovať do piatich rokov.
Názor
SAD je za
Popradská SAD by podľa svojho majiteľa Mariána Troligu do projektu určite vstúpila. "Je to výhodné a prinieslo by nám to úžitok," povedal.
Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá tu prevádzkuje osobnú vlakovú a električkovú dopravu, na naše otázky o svojej predstave integrovanej dopravy v Tatrách nereagovala.
Poznámka
Len nie takú, ako v tom vtipe!
Keď na tatranských električkových tratiach železničiari vykonávajú údržbu, a podľa niektorých dosť často, premáva takzvaná náhradná autobusová doprava. Prebieha to asi takto: Na zastávke, dokiaľ električka ešte môže ísť, zvyčajne dve staré rozhegané karosy vyzdvihnú z vagónov cestujúcich, ktorí sa do nich ledva zmestia. Autobusy potom kľukatými cestičkami, lebo sa potrebujú dostať ku každej železničnej zastávke, ktoré sú zvyčajne mimo hlavných ciest, dovezú cestujúcich v tom lepšom prípade na konečnú stanicu. Alebo na ďalšiu zastávku, kde cestujúcich znova prinútia presadať z autobusu do električky.
Vďaka tejto tortúre cestujúcich azda môže tešiť pocit, že sa premávajú na najudržiavanejších tratiach v Európe. Pri spomínanom prestupovaní z električky raz jeden "vtipálek" na celý autobus zakričal: "Tak toto je tá integrovaná doprava, o ktorej sa hovorí v telke. Paráda!" Časť ľudí sa na vtipe zasmiala. Pointa spočívala práve v tom, že integrovaná doprava neznamená nepríjemné a otravné prestupovanie z električky na autobus, ale naopak, rýchlejšie a efektívnejšie cestovanie do cieľa.
Pri tých všetkých "šibalstvách", ktoré u našich mocných môžeme dennodenne v našej krajine sledovať, a na ktoré nám "berú" naše peniaze, dúfajme, že aspoň stotisíc eur od vlády na projekt integrovanej dopravy v Tatrách sa použije rozumne. Že z úlohy vypracovať štúdiu si neurobia nejakí kamaráti "tamtých hore" zárobkovú brigádu a nepoužiteľné výsledky skončia v šuplíku, ale naopak vznikne základ, aby sa doprava v Tatrách zlepšila. Lebo takmer každý, kto k našim najvyšším končiarom občas zavíta, vie, že to teraz vonkoncom nie je ideálne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.