BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo, zodpovedná za havarovaný rušeň s tromi obeťami, mlčí. Ozvali sa nahnevaní železničiari. A prinášajú novú verziu nehody – infarkt rušňovodiča.
Ľudia blízki vyšetrovaniu považujú zlyhanie srdca za jedno z mála možných logických vysvetlení toho, čo sa udialo pred týždňom v Spišskej Novej Vsi.
Rušňovodič, ktorý bol aj inštruktorom, by vraj dokázal bezpečne zastaviť lokomotívu aj pri jej náhlom dvojnásobnom zrýchlení. Podobná situácia sa už v minulosti stala viackrát, vždy so šťastným koncom.
„Je mi to ľúto, ale jednoznačne zlyhal rušňovodič,“ hovorí železničiar, ktorý prípad pozná, ale nechce byť menovaný. Železničiari pod podmienkou anonymity denníku SME opísali, ako sa nehoda stala.
Nepočkal na výhybke
Krátko predpoludním vyšiel 170-tonový rušeň z depa, aby otestovali jeho elektrodynamickú brzdu. Až k testu sa však železničiari nedostali. V areáli stanice šla lokomotíva údajne len v režime takzvaného posunu. „Pri posune je dovolená rýchlosť maximálne 40 kilometrov za hodinu,“ hovorí jeden z pracovníkov železníc.
Po niekoľkých metroch, ktoré lokomotíva prešla z depa, ju výhybkár presmeroval na koľaj, na ktorej bol osobný vlak pripravený na odchod. „Nebolo to veľmi železničiarske,“ hovorí o počínaní výhybkára jeden z jeho kolegov. Múdrejšie by bolo počkať, kým osobný vlak odíde a až potom presmerovať lokomotívu na jeho koľaj.
Rušeň potom na koľaji zrýchľoval. Na posledných metroch pred vlakom mal spomaliť na päť kilometrov za hodinu, no začal zrýchľovať. Keď narazil do vlaku, išiel podľa železničiarov až 95-kilometrovou rýchlosťou. Zrýchlenie mohla zapríčiniť technická chyba. V minulosti bolo za zrýchlením spojenie elektronických spínačov.
Testy či zlyhanie?
Čo presne sa v stanici dialo a či na rušni testovali brzdy, stále nie je jasné. Hoci túto možnosť prešetruje polícia, štátne Cargo na otázky neodpovedá. „Vzhľadom k tomu, že nehodová udalosť je momentálne v šetrení, zverejníme informácie až po objasnení detailov a ukončení šetrenia,“ píše jeho hovorkyňa Margaréta Grecová.
V Hrabušiciach, pár kilometrov od miesta tragédie, včera pochovali najstaršiu z obetí – 61-ročného Miroslava Štrpku. Inžinier železničnej dopravy a bývalý šéf depa v Spišskej Novej Vsi bol medzi železničiarmi známy ako autor viacerých vynálezov.
Autor: šim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.