Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Skúšky bŕzd na staniciach sú vraj bežný štandard

Najskôr všetci tvrdili, že test bŕzd je špekulácia. Polícia to v piatok začala brať ako fakt.

Ľahšie ranených ošetrovali zdravotníci priamo na železničnej stanici v Spišskej Novej Vsi. Pre prevoz vážnejších prípadov zriadili záchranári heliport na neďalekej autobusovej stanici.Ľahšie ranených ošetrovali zdravotníci priamo na železničnej stanici v Spišskej Novej Vsi. Pre prevoz vážnejších prípadov zriadili záchranári heliport na neďalekej autobusovej stanici. (Zdroj: KORZÁR – MÁRIA ŠIMOŇÁKOVÁ)

BRATISLAVA. Testovali sa na rušni elektrodynamické brzdy? Prečo musel vyjsť z depa na koľaj, na ktorej stál osobný vlak? A prečo neubrzdil?

Kým beží vyšetrovanie, zainteresovaní odmietajú na tieto otázky odpovedať. Aspoň na jednu však odpovedala polícia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vlakové nehody 23. august 1911 pri Spišskej Sobote narazil rýchlik do osobného vlaku. Počet obetí: 6 5. august 1947 pre chybu posádky sa pri Sekuliach vykoľajil rýchlik z Bratislavy do Prahy. Počet obetí: 19 25. máj 1950 na stanici vo Varíne pri Žiline sa zrazili dva vlaky. Počet obetí: 11 22. júl 1951 pred Tatranskou Lomnicou sa zrazili dva osobné vlaky. Počet obetí: 19 2. november 1987 zrážka vlaku s nákladným autom na prejazde medzi Komárnom a Zlatnou na Ostrove. Počet obetí: 9 21. február 2009 osobný vlak a autobus sa zrazili pri Polomke. Počet obetí: 12 ČTK

SkryťVypnúť reklamu

Spišskonovoveský vyšetrovateľ včera začal trestné stíhanie pre zločin všeobecného ohrozenia. „Rušeň z dosiaľ nezistených príčin počas skúšok elektrodynamickej brzdy narazil do posledného vozňa odstavenej súpravy osobného vlaku,“ povedala pre tlačové agentúry zástupkyňa hovorkyne krajského policajného riaditeľstva v Košiciach Jana Mésarová.

Polícia tak potvrdila dohady, že rušeň vyšiel asi z 500 metrov vzdialeného depa, aby skúšal brzdy. Preto v ňom boli aj traja zamestnanci Elektrotechnického výskumného a projektového ústavu z Novej Dubnice, ktorý ich vyvinul. „Prebiehal štandardný test overovania bŕzd,“ povedal v TA3 Matej Augustín, riaditeľ Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia.

Jeho hovorkyňa Margaréta Grecová vo štvrtok ani piatok nedvíhala telefón. Spoločnosť len vyjadrila sústrasť príbuzným obetí.

SkryťVypnúť reklamu

Bežný štandard Stanislav Jurikovič, hovorca ministra dopravy, povedal, že ešte nevie o tom, že sa skúšali brzdy. Ale aj keby to tak bolo, „ide o technickú súčasť vozidla, ktorá sa musí v prevádzke vyskúšať“.

Spôsob, akým bol rušeň vypravený z depa a vchádzal do stanice, bol podľa neho bežným štandardom. „Až vyšetrovanie ukáže, či niekto urobil chybu pri obsluhe rušňa, alebo inak ohrozil bezpečnosť.“

Polícia má skrinku Medzi železničiarmi sa spomína ako dôvod nehody porucha rušňa. Namiesto brzdenia mohol naberať na rýchlosti a klasické brzdenie ho už nedokázalo zastaviť. Polícia si už vzala čiernu skrinku, ktorá by mala odhaliť jeho rýchlosť, aj spôsob brzdenia. Bežné brzdy mal zrejme v poriadku, keďže ich po štvrtkovom výjazde z depa minimálne dvakrát použil. Vyžadoval si to manéver, ktorým sa rušeň dostal z depa na osudnú koľaj.

SkryťVypnúť reklamu

Rušňovodič: Nemuseli zomrieť, je to záhada

Dlhoročný rušňovodič STANISLAV poznal obete nešťastia. Železničiarske predpisy mu nedovoľujú hovoriť pod celým menom.

Posúva sa rušeň bežne po obsadenej koľaji?

Je to normálna prax. Je to potrebné napríklad vtedy, keď sa z koľaje ide do depa.

Akou rýchlosťou môže ísť?

Maximálna rýchlosť smerom dopredu je 40 kilometrov za hodinu, ale málokto ide ňou. Vzdialenosť, na ktorú sa posunuje, nie je taká dlhá, aby musel ísť rýchlo.

Hovorí sa, že sa testovali elektrodynamické brzdy. Ako takéto brzdy fungujú?

Zapínajú sa pri rýchlosti 37 kilometrov za hodinu. Keď mašinka začne brzdiť, vypnú sa a automaticky sa prejde na brzdenie vzduchom.

Čo mohlo viesť k tomu, že rušeň nedokázal zabrzdiť?

Ťažko súdiť. Neviem, možno sledovali prístroje.

Aké informácie obsahuje čierna skrinka?

Rýchlosť, spôsob brzdenia, akým tlakom sa brzdilo, koľko rušeň prešiel za čas, ktorý brzdil.

Čo mohli ľudia v rušni urobiť pred nárazom?

Dostať sa do strojovne. Rušeň je urobený tak, že sa vypne hlavný vypínač, takže by nemalo dôjsť k úrazu elektrickým prúdom. Určite o tom vedeli. To je najväčšia záhada, prečo sa nepokúsili dostať dnu. Maximálne by boli ľahko zranení, alebo by sa im nič nestalo.

Jozef Čavojec

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 008
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 603
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 156
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 286
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 310
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 147
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 996
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 828
  1. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  2. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  5. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  6. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  7. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 755
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 839
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 605
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 151
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 965
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 547
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 150
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 718
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Pellegrini

Strana, ktorá vznikla ako alternatíva k Smeru a sľubovala slušnosť, dnes legitimizuje vládu extrémistov a dezinformátorov.


25
Viktor Vincze

Vincze viedol v televízii spravodajské odbory.


a 1 ďalší 29
Donald Trump telefonoval v pondelok s Vladimirom Putinom.

Trump a Putin volali zhruba dve hodiny.


62
V strede končiaci starosta Petržalky Ján Hrčka, vľavo jeho nástupkyňa Iveta Jančoková.

Končiaci starosta sa kontrolám nebráni.


a 1 ďalší 4
  1. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  2. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  5. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  6. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  7. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 755
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 839
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 605
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 151
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 965
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 547
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 150
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 718
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu